• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 22 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

در نود و دومین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد:

6 اسفند 1403
در خبر
1 0
A A
0
«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

سینماروزان/هاتف مظفری: نود و دومین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳ به نمایش مستند «سفیدِ ناب» به‌کارگردانی فرناز تبریزی و پوریا نوری اختصاص داشت. سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور «سعید هاشم‌زاده» و «امیرحسین بهروز» منتقدان سینما برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

این اثر محصول ۱۴۰۰ و پرتره‌ای از زندگی و آثار زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده است که با تصاویر آرشیوی بکر به فعالیت‌های هنری این هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون می‌پردازد.

سامان بیات در ابتدای این مراسم گفت: آخرین برنامه سینماتک مستند خانه هنرمندان ایران در سال جاری به نمایش فیلم مستند «سفیدِ ناب» ساخته پوریا نوری اختصاص دارد. امروز فیلمی را برای یادبود پرویز فنی‌زاده هنرمند دیدیم که به نظرم بسیار مهم بوده و قرار است درباره آن صحبت کنیم.

سعید هاشم‌زاده در ادامه این مراسم گفت:  با دو فنی‌زاده نشسته‌ایم تا یادش را گرامی بداریم و زندگی‌اش را مرور کنیم. خود شخصیت فنی‌زاده و فیلمی که درباره او ساخته شده است. این فیلم نکات مهمی را در بر دارد که باید درباره نوع روایت آن صحبت کنیم. فنی‌زاده در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و فیلم نور را بر نقطه تاریک بازیگری سینمای ایران تابانده است. این نقطه تاریک و البته تاریخی، ارزشمند است. فیلم به نوعی دیالکتیک و تخاصم بین دو گروه و دو شیوه را نشان می‌دهد؛ یکی شیوه کلاسیک و دیگری شیوه‌ای مدرن و تجربه‌گرا.

او ادامه داد: فنی‌زاده به لحاظ تکنیکی به گروه اول وابسته است و همیشه به متن تکیه می‌کند. او شخصیت کلاسیک را ارائه می‌دهد، در حالی که گروه دوم با منش درونی خود، کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد. این دو گروه در تاریخ با هم دیالوگ دارند و در نهایت دچار تخاصم می‌شوند. با اینکه فنی‌زاده به گروه اول وابسته است، اما در تقابل با آن قرار دارد.

این منتقد سینما در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: چیزی که در مستند مغفول مانده، روایت تاریخی مهمی است که نشان می‌دهد زمانی که اداره تئاترها وارد جریان انقلاب ۱۳۵۷ می‌شوند، بسیاری از این هنرمندان به کارگاه نمایش رفته و در واقع خانه‌نشین می‌شوند. این نکته مهمی است که چگونه فنی‌زاده با انتخاب‌هایش از تاریخ کارگاه نمایش الهام گرفته است…

امیرحسین بهروز در ادامه این نشست گفت: فیلم با لحظه تشییع جنازه آغاز شده و از مرگ شروع می‌شود. این اتفاق برخلاف شیوه مرسوم مستندهای پرتره بوده که معمولاً یک روندی را طی می‌کنند تا به مرگ فرد برسند و چرایی آن را بررسی کنند. در اینجا، مستند با صحنه تشییع جنازه پرویز فنی‌زاده آغاز می‌شود. این مسئله به عنوان نخستین لایه‌ای که ما را با فیلم مواجه می‌کند، نشان می‌دهد که مستند قرار است درباره یک فقدان باشد؛ یعنی مستند با این ایده شروع می‌شود که نبود پرویز فنی‌زاده چه تأثیری دارد و چه فنی‌زاده‌هایی ممکن است در آن زمان یا حتی بعداً ظهور پیدا کنند و اکنون دیگر نیستند.

او افزود: یکی از نکات اساسی در مورد کارهای پوریا نوری و مستندهایی که ساخته، این است که او سعی نمی‌کند به تمام جوانب یک شخصیت یا سوژه بپردازد. بلکه یک نقطه را انتخاب می‌کند و بر اساسش پیش می‌رود. به عنوان مثال وسوسه‌ای برای هر مستندساز وجود دارد که وقتی به شخصی می‌پردازد که او هنوز حیات دارد، به جنبه‌های مختلف زندگی‌اش بپردازد و از دوستانش بپرسد که او چگونه زندگی می‌کند. کار او کاملاً مرکزگرا است. در اینجا نیز مسئله بر سر فقدان است؛ یعنی وقتی پرویز فنی‌زاده نیست، این نبود دقیقاً چه معنایی دارد؟ به همین دلیل است که شاید در این مستند به شکل خاصی به ظهور شخصیت و اینکه او از کجا آمده، دوران کودکی‌اش چگونه گذشته و خانواده‌اش چه بوده، پرداخته نمی‌شود. بلکه مستند مستقیم وارد کارهایی می‌شود که او انجام داده است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=86769
image_print
برچسب ها: مستند سفید ناب
نوشته قبلی

پشت پرده توقیف سریال “تاسیان” چیست؟

نوشته‌ی بعدی

مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

مطالب مرتبط

مسعود بخشی زاده

پخش ۸ هزار دقیقه برنامه رادیویی از اصفهان /رادیو در اصفهان صدای مردم است

21 شهریور 1404

سینماروزان: معاون صدا تاکید کرد: طرح ایران جان ثابت کرد که رادیو همیشه زنده و پویاست. همان‌طور که در خوزستان...

تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

“پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

21 شهریور 1404

سینماروزان: بیشترین فروش هفتگی همچنان برای کمدی اکشن مرد عینکی است.   پیرپسر همچنان می‌فروشد و ۷میلیارد هم این هفته...

نمایش نسخه مرمت‌شده آثار کوتاه «محمدرضا اصلانی»، «کامران شیردل» و… در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

نمایش نسخه مرمت‌شده آثار کوتاه «محمدرضا اصلانی»، «کامران شیردل» و… در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

21 شهریور 1404

سینماروزان: انجمن سینمای جوانان ایران در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با همکاری فیلمخانه ملی ایران، منتخبی...

نوشته‌ی بعدی
مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!
خبر وسط

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404

سینماروزان: همواره روز سینما یا ایام جشنواره فیلم فجر که میشود همه از مدیر تا وزیر و وکیل و... درباره...

ادامه مطلب
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

17 شهریور 1404
واکنش تند شهبال شب‌پره به ادعاهای مارتیک و شهرام شب‌پره!

واکنش تند شهبال شب‌پره به ادعاهای مارتیک و شهرام شب‌پره!

17 شهریور 1404
مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

15 شهریور 1404
قتل سینما در روز روشن؟!

“پیرپسر” مماس با ۱۶۰میلیارد/”صددام” ۱۳۳میلیارد/”مرد عینکی” ۱۱۰میلیارد/”زن و بچه” ۷۵میلیارد/”ناجورها” در مرز ۱۳میلیارد!/”ناتوردشت” دوروزه ۱/۵میلیاردی شد/افتتاحیه مأیوس‌کننده فیلم مهران مدیری!+آمار کامل فروش

14 شهریور 1404

پربازدیدها

  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    460 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 184 توئیت 115
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    384 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 96
  • “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    365 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 146 توئیت 91
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    322 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 129 توئیت 81
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    223 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 89 توئیت 56
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    185 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 46
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    176 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 70 توئیت 44
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    155 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 62 توئیت 39

آخرین مطالب

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

ترکیه اولین میزبان خارجی «ایرانم» علیرضا قربانی می‌شود/ آخرین اجرای تابستانی در پایتخت

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

پخش ۸ هزار دقیقه برنامه رادیویی از اصفهان /رادیو در اصفهان صدای مردم است

“پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

نمایش نسخه مرمت‌شده آثار کوتاه «محمدرضا اصلانی»، «کامران شیردل» و… در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

شخصیت‌های کارتونی سوره در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی/ «یوز» ایرانی روی لوازم التحریر بچه‌ها

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مستند «من جلال آل‌احمد هستم» رونمایی شد

دعوت به شنیدن دنیایی فراتر از شنیده‌های روزمره/گام «لامینور» در موزه موسیقی نواخته می‌شود 

تبلیغات

ویژه ها

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!
خبر وسط

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404

سینماروزان: همواره روز سینما یا ایام جشنواره فیلم فجر که میشود همه از مدیر تا وزیر و وکیل و... درباره...

ادامه مطلب
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

17 شهریور 1404
واکنش تند شهبال شب‌پره به ادعاهای مارتیک و شهرام شب‌پره!

واکنش تند شهبال شب‌پره به ادعاهای مارتیک و شهرام شب‌پره!

17 شهریور 1404
مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

15 شهریور 1404
قتل سینما در روز روشن؟!

“پیرپسر” مماس با ۱۶۰میلیارد/”صددام” ۱۳۳میلیارد/”مرد عینکی” ۱۱۰میلیارد/”زن و بچه” ۷۵میلیارد/”ناجورها” در مرز ۱۳میلیارد!/”ناتوردشت” دوروزه ۱/۵میلیاردی شد/افتتاحیه مأیوس‌کننده فیلم مهران مدیری!+آمار کامل فروش

14 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم