• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 11 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

علیرضا رییسیان: در داوری جشنواره، رفاقت بر اصالت هنری چیره شد!/سلیقه‌های خانه سینما به آرای مردمی جهت داد

30 بهمن 1393
در گفتگو
0 0
A A
2
علیرضا رییسیان: در داوری جشنواره، رفاقت بر اصالت هنری چیره شد!/سلیقه‌های خانه سینما به آرای مردمی جهت داد

علیرضا رییسیان

سینماژورنال: علیرضا رییسیان نویسنده و کارگردان امسال با “دوران عاشقی” در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و البته فیلمش برنده دو سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری شد.

شاید برنده شدن دو سیمرغ برای یک فیلم برای بسیاری از فیلمسازان یک موفقیت محسوب شود اما برای رییسیان این طور نبوده است.

این کارگردان درباره اینکه آیا از وضعیت داوری در جشنواره سی و سوم راضی بوده یا نه به سینماژورنال می گوید: وقتی در مراسم اختتامیه شرکت نکردم یعنی اینکه راضی نیستم.

ارجحیت رفاقت بر اصالت هنری در داوری های جشنواره به اوج خود رسید

وی ادامه میدهد: مشکل جشنواره آن بود که در همه چیز رفاقت بر اصالت هنری چیره شده بود و این مورد در داوری به اوج خود رسیده بود.

رییسیان می افزاید: از همان ابتدای جشنواره می دانستم سیستم جشنواره همین است و از مدیریت جشنواره انتظاری جز این نداشتم و تصورم چیزی جز همین سبک داوری نبود.

رییسیان که حدودا دو دهه ای میشود در سینمای ایران فعالیت دارد درباره اوضاع کیفی آثار جشنواره امسال به سینماژورنال می گوید: تقریبا به جز فیلم خودم هیچ فیلم دیگری را در جشنواره ندیدم و برای همین نمی توانم قضاوت کنم.

33 سال از عمر جشنواره می گذرد و ایرادات همچنان باقیست…

کارگردان “ایستگاه متروک” و “چهل سالگی” درباره ایرادات موجود در داوری جشنواره و چینش انتخاب فیلمها بیان می دارد: طبیعی است که بعد از گذشت 33 سال از عمر جشنواره باید به یک سازوکار واحد در انتخاب فیلمها و البته داوری آثار رسیده باشیم اما متاسفانه سه دهه و اندی از جشنواره می گذرد و همچنان ایرادات است که رخ می نماید.

علیرضا رییسیان درباره اینکه آیا برای ارائه “دوران عاشقی” به جشنواره مجبور به تعدیل آن شده بیان می دارد: نه، من فیلمنامه خودم را منطبق با متنی که تصویب شده بود ساختم و اهل تعامل هم نبودم که منطبق بر نظر دیگران چیزی را از آن کم کنم. فیلمی هم که به نمایش درآمد همان فیلمی است که ساختم.

اگر سیاستهای خانه سینما در چینش آرای مردمی دخیل نباشد باید تعجب کرد!

رییسیان پیرامون شک و شبهه های مرتبط با فهرست آرای مردمی جشنواره به سینماژورنال می گوید: اولا که هیچ جشنواره رقابتی، آرای مردمی ندارد و من هم به همین دلیل این آمار را دنبال نکردم. هر جشنواره یک هیات داوران دارد که آنها باید درباره کیفیت آثار تصمیم گیرند و دیگر رأی گیری مردمی وجود ندارد. این بالا و پایین شدن رأی های مردمی در جشنواره امسال هم خود نشانگر آن است که این سیستم رأی گیری هم چندان قابل اعتماد نیست.

این کارگردان درباره تأثیرگذاری آرای خانه سینما در فهرست آرای مردمی می گوید: اگر سلیقه های خانه سینما در چینش آرای مردمی دخیل نباشد و به آن جهت ندهد باید تعجب کرد! به هر حال رأی گیری مردمی تحت نظارت خانه سینما انجام میشود و آنها هم سلیقه های خود را در این مسیر اعمال می کنند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1005
image_print
برچسب ها: علیرضا رییسیان، دوران عاشقی، جشنواره، خانه سینما، آرای مردمی
نوشته قبلی

فیلمیران پخش تمامی فیلمهای مطرح را از آنِ خود کرد؛ از “ایران برگر” و “دلم میخواد” تا “نهنگ عنبر” و “عصر یخبندان”

نوشته‌ی بعدی

پخش “رخ دیوانه” به هدایت‌فیلم رسید+”خداحافظی طولانی”، “خانه دختر”، “مبارک” و سه فیلم دیگر

مطالب مرتبط

امیرحسین شریفی

چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

16 خرداد 1404

سینماروزان: ایران تاریخ فرهنگی غنی دارد و از دل همان تاریخ است که کلی هنرمند درجه یک خلق شده و...

امیر غفارمنش+ساعت+خوش+رضا+عطاران+حمید+لولایی+نصرالله+رادش

امیر غفارمنش: تلویزیون سرمایه سوزی نکند!

12 خرداد 1404

سینماروزان: در روزگاری نه‌چندان دور، تلویزیون هر نوروز و رمضان با قصه‌هایی تازه و چهره‌هایی آشنا، لبخند بر لب مخاطبان...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی "پایتخت"، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی “پایتخت”، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و…

18 فروردین 1404

سینماروزان: هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز با اظهار تأسف از عدم ساخت و اکران نسخه سینمایی مجموعه «پایتخت ۷» گفت:...

نوشته‌ی بعدی
پخش “رخ دیوانه” به هدایت‌فیلم رسید+”خداحافظی طولانی”، “خانه دختر”، “مبارک” و سه فیلم دیگر

پخش "رخ دیوانه" به هدایت‌فیلم رسید+"خداحافظی طولانی"، "خانه دختر"، "مبارک" و سه فیلم دیگر

دیدگاه‌ها 2

  1. ثریا می‌گوید:
    قبل 10 سال

    فیلمتون کپی از سریالهای جم بود به نظرم اقای رییسیان اما بازم از فیلمای هنر و تجربه خیلی بهتره
    صراحت شما رو هم دوست دارم
    خدا زنده و پاینده نگهتون داااره

    پاسخ
  2. امراه می‌گوید:
    قبل 10 سال

    اگه فیلم خودتون میشد بهترین فیلم بازم اینا رو میگتفی؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • امیرحسین شریفی

    چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    47 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    47 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم