• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

چرا از “ماهی سیاه کوچولو” مراقبت نکردید خانم زارعی؟!

17 بهمن 1393
در گزارش
0 1
A A
1

ماهی سیاه کوچولو

سینماژورنال/ورتا چمانی: یا نگویید می خواهیم فیلمی با محوریت حماسه آمل بسازیم یا وقتی بناست از یکی از حماسی ترین جلوه های انقلابی مردم ایران مایه بگذارید لااقل شده به اندازه 15 دقیقه اصل اتفاق را پوشش دهید.

اخبار “ماهی سیاه کوچولو” ساخته مجید اسماعیلی از همان ابتدای شروع تولید با این محوریت رسانه ای شد که بخشهایی از آنچه در زمستان 60 در آمل روی داده بود را به تصویر می کشد.

با این حال در این فیلم تنها اشاراتی که به واقعه مذکور میشود در نریشنهای ابتدایی و انتهایی است. انگار که فقط و فقط بازه زمانی اتفاقات فیلم مقارن آن حماسه بوده و بناست فیلم با حداقل ربط داستانی نسبت به حماسه مذکور پیش برود.

چریکهایی بی هویت

داستان فیلم در دل جنگلهای آمل می گذرد و تقابل دو چریکی را نشان میدهد که مصداق کامل بی‌هدفی در مبارزه هستند. انگار نه انگار که چنین آدمهایی بودند که به وحشیانه ترین شکل ممکن مردمان عادی آمل را قتل عام کردند. چریکهای “ماهی سیاه کوچولو” نه تنها بلحاظ ایدئوژلويک هیچ خط فکری خاصی ندارند بلکه همه هدفشان پیش برد مقاصد شخصی است؛ چریک زن که ملقب است به “ماهی سیاه کوچولو” به جنگل آمده تا در فرصتی مناسب به پاسگاه حفاظتی شهر رفته و اسنادی دال بر دست داشتن در قتل شوهرش را بسوزاند و دیگری هم مرتب مواظب این است دختری که در نزدیکی پاسگاه پرسه می زند هدف گلوله چریک دیگر قرار نگیرد.

شخصی کردن مقاصد نیروهایی که حتی به افراد غیرمسلح آمل هم رحم نمیکردند بزرگترین جفاست در حق حماسه ای که برگی متفاوت در تاریخ انقلاب بود. چریکهایی که به قتل عام مردم آمل پرداختند اینهایی نیستند که در “ماهی سیاه…” تصویر شده اند. اینهایی که می بینیم صرفا تیپهایی بی هویت هستند که لباس چریکها را به تن کرده اند. نه از خاستگاه آنها خبری داریم و نه از آموزه هایی که سرکردگان در اختیارشان می گذاشتند.

البته که فیلم پر شده از دیالوگهای شعاری فراوانی که بازیگران اصلی آن که دو چریک هستند خطاب به یکدیگر بیان میکنند؛ دیالوگهایی شبیه اینکه “کو خلق؟ کو ضدخلق؟”، “داستان، داستان معبد سوخته است”، “این جنگ، جنگ طبقه تو نیست”، “خائن باید مجازات بشه” و “حریف ترسیده حتما شلیک می کنه”.

ای کاش لااقل مستندهای مرتبط با حماسه آمل را می دیدید یا لااقل “خانه ای مثل شهر” را!

تصویری کردن آنچه در دل حماسه آمل روی داد آن قدرها سخت نبوده؛ کافی بود کارگردان یکی از مستندهای بنامی که در این باره با عنوان “هزارویکمین سنگر” تولید شده یا درامی دهه شصتی به نام “خانه ای مثل شهر” را می دید بلکه دورنمایی از اتفاقات را حس کند و سپس به اجرای فیلمش بپردازد.

بازیهای بازیگران نیز به شدت باسمه ای و در سطح رها شده اند؛ از مصطفی زمانی بگیرید که درست با حال و هوای “ملکه”(!!!) و حتی گریمی مشابه آن فیلم، در اینجا هم دیده بان است تا همایون ارشادی و مریلا زارعی که با بازی در این اثر شعاری کارنامه کاری خویش را به بازی گرفته اند.

چرا از این چریک مراقبت نکردید؟

از همه بدتر وضعیت بازیگر اصلی زن است؛ مریلا زارعی بازیگری که سال قبل با “شیار143” توجهات را به سوی خود بازگردانده بود در این فیلم حرف تازه ای برای گفتن ندارد. شخصیت چریک زن فیلم آن قدر سطحی و شعاری کار شده که اگر کسی مریلا را نشناسد و سابقه کاری او را ندارد شک میکند به اینکه آیا واقعا بهترین بازیگر زن جشنواره سی و دوم بوده که در اینجا ایفای نقش کرده.

یادمان نرفته که زارعی چندی قبل در گفتگویی درباره “شیار143” از توجه وافرش به نقش و مراقبتی حرف زده بود که حین ایفای کاراکتر “الفت” انجام داده بود. زارعی گفته بود همین مراقبتها بوده که باعث شده “شیار143” به اثری جهانشمول بدل شود. حال سوال اینجاست که چرا ایشان از نقش شان در “ماهی سیاه کوچولو” مراقبت نکرده اند.

زارعی که ادعای این را داشت به هنگام کار در “شیار143” حتی حواسش به بازیگران مقابلش و از جمله جواد عزتی بوده که مبادا گاف ندهند چرا در اینجا نتوانسته نماهای دونفره ای که میان خودش و مصطفی زمانی وجود دارد را کنترل کند تا حتی سکانسهای منجر به درگیریهای کلامی آنها نیز این قدر بی حس و روح از کار درنیاید.

این تلفیلم برای نمایش در کدام شبکه تولید شده؟

متن “ماهی سیاه کوچولو” را که کنار بگذاریم و از بازیهای ضعیف آن بگذریم می رسیم به ساختار اثر که نه تنها استانداردهای سینمایی را ندارد که صرفا در حد یک تلفیلم است؛ تلفیلمی که انگار ساخته شده تا فقط ساعات انتهایی روز جمعه یکی از شبکه های اصلی تلویزیون را پر کند.

اثری که حتی یک لانگ شات از دیدگاهی که مرکز وقوع حوادث است، ندارد، اثری که نمی تواند از جلوه های طبیعی جنگلهای آمل برای زیباسازی تصویر استفاده کند و اثری که تدوینی نامناسب و قطعهای بیجا دارد شاید بتواند اوقات فراغت مخاطبان تلویزیون را پوشش دهد اما نمیتواند به عنوان اثری سینمایی در بخش فیلم اولیهای جشنواره فجر حضور داشته باشد.

برای شادی روح بهرنگی خیرات دهید

راستی استفاده از نام یکی از داستانهای مشهور صمد بهرنگی برای تولید اثری تا این حد بی کیفیت حتما روح آن نویسنده را هم آزرده خاطره خواهد کرد. پس دست اندرکاران فیلم حتما برای کاهش آزردگی روح آن مرحوم هم که شده خیرات دهند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=561
image_print
برچسب ها: ماهیسیاهکوچولو
نوشته قبلی

دلیل تکراری بودن ملودی اصلی “عصر یخبندان” چیست؟

نوشته‌ی بعدی

با “کوچه بی‌نام” پای ناصر ملک‌مطیعی هم به جشنواره باز شد!

مطالب مرتبط

رهبری درباره فیلم "موسی" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404

سینماروزان: پایگاه اطلاع رسانی رهبری، فیلمی منتشر کرده از  تمجید رهبر انقلاب نسبت به فیلم #موسی_کلیم‌الله و متعاقب آن اولین...

... و بالاخره حسن پورشیرازی به حرف آمد/«پیرپسر» و مشکلات تصویب!

… و بالاخره حسن پورشیرازی به حرف آمد/«پیرپسر» و مشکلات تصویب!

4 شهریور 1404

سینماروزان: از زمان اکران ویژه فیلم "پیرپسر" در جشنواره فجر۴۳ تا حالا که فروش فیلم به حدود ۱۵۰ میلیارد رسیده،...

مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف یکی دو سال گذشته که در بازپخش عاشورایی ترین محصول تلویزیون، حرف و حدیث پیش می‌آمد امسال آیفیلم...

نوشته‌ی بعدی
کوچه بی نام

با "کوچه بی‌نام" پای ناصر ملک‌مطیعی هم به جشنواره باز شد!

دیدگاه‌ها 1

  1. شهروز می‌گوید:
    قبل 11 سال

    فقط میتونم بگم خیلی بد بووووووووووووووووووووووووووووووووووووود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    767 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 307 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    230 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    191 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    186 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 47

آخرین مطالب

در پنجمین شب سینمایی سوره اتفاق افتاد/پاسداشت جعفری جوزانی،حسین یاری و حسین زندباف

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

«تنها کنار هم» برنده دو جایزه کارگردانی و بازیگری از فستیوال الجزایر 

علی کفراش در آستانه چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت/فیلم کوتاه خالص‌ترین اشکال بیان در سینماست

تبلیغات

ویژه ها

پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 
خبر وسط

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

ادامه مطلب
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم