• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 21 اردیبهشت 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

در دورانی که شوراهای ممیزی ساخت و نمایش پر از «دکتر» شده‌اند⇐معمار سینمای گلخانه‌ای گفت: در روزگار میان‌مایگی با توسل به «دکتری» به دنبال ابراز وجودند!

10 آبان 1396
در خبر وسط, رک و راست
0 0
A A
0
تازه‎ترین اظهارات معمار سینمای گلخانه‌ای⇐با یک شبکه “من و تو” صداوسیما غلاف کرده!!/در فارابی، قاچاقی ماهواره نصب کردیم/باید فیلم مبتذل ایرانی اکران کنیم/شورای پروانه نمایش برای دهه 60 بود و دیگر جواب نمی‌دهد

سیدمحمد بهشتی

سینماروزان: حضور پررنگ افرادی با پسوند «دکتر»-البته نه دکترای طب که تحصیل در آن نیازمند مرارت است- در شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش فعلی که پیش از این درباره اش خبررسانی کردیم(اینجا  و اینجا را بخوانید) همان قدر که می تواند نشان دهنده پر کردن خلأ هنری از طریق به رخ کشیدن پسوندهای این چنینی باشد نشان دهنده نوعی مدرک گرایی در جامعه هم هست.

به گزارش سینماروزان محمد بهشتی که از او با لقب معمار سینمای گلخانه ای یاد میشوند به تازگی در یادداشتی که در «اعتماد» منتشر شده با نقد تب مدرک گرایی در روزگار میان مایگی، توسل به القابی همچون «دکتری» را از آفات دوران میان مایگی دانسته و در عین حال نوید داده که دوران «میان مایگی» دیری نخواهد پایید و «گران مایگی» در انتظار ماست!

بهشتی البته این را نگفته که چند ده سال یا چندصدسال باید طول بکشد تا به «گران مایگی» برسیم.

متن یادداشت محمد بهشتی را بخوانید:

غوطه‌ور در امواج ميانمايگي
 
اي خاك در چه فكري خاموشي و مراقب/ گفتا كه در درونم باغ و بهار دارم مولانا

نيم‌نگاهي به دوروبرمان نشان مي‌دهد ساكن در ميانه هياهويي از كافه‌ها و رستوران‌هاييم كه چون طلوع و غروب ستارگان، گشوده و تعطيل مي‌شود؛ يا بي‌شمار سالن نمايش‌ در سراسر شهر كه تقريبا هر شب پر است و با اين‌حال صف طولاني از گروه‌هاي تئاتري كه در نوبت اجرايند؛ يا حدود ۶۰ هزار عنوان كتاب در سال كه حتي در قفسه‌هاي بزرگ‌ترين‌ كتابفروشي‌ها نيز جا نمي‌شود و بيش از اين عناويني كه در نوبتِ مجوز ارشاد و انتشارات و… ايستاده‌اند يا حتي بنگاه‌هايي كه در قبال پول، مقاله و پايان‌نامه و كتاب توليد مي‌كنند؛ يا تعداد بسياري گالري كه براي بي‌شمار هنرمند و آثار هنري
كفايت نمي‌كند. عناوين مطبوعات و مجلات و خبرگزاري‌ها در هر حوزه‌اي طي يكي دو دهه اخير چندين برابر شده و پيشخوان هيچ روزنامه‌فروشي‌اي گنجايش عرضه همه آنها را ندارد.
مشابه همين داستان در عرصه‌هاي ديگر از آموزش و تجارت و صنعت و سياست و فناوري اطلاعات نيز هست؛ تعداد معتنابهي پزشك، دكتر، مهندس، كارشناس، خبرنگار، روزنامه‌نگار و… تعداد بسياري گروه‌هاي مردم‌نهاد فعال در حوزه ميراث‌فرهنگي، محيط‌زيست، تاريخ، تهران‌شناسي و…
همه اينها در حالي است كه هرقدر در كميت شاهد رشديم، اعتلاي چنداني در كيفيت نمي‌بينيم و سرجمع مي‌توانيم همه اين آثار و عناوين را «ميانمايه» و دوراني كه در آن به سر مي‌بريم را «دوران ميانمايگي» بناميم.
در روزگار ميانمايگي همه در پي آنند كه به نحوي خود را از ناشناختگي برهانند و مستمسكي براي معرفه شدن و ابراز وجود بيابند؛ گاه با توسل به القابي چون «دكتري» و گاه با فعاليت در اقسامي از زمينه‌هاي اجتماعي و هنري.
اما برآيند همه اين هياهو آثاري ميانمايه است كه كمتر منبعث از خلاقيت و كفايت و بيشتر تقليدي است. طبيعتا در هياهويي از عرضه محصولات مشابه، بسياري از كالاها و خدمات، ناديده و ناشنيده همچون صدايي ضعيف در ميانه هياهو گم مي‌شود و در خاطرها نمي‌ماند. در دوره ميانمايگي در هر موضوع شاهد تقلا و فعاليتيم ليكن هرقدر مي‌جوييم كمتر محصولِ ارزشمند و ماندگاري مي‌يابيم.
اين دوران معمولا از پسِ خوابي طولاني در زمستانِ بحران مدنيت و در پي وزش نخستين نسيم بهاري مي‌آيد كه همه را به ناگهان از هاگشان درآورده و به ابراز وجود وامي‌دارد. طبيعتا غفلت طولاني از وجود ديگران، سبب مي‌شود كه در اين دوران همه وجود خود را به رسميت بشناسند و علت عدم‌النفع خود را حضور ديگران بپندارند و لذا بخش قابل توجهي از انرژي‌شان را صرف دفع ديگران كنند. به اين اعتبار يكي از آفات بزرگ در زمينه ميانمايه حسد است.
كسي كه حسد مي‌ورزد تلويحا پذيرفته كه گوهري كه ديگران سفته‌اند از گوهر او گرانبهاتر است و لذا حسدورزي در اين دوران نه عاملي پيش‌برنده كه بيشتر عاملي مخرب است.
البته در دوران ميانمايگي نيز هستند گرانمايگاني كه بي‌توجه به اوضاع زمانه مشغول ايجاد آثار درخشان‌اند؛ آثاري كه اگر به‌دقت جست‌وجو نكنيم محتملا زير دست و پاي انبوهي آثار بدلي و مشابه دفن خواهد شد.
در كوران ميانمايگي، گرانمايگان را معمولا خلوت‌گزيده و مشغول به كار مي‌يابيم، كساني‌كه در نزاع براي دفع ديگران شركت نمي‌كنند. ناگفته پيداست كه گرانمايگان كم‌شمارند؛ ليكن همين قليل حتي اگر در زمانه خود به جا آورده نشوند، آثارشان سرمايه‌هاي جامعه در آينده را شكل مي‌دهد.
به سربردن در دوران ميانمايگي معمولا نااميدكننده است؛ احساس «ديده نشدن» در عين تقلاي زياد، بسياري را از تلاش منصرف مي‌كند. در اين دوران جامعه از سوي نخبگان با اصطلاحي چون «جامعه عوام‌زده»، «جامعه مدرك‌گرا»، «جامعه مقلد»، «جامعه متقلب» و… شماتت مي‌شود.
 اين درحالي است كه جامعه براي گذار از دوران «فرومايگي» به دوران «گرانمايگي» چاره‌اي جز عبور از «ميانمايگي» ندارد و اين دوران با همه معايبش نويدبخش دوراني بهتر است.
اگر در دوران فرومايگي خود را مستغرق در انبوهي از اجناس و عناوين كم‌بها، باسمه‌اي، بنجل و تقلبي مي‌بينيم كه به هيچ روي قابل قياس با آثار و عناوين اصيل نيست، در دوران ميانمايگي وفور آثار «بدلي» كه دست‌كم در تقليد موفق بوده‌اند نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه تشنگي براي كار خلاقانه و گرانمايه وجود دارد.
در دوران ميانمايگي هرچند هنوز شرايط زمستاني است، ليكن همچون آغاز انقلاب بهاري، هياهوي تمناي حيات و فعاليت شهادت مي‌دهد كه هر زمينه تا چه اندازه حاصلخيز و مستعد باروري است. پس وقتي در همه زمينه‌ها شاهد انبوه ميانمايگانيم معنايش استعداد براي پرورش گرانمايگي در همه زمينه‌هاست و جاي نگراني نيست كه دوران ميانمايگي ديري  نخواهد پاييد.
شرط گذار بي‌خطر و كم‌هزينه از اين دوران، وجود باغباناني است كه با وجود به سر بردن در زمستان بتوانند علائم حياتي را در باغ تشخيص دهند و با تعريف آرايش و ساختاري براي باغ، گياهان را مبتني بر استعدادشان در جاي خود ‌نشانند و بدين‌سان صحنه «تنازع» خود بخودي طبيعت را به صحنه «رقابت» باغ تبديل كنند. در اين معني «رقابت» هم ريشه با «مراقبت» است؛ نه فقط نسبت باغبان و گياهان از قبيل مراقبت است كه حتي عناصر باغ وقتي در جاي خود باشند، نه مزاحمِ هم كه مراقبِ هم خواهند بود.
گل‌ها در سايه مراقبت مركبات و مركبات در سايه مراقبت سرو و نخل مي‌رويد و در اثر هم‌افزايي‌شان باغ به منتهاي كمال مي‌رسد. البته باغباني دلالت بر نوعي توانمندي و بصيرت دارد و شروط و مختصاتي مي‌طلبد كه نيازمند بحث مجزايي است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=44712
image_print
برچسب ها: شورای پروانه ساختشورای پروانه نمایشمحمد بهشتی
نوشته قبلی

بعد از تعطیلی جشنواره‌ای به‌اصطلاح ارزشی به‌خاطر نبود بودجه⇐حالا برگزاری نشست خبری یک جشنواره ارزشی دیگر به دبیری یک چندشغله در فرانسه!!!⇔نکته: درست مثل اینکه جشنواره کن نشستش را در سولقون برگزار کند؟؟!/پرسش: آیا هزینه‌ برگزاری نشست در فرانسه توسط یک ارگان ارزشی تأمین شده؟ یا دبیر جشنواره از جیب شخصی هزینه کرده؟

نوشته‌ی بعدی

توضیحاتی درباره بازنشر یک گفتگو

مطالب مرتبط

بازی تکراری درجه بندی سنی به بهانه‌ی اکران «پیرپسر»؟/دست بردارید از تعیین تکلیف برای مخاطبان

بازی تکراری درجه بندی سنی به بهانه‌ی اکران «پیرپسر»؟/دست بردارید از تعیین تکلیف برای مخاطبان

17 اردیبهشت 1404

سینماروزان/حامد مظفری: در سینمای بعد از انقلاب اسلامی اساسا آن درجه بندی سنی که در اروپا و آمریکا ارائه می‌شود...

تولید ماشینی محتوا به‌جای فهم ارزش‌ها!

تولید ماشینی محتوا به‌جای فهم ارزش‌ها!

16 اردیبهشت 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: در قسمت اخیر برنامه‌ «سپنج» با اجرای علی درستکار، علی منتظری، استاد دانشگاه و اپیدمیولوژیست، مهمان برنامه بود...

آقازاده‌ی ایرج قادری؛ مدیر هلدینگ منسوب به بابک زنجانی!؟

آقازاده‌ی ایرج قادری؛ مدیر هلدینگ منسوب به بابک زنجانی!؟

16 اردیبهشت 1404

سینماروزان/حامد مظفری: مدتی است که فعالیت هلدینگ وان منسوب به بابک زنجانی در کانون توجه مخاطبان قرار گرفته‌ به خصوص...

نوشته‌ی بعدی
ادعای کارگردان فیلمی با بازی جواد عزتی و مهران رجبی⇐فیلم‌ام را در آلمان اکران نکردم تا ابتدا در ایران نمایش داده شود!!!+عکس

توضیحاتی درباره بازنشر یک گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین در «اسکورت»/فیلمبرداری به پایان رسید
خبر

امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین در «اسکورت»/فیلمبرداری به پایان رسید

21 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: امیر جدیدی و هدی فیلمبرداری «اسکورت» فیلم جدید یوسف حاتمی‌کیا با بازی امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین به...

ادامه مطلب
بازگشت کارگردان «بدون شرح» و همکار سابق جم با «شادآباد»

بازگشت کارگردان «بدون شرح» و همکار سابق جم با «شادآباد»

21 اردیبهشت 1404
زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

20 اردیبهشت 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

“دایناسور” در نزدیکی ۱۴۰میلیارد/”موسی” ۶۵میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۳میلیارد و “پسردلفینی۲” حدود ۲۵میلیارد/”بامبولک” ۱۵میلیارد و “صیاد” مماس با ۵میلیارد/”صدام” دوروزه ۹میلیارد و “خانه ارواح” دوروزه ۳میلیارد!/”زیبا صدایم کن” نیم میلیارد/”هر چی تو بگی” و “اسفند” دوروزه در مرز صد میلیون/فروش نازل “بازی را بکش” و “ماه پیشونی و مادربزرگ”+آمار کامل فروش

19 اردیبهشت 1404
علی تو هم همدست اینایی؛ همدستِ دشمن؟!/انتشار تیزر فیلم «اسفند»+ویدئو

علی تو هم همدست اینایی؛ همدستِ دشمن؟!/انتشار تیزر فیلم «اسفند»+ویدئو

18 اردیبهشت 1404
خلیج فارس و واکنش به ترامپ؛ از فیلیمو تا شماعی‌زاده!

خلیج فارس و واکنش به ترامپ؛ از فیلیمو تا شماعی‌زاده!

18 اردیبهشت 1404
شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

17 اردیبهشت 1404

پربازدیدها

  • نوزده خواسته‌ی رئیس سینما از مدیر تازه‌ی فارابی: از تبدیل سینما فرهنگ به کاخ جشنواره تا حمایت از معیشت سینماگران و…

    نوزده خواسته‌ی رئیس سینما از مدیر تازه‌ی فارابی: از تبدیل سینما فرهنگ به کاخ جشنواره تا حمایت از معیشت سینماگران و…

    301 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 120 توئیت 75
  • در مواجهه محسنی اژه‌ای- رئیس قوه قضائیه- و بدمن دوست‌داشتنی سینمای ایران-عنایت بخشی- چه گذشت؟ 

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    129 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 52 توئیت 32
  • سریال «لمندگان»؛ ای کاش از تجربه‌ی خزاعی می‌آموختید

    116 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 46 توئیت 29
  • فیلم «زن و بچه»سعید روستایی «با حجاب» در کن۲۰۲۵+ سرمایه‌گذار کیست؟+اعلام خط داستانی فیلم درباره ارتباط زن مطلقه و بوی‌فرند!

    107 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 43 توئیت 27
  • سریال «یزدان» با نویسنده‌ی «آبان» در شبکه سوم تلویزیون+رونمایی از تیزر

    59 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • صدام در ایران/رونمایی از تیزر فیلم کمدی «صددام» با بازی رضا عطاران، پریناز ایزدیار و…+ویدیو

    51 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 13
  • سریال «قول مردونه»؛ نچسبِ بی‌مزه!

    43 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11

آخرین مطالب

سه جلد جدید از مجموعه کتاب‌های «بابابام» منتشر شد

امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین در «اسکورت»/فیلمبرداری به پایان رسید

بازگشت کارگردان «بدون شرح» و همکار سابق جم با «شادآباد»

راه‌یافتگان طرح بورسیه فیلمنامه نویسی «سفر قهرمان» معرفی شدند/ دعوت 36نفر به مصاحبه حضوری

بازپرس سریال «استخوان سوز» ۱۰ زندانی را آزاد کرد

زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

«گماش»؛ پایان فیلمبرداری فیلم‌کوتاهی درباره‌ی گنج افسانه‌ای خلیج فارس

خوشرو عکاس برتر کانسپچوال (مفهومی) مسابقات 35AWARDS 2024 شد

ادای احترام به بازیگر پیشکسوت/ بازی زنده‌یاد صدرالدین حجازی در «ناریا» آغاز شد

بازتاب حقیقت سینما در آینه رای‌های پاک/ شرح جزئیات جشن پانزدهم 

تبلیغات

ویژه ها

امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین در «اسکورت»/فیلمبرداری به پایان رسید
خبر

امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین در «اسکورت»/فیلمبرداری به پایان رسید

21 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: امیر جدیدی و هدی فیلمبرداری «اسکورت» فیلم جدید یوسف حاتمی‌کیا با بازی امیر جدیدی و هدی زین‌العابدین به...

ادامه مطلب
بازگشت کارگردان «بدون شرح» و همکار سابق جم با «شادآباد»

بازگشت کارگردان «بدون شرح» و همکار سابق جم با «شادآباد»

21 اردیبهشت 1404
زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

20 اردیبهشت 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

“دایناسور” در نزدیکی ۱۴۰میلیارد/”موسی” ۶۵میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۳میلیارد و “پسردلفینی۲” حدود ۲۵میلیارد/”بامبولک” ۱۵میلیارد و “صیاد” مماس با ۵میلیارد/”صدام” دوروزه ۹میلیارد و “خانه ارواح” دوروزه ۳میلیارد!/”زیبا صدایم کن” نیم میلیارد/”هر چی تو بگی” و “اسفند” دوروزه در مرز صد میلیون/فروش نازل “بازی را بکش” و “ماه پیشونی و مادربزرگ”+آمار کامل فروش

19 اردیبهشت 1404
علی تو هم همدست اینایی؛ همدستِ دشمن؟!/انتشار تیزر فیلم «اسفند»+ویدئو

علی تو هم همدست اینایی؛ همدستِ دشمن؟!/انتشار تیزر فیلم «اسفند»+ویدئو

18 اردیبهشت 1404
خلیج فارس و واکنش به ترامپ؛ از فیلیمو تا شماعی‌زاده!

خلیج فارس و واکنش به ترامپ؛ از فیلیمو تا شماعی‌زاده!

18 اردیبهشت 1404
شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

17 اردیبهشت 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم