• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

!!!alejandro gonzález KIAEEtu

15 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
0
!!!alejandro gonzález KIAEEtu

عصر یخبندان

“عصر بخبندان” کاملا متکی است بر شیوه روایت غیرخطی؛ شیوه ای که الخاندرو گونزالس ایناریتوی مکزیکی تبار شهرۀ آن است و حالا کیایی هم کوشیده عشق خود به سینمای داستانگو را پیوند بزند با شیوه کاری ایناریتو!

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: “عصر یخبندان” تازه ترین فیلم مصطفی کیایی ادامه منطقی مسیری است که با “خط ویژه” آغاز شده! همچنان یک آقازاده رانتی است که بدمن فیلم وی است و البته همین آقازاده است که بخش عمده ای از تعقیب و گریزهای فیلم را شامل میشود.

با این حال “عصر یخبندان” دو تفاوت عمده با “خط ویژه” دارد؛ یکی از آنها پایان شومی است که آقازاده داستان پیدا میکند و دوم که مهمتر از هر چیز دیگری است ساختاری است که کیایی برای بیان داستان پرشخصیتش برگزیده.

چند تابلو بجای یک تابلو

کیایی که میدانسته روایت فیلمی پرشخصیت اگر به شیوه کلاسیک صورت گیرد ممکن است اسباب خستگی مخاطب را موجب شود اثرش را براساس روایت غیرخطی پیش می برد. روایتی که در آن به جای تماشای یک تابلوی نقاشی، چند تابلوی نقاشی به واسطه اله مانی مشترک که میان هر دو تابلو مشترک است عرضه می شود.

این شیوه روایی “عصر یخبندان” را به شدت شبیه میکند به آثار الخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی تبار و از جمله آثاری چون “عشق سگی”،‌”بابل” و “21 گرم”! البته که تاثیرپذیری از نگاه طنازانه کوئنتین تارانتینو در جنایی “داستانهای عامه پسند” –که البته این هم ساختار غیرخطی داشت- در نقاطی از فیلم که اخوی مصطفی کیایی وارد داستان میشود رخ می نمایاند.

جلوتر از تجربه های ایرانی

“عصر یخبندان” بلحاظ ساختار در سینمای ایران یکتا نیست چراکه پیشتر نیز کارگردانانی چون ابوالحسن داوودی در “تقاطع” چنین ساختاری را تجربه کرده بود اما بلحاظ پالایش کردن متدی که فیلم مطابق آن پیش رفته “عصر یخبندان” حتی از “تقاطع” هم جلوتر است چراکه کیایی سعی کرده تمام حفره هایی که در دو سوم ابتدایی فیلمش و بواسطه تغییر پی در پی کاراکترها و رفت و آمد مدام بین آنها ایجاد می گردد را در یک سوم انتهایی پر کند.

ساختار متقاطع “عصر یخبندان” این نیاز را ایجاد کرده که کیایی در دل آن درباره مضامین مختلفی صحبت کند؛ از اعتیاد به مخدرهای صنعتی که تفریح جوانان روزگار ما شده تا خیانتهای زناشویی که حرف اصلی سریالهای ماهواره ای است!

متلکهایی از زبان برادر

البته که کیایی جاهایی از فیلمش را نیز با متلکهای سیاسی-اجتماعی پر کرده و طبیعی است که این متلکها هم از زبان کاراکتر برادرش که انگاری امضای نهایی او بر کارهایش است بیان شود.

متلکهایی که از یارانه گرفته تا فروش طرح ترافیک و بطالت دامنگیر سربازان حین خدمت وظیفه عمومی را دربرمیگرد با این حال آنچه در فیلم اصل است و به نفع آن نتیجه گیری میشود جزایی است که آدمیان در همین دنیا بابت اعمال خود می پردازند.

عشق به بدنه سینما حتی در ساختار متقاطع

کیایی عشق خود به بدنه سینما را حتی در ساختار متقاطع هم حفظ میکند برای همین است که یک دم از قصه گویی غافل نمی ماند و سعی میکند ابتدا داستان جفاکاریهای انسانی را بیان کند و در ادامه از داستان بازتاب جفاکاریها بگوید و در نهایت سرنوشت محتوم آدمهای جفاکار را نیز در قالب داستانکهایی متداخل بیان کند.

مصطفی کیایی با “عصر یخبندان” همان کاری را کرده که انتظارش می رفته؛ یک سینمای عامه پسند با سبک و سیاقی متفاوت و البته با بازی گرفتن از یک تیم حرفه ای از بازیگران مطرح سینما از فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی و آنا نعمتی گرفته تا سحر دولتشاهی، ژاله صامتی و بهرام رادان!

یک نیمه بدمن “چهارانگشتی”+یک نیمه آقازاده جفاکار

تقریبا بازیهای تمامی بازیگران از اصلانی گرفته تا کرامتی و صامتی که این آخری فقط چند دقیقه در فیلم حضور دارد عالی است اما امان از بهرام رادان؛ بهرام رادان در نیمه ابتدایی “عصر یخبندان” شمایلی کاملا مشابه آنچه در “چهارانگشتی” از او دیده ایم را ارائه میکند اما باز هم جای شکرش باقیست که به واسطه کنترل کیایی و سعی بر گرفتن یک بازی متفاوت از آنچه تاکنون از وی دیده ایم، نیمه دومی روان تر از او می بینیم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=458
image_print
برچسب ها: عصریخبندانکیایی
نوشته قبلی

به سینماتک کاخ جشنواره خوش آمدید

نوشته‌ی بعدی

چرا علی مطهری باید “عصر یخبندان” را ببیند؟!+عکس

مطالب مرتبط

پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آقای مجید برزگر تهیه‌کننده‌ی فیلم علت مرگ نامعلوم! یادتان است که ۱۳ سال قبل به من گفتی ریاضت...

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: جشن خانه‌ی سینمای امسال- که اول بنا بود برگزار نشود و بعد در موزه‌ی سینما برگزار شد!-چنان پارادوکسیکال...

سریال وحشی

منتقد جشنواره تورنتو درباره «وحشی» نوشت/جواد عزتی در «وحشی»؛ قهرمان بدشانس یا فرد بدون خودآگاهی؟

22 شهریور 1404

سینماروزان: ادیسون لاوه منتقد جشنواره تورنتو در نقدی درباره سریال «وحشی» به شخصیت داود با بازی جواد عزتی پرداخته است....

نوشته‌ی بعدی
نقطه نظر یک بازیگر سینما درباره نطق جنجالی علی مطهری

چرا علی مطهری باید "عصر یخبندان" را ببیند؟!+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    767 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 307 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    230 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    191 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    191 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    128 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 51 توئیت 32

آخرین مطالب

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

اسامی فیلم‌های تجربی بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد

برنامه آینده فیلم‌نت/ هجده سریال، برنامه و رئالیتی‌شو در راه است

در پنجمین شب سینمایی سوره اتفاق افتاد/پاسداشت جعفری جوزانی،حسین یاری و حسین زندباف

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

تبلیغات

ویژه ها

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 
خبر

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

30 شهریور 1404

سینماروزان: شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش سه فیلم موافقت کرد. در میان پروانه‌های صادره عنوان «های کپی»...

ادامه مطلب
پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم