1

توضیحات “منفعلانه” یک عضو شورای راهبری درباره لحن “منفعلانه” بیانیه پنجم شورا!

سینماژورنال: همزمان با یازدهم اردیبهشت پنجمین بیانیه شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینما ایران منتشر شد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال لحن منفعلانه این بیانیه که درباره سازوکار اکران بود و عدم شباهتش به بیانیه های قبلی شورا که پر از صراحت و نقدهای آتشین بود سبب ساز آن شد که برخی رسانه ها تحلیل‌هایی را درباره این تغییر لحن مطرح کنند.

از جمله این تحلیلها که در یک خبرگزاری اصولگرا منتشر شده بود از امتیازاتی که بعد از بیانیه های قبلی به اعضای شورا در قالب حضور در داوری های جشنواره و برگزاری بزرگداشت در آن تعلق گرفته بود حکایت داشت و این پیش بینی را هم طرح کرده بود که اعضای شورا با رییس جمهور آینده برای تعیین رییس بعدی سازمان سینمایی مذاکره خواهند کرد.(اینجا را بخوانید)

 یکی از نقدها به محتوای بیانیه مبهم و منفعل‌بودن آن بود و اینکه درباره مسئله پیچیده و مهمی مانند «نظام پخش فیلم»، کلی‌گویی و به واژگانی مثل «واسطه‌گری در اکران» بسنده می‌کند.

توضیحات کلی و کمابیش پر ابهام یک عضو  شورا

حالا مهدی کرم پور یکی از اعضای شورای راهبردی در این باره مورد پرسش رسانه اصلاح طلب “شرق” قرار گرفته و البته در پاسخ نیز توضیحاتی منفعلانه و کاملا مبهم ارائه کرده است.

کرم‌پور درباره لحن منفعلانه بیانیه پنجم شورای راهبردی چنین پاسخ داد: ما معتقد به پیوستن سازوکار سینما به بخش خصوصی هستیم. این نکته کاملا واضح و مبرهن است که هرچه و هرکس میان رابطه سینمادار و تهیه‌کننده در چرخه پخش فیلم دخالت کند، اضافه است و حرکت آن را دچار لغزش می‌کند.

کرم‌پور در برابر این پرسش که نگاه شما به «شورای صنفی نمایش» که اخیرا حجت‌ا.. ایوبی با برگزاری جلساتش در خانه سینما موافقت کرده، گفت: ما معتقدیم که شورای صنفی نمایش باید نقش نظارتی داشته باشد و نه به‌عنوان فعال در بحث اکران و معرفی سرگروه سینماها دخالت کند. این شورا باید ناظر باشد و نه فاعل.

مخاطبان این بیانیه: دولت، شورای نمایش و دیگران

کارگردان «پل چوبی» درباره این نکته که اساسا مخاطبان این بیانیه چه کسانی هستند، این‌طور توضیح داد: مخاطبان این بیانیه می‌تواند هر شخص حقیقی و حقوقی باشد؛ دولت، شورای صنفی نمایش و یا دیگران.

علت وقفه در صدور بیانیه پنجم: برگزاری جشنواره فجر

کرم‌پور درباره تأخیر ادامه فعالیت‌های این شورا و فاصله‌افتادن میان بیانیه‌ها گفت: طبیعی است که ما صرفا وظیفه خود نمی‌دانیم که بیانیه بدهیم! بلکه براساس‌ و متناسب با نیازهای سینمای ایران سعی می‌کنیم که نگاه راهبردی به مسائل سینمای ایران داشته باشیم. معتقدیم بحث‌های نظری، راهگشای فعالیت‌های عملی نیز هست. علت وقفه هم این بود که سال گذشته جشنواره ملی برگزار شد و در سال جدید هم همکاران به دلیل روزهای بهاری و نوروز در سفر بودند و بعد ‌از ‌آن هم جشنواره جهانی فیلم فجر برپا شد. به‌همین‌دلیل نخواستیم تداخلی با برنامه‌ها به‌وجود بیاید و دادن بیانیه پنجم را به بعد از همه اتفاقات موکول کردیم.

فایده: درج در تاریخ

او در پاسخ به این پرسش که این شورا «قدرت اجرائی» ندارد، پس فایده شکل‌گیری و تداوم حرکتش چیست، پاسخ داد: واقعیت این است که از این طریق نظرات خود را اعلام می‌کنیم تا برای درج در تاریخ سینما، به سندی تبدیل شود که ما در برهه زمانی و به‌اصطلاح، وقتش، مشکلات را رصد و نگرانی‌های خود را اعلام کردیم.