سینماروزان/سالمه رحمانی موحد: تولید فیلم مستقل و خارج از نظام استودیویی را فیلمسازانی در ربع قرن اخیر به راه انداخته و موفقیت های زیادی هم کسب کردند. آثاری که با هزینه های اندک تولید شده و با اکران های بسیار محدود و کوتاه مدت و فروش رایت ویدئویی، هزینه های تولید را جبران کرده و سود اندکی هم به دست می آوردند.
کامشاد کوشان یکی از همین دسته فیلمسازان است که در آمریکا تحصیل کرده و نزدیک به سی سال پیش فیلمنامه ای با عنوان «راز بهشت» را نوشت. فیلمنامه ای که در جشنواره معتبر ساندنس جزو پنجاه فیلمنامه برتر قرار گرفت و سرانجام سه سال بعد تولید و به نمایش درآمد.
«راز بهشت» مقدمه آنچنانی نداشته و خیلی زود به نقطه عطف اول می رسد. جایی که پری همراه فرزندان اش سام و سارا به آمریکا پرواز کرده و در همان بدو ورود پری توسط گروهی مافیایی ربوده می شود. البته پیش از این با مرد جوان عضو مافیا آشنا شده و پی به خطرناک بودن گروه می بریم.
فرار سارا و سام از اداره پلیس برای پیدا کردن دایی شان بیژن، عطف بعدی «راز بهشت» به حساب می آید که مطابق الگوی سفر قهرمان شکل گرفته است. الگویی آشنا که به عرض بخشیدن به قصه در پرده میانی کمک کرده و پیام مورد نظر فیلمساز را منتقل می کند. بازه زمانی چهار روزه از شب چهارشنبه سوری تا تحویل سال، فضای مناسبی را در اختیار کوشان قرار داده تا روی فرهنگ و رسوم باستانی ایران هم مانور دهد. برای مثال می توان به پریدن خواهر و برادر کم سن و سال از روی آتش آن هم در خیابان اشاره کرد.
این دو در پرسه زدن هایشان با آدم های مختلف از سارق و تبهکار تا مرد سیاهپوست مهربان و مرد جوان صاحب رستوران جوان آشنا شده و در این سفر کوتاه به پختگی می رسند. به موازات آن داستانکی هم با محوریت گروه مافیایی که به دنبال تکه های بازمانده از نسخه اصل کتاب بوطیقای ارسطو هستند، شکل گرفته و معمای آن تنها در دقیقه آخر فیلم باز می شود.
عتیقه فروش بودن شوهر پری هم بهانه ای نسبتا مناسب برای این موضوع به حساب می آید. موضوعی که ابتدا یک مگ گافین هیچکاکی به نظر رسیده اما در آخر گره آن در دیالوگ های پایانی پری باز می شود.
کوشان در پرداخت شخصیت ها بیشتر تیپ سازی را مدنظر داشته و با تکیه بر آن قصه خود را جلو می برد. در کارگردانی هم تحت تاثیر موج تارانتینویی نیمه دوم دهه نود میلادی بوده و نمونه های آن را می توان در سکانس های گروه مافیایی و سروکله زدن شان با پری برای دست یافتن به کتاب عتیقه و نیز سبک لباس های آنها مشاهده کرد. در عین حال، کوشان بازی های خوبی از بازیگران سام و سارا که واقعا خواهر و برادر هم هستند گرفته و آن را به نقطه قوت فیلم خود تبدیل کرده است.