• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 28 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«بونا»؛ داستان دختری از طبقه متوسط فیلیپین

28 مرداد 1404
در خبر
0 0
A A
0
«بونا»؛ داستان دختری از طبقه متوسط فیلیپین

سینماروزان: ششصد و سی و یکمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴، به نمایش فیلم «بونا» ساخته لینو بروکا (۱۹۸۰) اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید نوری (فیلمساز و پژوهشگر سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

 

لینو بروکا، کارگردان فقید فیلیپینی، به خاطر روایت‌های اجتماعی جسورانه و انتقادی‌اش شناخته می‌شود و از موفق‌ترین سینماگران فیلیپین در جشنواره‌ها و محافل جهانی به شمار می‌رود.

 

فیلم «بونا» داستان دختری از طبقه متوسط فیلیپین است که شیفته بازیگری به نام گاردو می‌شود. او خانه و مدرسه را ترک می‌کند و به محله‌های فقیرنشین مانیل می‌رود تا در کنار بت خود زندگی کند.

 

سعید نوری در ابتدای نشست گفت: یازده سال است که هر سال به تاریخ سینما سر می‌زنم. علاقه‌مندان به آثار کلاسیک می‌دانند که در سال‌هایی که ما در فضایی بسته زندگی می‌کردیم و دسترسی چندانی به فیلم‌ها نداشتیم، بسیاری از آثار هرگز روی پرده نمی‌آمدند. یکی از همان فیلم‌ها، همین «بونا»ست که درست یک سال بعد از انقلاب ساخته شد و در بخش «۱۵ روز کارگردانان» جشنواره کن به نمایش درآمد.

 

او درباره اهمیت این بخش توضیح داد: ۱۵ روز با کارگردانان، محلی برای استعداد‌یابی است. نمایندگانی از فرانسه به کشورهای مختلف سفر می‌کنند تا استعدادهای تازه سینما را کشف کنند. یکی از نزدیک‌ترین دوستانم، آقای ریسیان، که در دهه شصت دستیاری در فیلم از نفس افتاده داشت، بعدها از کار عملی در سینما فاصله گرفت و به مطبوعات و سپس نمایندگی جشنواره کن روی آورد. او سال‌ها در سراسر جهان، از فیلم‌های رزمی گرفته تا آثار هنری در آمریکای جنوبی و آسیا، به دنبال فیلمسازان تازه بود.

 

این منتقد سینما ادامه داد: کارگردان این فیلم هم پنج سال پیش از ساخت «بونا»، یعنی در ۱۹۷۵، اولین حضور خود را در کن تجربه کرده بود. اما نسخه‌ای از فیلم در دسترس نبود تا اینکه سال‌ها بعد، در ۲۰۱۷، معلوم شد نگاتیو آن همراه با سی‌وچند فیلم دیگر محفوظ مانده است. همین باعث شد که فیلم دوباره پیدا و مرمت شود و نهایتاً در سال ۲۰۲۳ در جشنواره کن به نمایش درآید. من آنجا برای نخستین بار فیلم را دیدم؛ تجربه‌ای که برای بار سوم هم بسیار ارزشمند بود، چون همیشه حسرت داشتم اگر روزی بخواهم فیلمی بسازم، شبیه به چنین اثری باشد.

 

نوری در ادامه گفت: این فیلم نشان می‌دهد سینمای آسیا، مخصوصاً جنوب شرقی، با وجود استعدادهای فراوان، اغلب در پخش و رسیدن به مخاطب دچار مشکل بوده است. به همین دلیل انتخاب این فیلم برای نمایش در ایران معنا و اهمیت ویژه‌ای دارد، چون هم از نظر فرهنگی با ما نزدیکی‌هایی دارد و هم یادآور شرایط مشابهی است که در ایران تجربه کردیم.

 

به گفته این منتقد، «بونا» هم‌زمان ریشه در فرهنگ بومی خود دارد و هم به تاریخ و سنت سینما ادای دین می‌کند:

شخصیت اصلی دختر جوانی است که هیچ شباهتی به قهرمانان زن کلاسیک ندارد: نه قد بلندی دارد، نه رقص و آواز بلد است، نه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و نه اندامی خاص. اما همین انتخاب بسیار معنادار و متفاوت عمل می‌کند.

 

او تأکید کرد: فیلم در عین شباهت‌هایی که با سینمای ایران دارد، تفاوت‌های جدی هم دارد. در تم‌ها و دغدغه‌ها قرابت‌هایی می‌بینیم، اما روایت و پرداخت آن منحصربه‌فرد است. این تجربه باعث شد بیشتر درباره وضعیت سینمای فیلیپین و آسیای جنوب شرقی فکر کنم؛ اینکه چرا چنین سینمایی با این همه ظرفیت، کمتر به دست مخاطب جهانی می‌رسد.

 

در بخش دیگری از نشست، نوری به ساختار دوگانه «صحنه و پشت صحنه» در فیلم اشاره کرد: در بیشتر صحنه‌ها، جمعیتی در حال تماشا هستند؛ از خانواده گرفته تا همسایگان و رهگذران. این نگاه دوگانه میان صحنه و پشت‌صحنه همواره حضور دارد. در بسیاری از موارد، گروهی علاف و بی‌هدف به تصویر کشیده می‌شوند؛ جوانانی که یا مشغول بازی‌های خیابانی‌اند یا بیکار پرسه می‌زنند. این تصویر مرا به یاد سینمای دهه ۵۰ ایران انداخت.

 

او افزود: فیلم از نظر سبک تصویری نیز به سینمای ما نزدیک است. مثلاً در صحنه ماساژ، با زوم‌ها و کات‌هایی مواجهیم که شباهت زیادی به سینمای ایران دهه ۴۰ و ۵۰ دارد؛ جایی که القای موضوع بر نمایش مستقیم ارجحیت داشت.

 

به باور نوری، «بونا» فراتر از یک روایت عاشقانه ساده، بازتابی از جامعه تحت دیکتاتوری مارکوس در فیلیپین است:

فیلم جسارت نشان دادن فقر، استثمار و نابرابری اجتماعی را دارد؛ حتی اگر لایه‌های سیاسی‌اش آشکار نباشد.

 

این منتقد سینما در ادامه، شباهت‌های این فیلم با برخی آثار ایرانی را بررسی کرد: روایت دختر طردشده‌ای که از خانه بیرون می‌رود و دیگر بازنمی‌گردد، ساختارشکنی مهمی است.

 

در سینمای ایران، چنین مسیری معمولاً به فاجعه یا نابودی منتهی می‌شد. اما در اینجا ما با مسیری متفاوت روبه‌رو هستیم که هم یادآور سینمای عامه‌پسند ایران است و هم فاصله‌های آشکاری دارد.

 

او همچنین به جنبه‌های متا‌سینمایی اثر پرداخت: فیلم در بخش‌هایی مستقیماً به سینما و صنعت فیلمسازی اشاره می‌کند؛ از صحنه‌های دوبله گرفته تا نمایش سیاهی‌لشکرها. این لایه‌ها باعث می‌شود «بونا» همزمان اثری محلی و جهانی باشد.

 

در پایان، نوری درباره نقش بازیگر زن فیلم گفت: بازیگر نقش بونا در سینمای فیلیپین به شمایل زن نجیب و شبیه به پوری بنایی در سینمای ایران شهرت داشت. اما در این فیلم نقشی متفاوت ایفا می‌کند: زنی عاشق و شیفته که به هر چیزی تن می‌دهد. همین تفاوت در انتخاب نقش، بخشی از موفقیت فیلم را رقم زد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=89712
image_print
برچسب ها: بونا
نوشته قبلی

مراحل شکل‌گیری «پیرپسر» در چهارمین برنامه «سینماسلامت»

نوشته‌ی بعدی

گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

مطالب مرتبط

گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

28 مرداد 1404

سینماروزان: گرشا رضایی خواننده فعال در حوزه موسیقی پاپ، قطعه تازه‌ای را با عنوان «کبوتر امید» منتشر کرده است. این...

مراحل شکل‌گیری «پیرپسر» در چهارمین برنامه «سینماسلامت»

مراحل شکل‌گیری «پیرپسر» در چهارمین برنامه «سینماسلامت»

28 مرداد 1404

سینماروزان: چهارمین برنامه ماهانه «سینما سلامت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم مستندی از مراحل شکل‌گیری فیلم سینمایی...

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

27 مرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: کبری امین‌سعیدی با نام هنری شهرزاد بازیگر سینما در سن ۷۵ سالگی درگذشت.   کبری سعیدی با نام...

نوشته‌ی بعدی
گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!
خبر

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

27 مرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: کبری امین‌سعیدی با نام هنری شهرزاد بازیگر سینما در سن ۷۵ سالگی درگذشت.   کبری سعیدی با نام...

ادامه مطلب
حامد مظفری روی آنتن مطرح کرد: چرا «پیرپسر» گزینه‌ی بهتری برای معرفی به اسکار است؟+ ماجرای تولید سه پروژه‌ی چرب با کپی‌برداری از «پیرپسر»!    

حامد مظفری روی آنتن مطرح کرد: چرا «پیرپسر» گزینه‌ی بهتری برای معرفی به اسکار است؟+ ماجرای تولید سه پروژه‌ی چرب با کپی‌برداری از «پیرپسر»!   

27 مرداد 1404
صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

25 مرداد 1404
رکورد سریال تازه‌ی نماوا/مخاطبان «سووشون» سه برابر شد

رکورد سریال تازه‌ی نماوا/مخاطبان «سووشون» سه برابر شد

24 مرداد 1404
پردیس سینمایی نارسیس

“پیرپسر” ۱۳۲میلیارد و “صددام” ۱۲۷میلیارد/”مرد عینکی” ۷۰میلیارد و “زن و بچه” ۵۴میلیارد/شکست سنگین فیلم تازه‌ی پژمان!+آمار کامل فروش

24 مرداد 1404
به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

22 مرداد 1404
فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

22 مرداد 1404

پربازدیدها

  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    366 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 146 توئیت 92
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    245 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 98 توئیت 61
  • پول تو فاضلابه؟/ رونمایی از تیزر فیلم «غیبت موجه» با بازی ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، امیررضا دلاوری و…+فیلم

    73 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 29 توئیت 18
  • مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

    54 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • حامد بهداد: باران کوثری از دو سر باخت!+اظهارنظر درباره مهناز افشار   

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران دو کمدی “پژمان”دار دیگر+دستور اکران یک فیلم غیرکمدی+یک دستور به سمفا 

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

گرشا رضایی «کبوتر امید» را منتشر کرد

«بونا»؛ داستان دختری از طبقه متوسط فیلیپین

مراحل شکل‌گیری «پیرپسر» در چهارمین برنامه «سینماسلامت»

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

وقتی تاریخ شفاهی به تصویر درمی‌آید

پویانمایی «خواب‌دزد» آماده نمایش شد/ مردمی که رویاهایشان را می‌فروشند

«کوسه» بالاخره پس از ۴ سال به سینماها رسید

ساسان قجر، دبیر جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران شد

«استاد» از سه شنبه در سینما آنلاین فیلم نت

باشگاه‌های رادیو؛ پلی میان خلاقیت فردی و مرجعیت رسانه ملی

تبلیغات

ویژه ها

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!
خبر

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

27 مرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: کبری امین‌سعیدی با نام هنری شهرزاد بازیگر سینما در سن ۷۵ سالگی درگذشت.   کبری سعیدی با نام...

ادامه مطلب
حامد مظفری روی آنتن مطرح کرد: چرا «پیرپسر» گزینه‌ی بهتری برای معرفی به اسکار است؟+ ماجرای تولید سه پروژه‌ی چرب با کپی‌برداری از «پیرپسر»!    

حامد مظفری روی آنتن مطرح کرد: چرا «پیرپسر» گزینه‌ی بهتری برای معرفی به اسکار است؟+ ماجرای تولید سه پروژه‌ی چرب با کپی‌برداری از «پیرپسر»!   

27 مرداد 1404
صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

25 مرداد 1404
رکورد سریال تازه‌ی نماوا/مخاطبان «سووشون» سه برابر شد

رکورد سریال تازه‌ی نماوا/مخاطبان «سووشون» سه برابر شد

24 مرداد 1404
پردیس سینمایی نارسیس

“پیرپسر” ۱۳۲میلیارد و “صددام” ۱۲۷میلیارد/”مرد عینکی” ۷۰میلیارد و “زن و بچه” ۵۴میلیارد/شکست سنگین فیلم تازه‌ی پژمان!+آمار کامل فروش

24 مرداد 1404
به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

22 مرداد 1404
فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

22 مرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم