• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یک سکانس سینمایی

در روزگار غلبه نامه‌نگاری و توئیت‌زنی بر حمایتهای عملی⇐این کارگردان جوان برای کارتن‌خوابها اشتغال ایجاد کرده+عکس

1 اسفند 1395
در یک سکانس سینمایی
0 0
A A
0
در روزگار غلبه نامه‌نگاری و توئیت‌زنی بر حمایتهای عملی⇐این کارگردان جوان برای کارتن‌خوابها اشتغال ایجاد کرده+عکس

شلتر

سینماروزان: در روزگاری که همه حمیت کارگردانان و بازیگران و ورزشکاران ما نامه نگاری به مقامات دولتی و احیانا پست گذاری در اینستاگرام و توئیت زدن برای همدردی با طبقات آسیب پذیر است اینکه یک کارگردان تئاتر کوشیده به نوبه خود در نمایشی با محوریت کارتن خوابها اسباب اشتغال کوتاه مدت آنها را ایجاد کند حائز توجه است.

به گزارش سینماروزان امين ميري از كارگردانان جوان تئاتر که دوسال قبل موفق شد اجراي نمايش «احساس آبي مرگ» را با مشاركت تعدادي از نوجوانان كانون اصلاح و تربيت تجربه کند و به بررسي زمينه‌هاي وقوع جرايمي نظير قتل غيرعمد بپردازد حالا نمايش «شلتِر» را با موضوع كارتن‌خوابي روي صحنه آورده كه با ايفاي نقش ١٥ بازيگر در تئاترشهر روي صحنه رفته است آن هم با حضور تعدادی کارتن خواب.

افراد کارتن خواب دقیقا نقشی را بازی می کنند که در زندگی واقعی برایشان رخ داده

میری درباره اجرای این نمایش به «اعتماد» گفته است: «از دوره ابتدايي اجراي نمايش احساس آبي مرگ دنبال سوژه مستند ديگر بودم. تحقيقات ميداني از همان زمان آغاز شد و در ادامه گروه را به سوي موضوع كارتن خواب‌ها، اعتياد، تن فروشي و عدم امنيت زنان در جامعه سوق داد.  در اين نمايش نيز اين افراد و اتفاق‌هايي كه براي‌شان رخ داده را زير ذره‌بين گذاشته‌ايم. سرنوشتي كه بعضا خودشان نقش چنداني در شكل‌گيري‌اش نداشته‌اند.»

این کارگردان ادامه داد: «اين‌بار تجربه تازه‌اي وجود دارد، اينكه افراد كارتن خواب دقيقا نقشي را بازي مي‌كنند كه در زندگي واقعي هم براي‌شان رخ داده و اين حضور طوري به نمايش در مي‌آيد كه تماشاگر تشخيص نمي‌دهد كدام يك از افراد روي صحنه بازيگر و كدام‌يك آسيب ديده اجتماعي هستند.»
خلق نمايش‌ برپايه موضوع مستند به تحقيق زيادي نياز دارد و ميري مي‌گويد تحقيقات نمايش از فروردين ٩٤ آغاز شده است. «تحقيقات و مطالعات كتابخانه‌اي از همان زمان شروع شد و در خرداد همان سال به‌صورت ميداني ادامه يافت. هم‌زمان با همه اينها تمرين گروه پيش مي‌رفت و مصاحبه با آسيب ديدگان اجتماعي در جريان بود. »


او در اين راه به شيوه «ورباتيم» وفادار بوده و سخنان مصاحبه شوندگان پس از ويرايش در قالب متن دراماتيك در اختيار بازيگران قرار گرفته است. ميري تغيير نگاه مخاطبان نسبت به افراد آسيب ديده را يكي از اهداف خود دانسته و مي‌گويد: «تلاش اول ما تغيير نگاه تماشاگران به اين افراد است، چون بارها ديده‌ايم مردم در بهترين حالت بي‌تفاوت از كنار يك كارتن‌خواب‌ عبور مي‌كنند. قصد داريم كاري كنيم كه مردم كمي فكر كنند چه مجموعه عواملي موجب ‌شده عده‌اي با اين مشكل مواجه شوند.»

تلاش برای تشکیل یک صندوق برای جمع آوری کمک
همانطور كه اجراي نمايش «احساس آبي مرگ» شرايط رهايي تعدادي محكوم به اعدام را فراهم كرد، اين‌بار قرار است گروه براي برطرف شدن بخشي از مشكلات افراد آسيب ديده تلاش كند. «مي‌خواهيم به واسطه بازتاب مشكلات پيگير حل آنها شويم. چون اصلا جالب نيست كه عكس گورخواب‌ها يا ماجراي هرندي منتشر شود و براي مدتي كوتاه يك موج احساسي به راه بيفتد و بعد همه‌چيز را به فراموشي بسپاريم. در تلاش هستيم با تشكيل يك صندوق و دعوت از مسوولان كمك‌هايي براي اين افراد جمع‌آوري كنيم.»

چرا امکانات گرمخانه ها مطلوب نیست؟
ميري كه براي نگارش نمايشنامه چند ماه به همراه گروه در كنار كارتن خواب‌هاي منطقه شوش زندگي كرده با طرح اين پرسش كه «اگر در سرماي زمستان خانه‌ و سرپناهي نداشته باشيم چه كار از دست‌مان ساخته است؟» مي‌گويد: «در نمايش اشاره مي‌كنيم كه قرار است گرم‌خانه‌ها مشكل بي‌سرپناهي افراد كارتن‌خواب را حل كنند ولي امكانات آنها اصلا مطلوب نيست. يا از طرفي در صورتي كه فرد نيازمند بيرون بماند از ساعتي به بعد اجازه ورود ندارد. پنج صبح هم آنها را بيرون مي‌كنند و دوباره ٨ صبح اجازه دارند براي صرف صبحانه بازگردند. اين كانكس‌ها فقط نام گرم خانه را يدك مي‌كشند.
طوري‌كه ما هنگام مصاحبه از سرما مي‌لرزيديم، حالا در نظر بگيريد سرماي موجود باعث مي‌شود فرد معتاد تا صبح خواب نداشته باشد و تازه وقتي مي‌خواهد بخوابد بايد از گرم‌خانه  برود.»


كارگردان نمايش «شلتر» از آمادگي گروه براي اجراي اين نمايش در شهرهاي ديگر كشور، در صورت حمايت نهادهاي مسوول خبر داد.

شلتر
نمایی از نمایش «شلتر»
پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=34978
image_print
برچسب ها: امین میریشلترکارتن خوابگرمخانه
نوشته قبلی

عاشقانه زنانه دو کارگر کشتارگاه؛ برنده خرس طلای برلین+فهرست کامل برگزیدگان

نوشته‌ی بعدی

آزادی تهیه‌کننده «شهرزاد» و استقرار در یک هتل برای حل مشکل «شهرزاد2» و «کاناپه»؟؟!

مطالب مرتبط

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

8 تیر 1404

سینماروزان: جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت در ۷۸ سالگی و بعد از چندین سال درگیری با عوارض سکته مغزی درگذشت.  ...

سجاد افشاریان در کافه آپ‌آرت‌مان

ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

3 تیر 1404

سینماروزان: مطابق عادتی که دارد، دستش را روی سینه گذاشته و تعظیم می‌کند و بعد هم با همان لحن همیشگی...

نوشته‌ی بعدی
توضیحات تازه فرشته طائرپور درباره امضایش زیر کارت تهیه‌کننده بازداشتی⇐باز هم پای دولت سابق در میان است!!!

آزادی تهیه‌کننده «شهرزاد» و استقرار در یک هتل برای حل مشکل «شهرزاد2» و «کاناپه»؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    57 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 23 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم