• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 27 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

برگزاری جشنواره ویدیویی با کارمندان؟

12 آبان 1395
در گزارش, گوناگون
0 0
A A
0
برگزاری جشنواره ویدیویی با کارمندان؟

جشنواره فیلم یاس

 سینماروزان: در میان جشنواره‌های گوناگونی که در ساختار سینمایی وزارت ارشاد برگزار می‌شود یکی از جشنواره‌ها هم به فیلم‌های ویدئویی اختصاص دارد. جشنواره‌ای به‌نام یاس که متولی برگزاری آن موسسه رسانه‌های تصویری است و رییس این موسسه هم دبیری این جشنواره را برعهده دارد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از “صبح نو” فارغ از آن که مدیوم ویدئو یا نمایش خانگی مدیومی است برای استفاده در خانه‌ها و اصلاً برگزاری جشنواره به شکل سینمایی برای چنین مدیومی کمی برخورنده است، آنچه در روند برگزاری این جشنواره دیده شده نوعی پرهیز از تخصص‌گرایی در چیدمان هیأت‌های انتخاب و داوری است.

شبکه خانگی فارغ از آن که بیش از 20 سال است به‌صورت قانونی در ایران حیات دارد، دارای 2 صنف اتحادیه ویدئورسانه و کانون مؤسسات نمایش خانگی هم هست. صنوفی که هر یک دربرگیرنده تعدادی از شرکت‌های فعال در این حیطه‌اند؛ شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر تا پای تولید سریال‌هایی پرمخاطب با حضور چهره‌های شاخص سینما و تلویزیون رفته‌اند و در برخی موارد بسیار موفق‌تر از رسانه ملی بوده‌اند.
این‌ها اهمیت تخصص‌گرایی در جشنواره‌ای را که بناست به‌نام آثار ویدئویی برگزار ‌شود، بیشتر می‌کند. با این حال در زیربنای برگزاری جشنواره که نحوه چینش هیأت‌های انتخاب و داوری است، کمتر رگه‌ای از تخصص‌گرایی می‌بینیم.

هشدار به سازمان سینمایی
آقایان حسین پاکدل، بهمن حبشی، بهروز خوش‌رزم‌، علی دهکردی و طهماسب صلح‌جو هیأت انتخاب تازه‌ترین دوره جشنواره یاس بوده‌اند. آقایان مصطفی سماوات، محمدرضا فرجی، سیدصادق موسوی، حسن داها و سیمون سیمونیان هم اعضای هیأت داوری این جشنواره‌اند.
اگر به بررسی کارنامه تک‌تک این 10 نفر -که پنج نفر آنها به انتخاب فیلم برای جشنواره ویدئویی دست زده‌اند و پنج نفر هم داوری آثار انتخاب شده را برعهده داشته‌اند- بپردازیم آنچه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آید کمبود نفراتی است که متخصص واقعی سینمای خانگی باشند. اشتباه نشود؛ در حسن نیت هر یک از این افراد از بازیگرانی چون حسین پاکدل و علی دهکردی گرفته تا مدیرانی نظیر بهمن حبشی و محمدرضا فرجی و حتی منتقدی نظیر طهماسب صلح‌جو شکی وجود ندارد اما پرسش این است که آیا بهتر نبود برای انتخاب و داوری آثار این جشنواره از 10 نفر خبره و دارای تجربه کارآمد در شبکه خانگی استفاده می‌شد؟

غیر از حسن داها از کارمندان حوزه هنری در زمان حجت‌الاسلام زم که مدیر یک موسسه ویدئورسانه به‌نام «رسانه آسیا» است و به این واسطه آشنایی نسبی با مدیوم ویدئویی دارد در میان 9 نفر بقیه کارشناس تراز اول شبکه خانگی وجود ندارد.
حسین پاکدل بازیگر سینما و تلویزیون و البته مجری سابق رسانه ملی بوده است. بهمن حبشی مدیر سینمایی و کارشناس تلویزیون بوده است. بهروز خوش‌رزم تهیه کننده فعال رسانه ملی بوده، علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون و طهماسب صلح‌جو هم منتقدی فعال در سینما.

محمدرضا فرجی، صادق موسوی و مصطفی سماوات و حتی سیمون سیمونیان نیز بیشتر در شمار مدیران و پرسنل سازمان سینمایی به شمار می‌روند تا نفراتی دارای تجربه در مدیوم خانگی.
پرسش اینجاست که چرا غلبه هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره یاس مختص نیروهایی با حداقل فعالیت در حیطه نمایش خانگی است؟

ترجیح سازمان سینمایی، استفاده از کارمندان سازمان است
حمیدرضا نوروزی رییس اتحادیه ویدئورسانه کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته خود و همکارانش در این صنف کوشیده‌اند به برگزاری جشنواره یاس کمک کنند گفت: در سال‌های قبل مدیران برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی با ما تعامل داشتند و در حد مشورت از نظرات ما استفاده می‌کردند اما امسال کمترین تعاملی صورت نگرفته و شاید دلیلش این باشد که سازمان سینمایی ترجیح می‌دهد تمامی کارها را با کارمندان خودش پیش ببرد تا اینکه متخصصان فن را به همکاری دعوت کند.
وی ادامه داد: اتحادیه ویدئورسانه برای برگزاری جشنواره امسال هم طرح داد و اصلاً آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره اعلام کرد و به صراحت هم تأکید شد اتحادیه می‌تواند با یک صدم بودجه فعلی جشنواره‌ای تخصصی‌تر برگزار کند ولی مدیران سازمان سینمایی نخواستند که از ما استفاده کنند.

حمیدرضا نوروزی
حمیدرضا نوروزی

نوروزی با اشاره به اینکه در مدیوم نمایش خانگی کم نیستند چهره‌های توانمندی که به‌راحتی می‌توان از آنها برای برگزاری جشنواره یاس استفاده کرد افزود: حجم معاملات محصولات شبکه خانگی به سالی 150 میلیارد تومان می‌رسد و صنعت بزرگی است که نیروهای متخصص خود را هم دارد.

ای کاش برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی را جدی بگیرند
شهاب کاظمی، کارشناس شبکه خانگی و معاون اجرایی موسسه گلرنگ رسانه هم به اندازه نوروزی از چینش هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره یاس متعجب است. وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم‌های ویدئویی باید توسط خبرگان همین مدیوم اجرا شود  گفت: در شرایطی که تعدد برگزاری جشنواره در کشور ما زیر سؤال است بهتر آن است که وقتی بناست جشنواره‌ای به‌نام فیلم‌های ویدئویی برگزارشود لااقل هیأت‌های انتخاب و داوری را متناسب با نام جشنواره انتخاب کنند. در جشنواره امسال اما از شرکت‌های ویدئورسانه فقط درخواست نمونه‌کار برای رنگین‌تر کردن فهرست آثار جشنواره صورت گرفت در صورتی که می‌شد شرایطی را برای استفاده بیشتر از فعالان در روند برگزاری فراهم آورد.

شهاب کاظمی
شهاب کاظمی

وی خاطرنشان ساخت: هنوز هم دیر نشده! بهترین مزیتی که جشنواره‌های تخصصی می‌توانند داشته باشند ایجاد شرایط آموزشی برای حاضران است. جای ورک‌شاپ‌های تخصصی در حیطه‌های نمایش خانگی در این جشنواره خالی است. باید کوشید حین برگزاری جشنواره، یک سری کارگاه تخصصی برای این مدیوم ایجاد کرد؛ کارگاه‌هایی در حیطه‌هایی مثل بلو-ری، ویدئوی درخواستی و تلویزیون تعاملی، داده‌های به‌روز به مخاطبان دهند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=30466
image_print
برچسب ها: اتحادیه ویدیورسانهجشنواره یاسحمیدرضا نوروزیشبکه خانگیشهاب کاظمی
نوشته قبلی

فیلمساز زن برنده اسکار به راه‌پیمایی اربعین می‌آید

نوشته‌ی بعدی

نه تابش و نه حیدریان؛ گزینه‌های اصلی سازمان سینمایی این دو نفرند⇐پزشک و فرجی!!

مطالب مرتبط

حاتمی‌کیا و تماشای یک عاشقانه آوانگارد+عکس

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

23 خرداد 1404

سینماروزان: ابراهیم حاتمی‌کیا در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ، دلنوشته ای برای سرداران شهید منتشر کرد به شرح...

افتتاح ۱۱۴ واحد مسکونی ویژه نیازمندان در هرمزگان با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب

افتتاح ۱۱۴ واحد مسکونی ویژه نیازمندان در هرمزگان با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب

22 خرداد 1404

سینماروزان: همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم 114 واحد مسکونی ویژه نیازمندان با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب...

بیانیه تازه نماوا درباره رفع مشکلات پیش آمده/مساعدت دادستانی برای حل مسائل

بیانیه تازه نماوا درباره رفع مشکلات پیش آمده/مساعدت دادستانی برای حل مسائل

21 خرداد 1404

سینماروزان: حدود دو هفته بعد از انسداد پلتفرم نماوا و توقیف سریال «سووشون»، نماوا بیانیه تازه ای خطاب به مخاطبان...

نوشته‌ی بعدی
نه تابش و نه حیدریان؛ گزینه‌های اصلی سازمان سینمایی این دو نفرند⇐پزشک و فرجی!!

نه تابش و نه حیدریان؛ گزینه‌های اصلی سازمان سینمایی این دو نفرند⇐پزشک و فرجی!!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404

پربازدیدها

  • از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    111 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    94 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 38 توئیت 24
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    75 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

صدای استوار در لحظه بحران/رادیو؛ سنگری برای دفاع از حقیقت و جبهه آگاهی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

جشن منتقدان خانه سینما به تعویق افتاد/ امروز زمان همدلی با دل‌های داغدار و جان‌های استوار است

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

تبلیغات

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم