• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

بازتاب حقیقت سینما در آینه رای‌های پاک/ شرح جزئیات جشن پانزدهم 

جعفر گودرزی بیان کرد:

20 اردیبهشت 1404
در خبر
0 0
A A
0
جعفر گودرزی

جعفر گودرزی

سینماروزان/کیوان بهارلویی: جعفر گودرزی درباره پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و روند داوری آثار توضیحاتی ارائه داد.

جعفر گودرزی دبیر پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره این جشن گفت: در زمانه‌ای که جشن‌ها گاه تنها آیینه پر زرق‌وبرق ظاهرند و ارزش‌ها در هیاهوی مناسبات از یاد می‌روند، جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به سنتی پابرجا بدل شده است؛ سنتی که سینما را نه صرفاً با اعداد و اکران‌ها، که با نگاه و اندیشه و رسالت می‌سنجد.

وی ادامه داد: پانزدهمین دوره‌ی این جشن بزرگ، در اواخر خردادماه برگزار می‌شود؛ جشنی که بیش از هر چیز، به رای پاک باور دارد و به آنچه وجدان‌های حرفه‌ای سینمایی، بی‌واهمه از جریان‌ها و جاذبه‌های بیرونی، انتخاب می‌کنند.

دبیر پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا در این دوره جشن از داوری‌های محدود به جشنواره‌ فیلم فجر فاصله گرفته‌ و آثار اکران‌شده در سه سال اخیر را هم در نظر گرفته‌اند، توضیح داد: دلیل اینکه در این دوره از جشن تصمیم گرفته شد که همه فیلم‌های اکران‌شده طی سه سال اخیر داوری شوند این بود که سینما فقط در جشنواره‌ها زنده نیست، در دل سالن‌های تاریک و در میان صندلی‌های خالی یا پر، فیلم‌ها با مخاطب دیدار می‌کنند، نه داوران. ما خواستیم حق آن فیلم‌هایی که شاید از فرش قرمز عبور نکرده‌اند زنده شود. چرا که قطعا داوری گسترده‌تر، عادلانه‌تر است.

گودرزی درباره‌ شعار «رای‌های پاک و بی‌آلایش» در این دوره از جشن منتقدان گفت: نمی‌خواهیم شعار بدهیم، اما بله، ما اذعان می کنیم در جشن بزرگ منتقدان، رای‌ها برآمده از دل و شعور است، نه رابطه و فشار. اینجا هیچ‌کس برای خوش‌آمد کسی رای نمی‌دهد. رای منتقد، رای وجدان است، نه رای مصلحت. این جشن، محل احقاق حق سینماگران است و این جمله، نه فقط یک موضع اجرایی، که یک بیانیه اخلاقی‌ است.

دبیر پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در مورد ملاک‌های داوری در این دوره تأکید کرد: حتماً ساختار، زبان، جسارت و روایت همه مهم‌اند. نگاه داوران آکادمی جشن دقیق و صادق است. البته این جشن داوری فنی و تکنیکی صرف نیست؛ شاخصه‌های فرهنگی، نگاه انسانی، تاثیرگذاری و جریان‌سازی ارزشمند اثر هم بسیار مهم است.

وی درباره بخش «خلاقیت و استعداد درخشان» گفت: سینما اگر پوست نیندازد، می‌میرد. ما باید نسل اولی‌ها را جدی بگیریم؛ آن‌ها که هنوز امید را زندگی می‌کنند. این بخش برای همین است؛ برای کشف صداهایی که شاید فردا، امضای اصلی سینمای ایران شوند.

گودرزی در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین تفاوت امسال همین فاصله گرفتن از محدودیت جشنواره‌ای‌ است، اما علاوه بر آن، تلاش کرده‌ایم همچون همه دوره‌ها داوری را شفاف‌تر، انتخاب‌ها را مسئولانه‌تر و اجرا را محترمانه‌تر پیش ببریم.

 

وی در ادامه بیان کرد: این جشن، جشن اهل قلم و منقدان است؛ جشن کسانی که نقد را عبادت می‌دانند، نه قضاوت. به همه‌ منتقدانی که با وجدان‌شان رای داده و می‌دهند، خوش‌آمد می‌گویم. این جشن، خانه‌ شماست و این تعبیر دقیقی‌ست برای جایی که وجدان هنری، تنها قاضی میدان است.

دبیر پانزدهمین جشن منتقدان عنوان کرد: علی علایی، مدیر آکادمی داوری جشن، با حساسیت همیشگی بر روند بررسی آثار نظارت داشته است. در این دوره بیش از صد منتقد سینمایی در فرآیند داوری شرکت کرده‌اند. این داوری به‌صورت آکادمیک و دقیق انجام شده است، تا جایی که حتی کوچک‌ترین جزئیات نیز از نظر دور نمانده است.

وی تصریح کرد: این جشن نه بازاری برای نمایش، که محفلی برای اندیشیدن به سینماست؛ جایی که رای نه بر اساس بده‌بستان، بلکه بر مبنای تاثیر، خلاقیت، جسارت و کیفیت هنری صادر می‌شود. این جشن، خانه‌ اهل نقد و تحلیل است، خانه آنان که نقد را چراغ می‌دانند. در این جشن، حقِ فیلم‌ها از دلِ سکوت بیرون می‌آید و رأی‌ها، امضای ایمان‌اند.

گودرزی در پایان ضمن اعلام اینکه مجموعا ۲۰۷ اثر در این دوره داوری شدند، گفت: جمع‌آوری آرا مدتی است که به پایان رسیده و تا اوایل خردادماه کاندیداهای بخش‌های مختلف مشخص و معرفی خواهند شد.

پانزدهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اواخر خردادماه ۱۴۰۴ به دبیری جعفر گودرزی برگزار خواهد شد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=88030
image_print
برچسب ها: جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینماجعفر گودرزی
نوشته قبلی

پوستر «زمستان بود» رونمایی شد

نوشته‌ی بعدی

ادای احترام به بازیگر پیشکسوت/ بازی زنده‌یاد صدرالدین حجازی در «ناریا» آغاز شد

مطالب مرتبط

کانون+کارگردانان+سینمای+ایران

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

11 تیر 1404

سینماروزان: با وجود ورود به ماه چهارم سال هنوز خبری از تشکیل شورای صنفی نمایش جدید نیست و حالا کانون...

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

11 تیر 1404

سینماروزان: همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، رادیو با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی تأثیرگذار، بستر ارتباط عاطفی...

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

10 تیر 1404

سینماروزان: پخش رئالیتی‌شوی «کارناوال» از چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ با انتشار قسمت نخست ادامه می‌یابد. رئالیتی‌شوی «کارناوال» رامبد جوان که...

نوشته‌ی بعدی
ادای احترام به بازیگر پیشکسوت/ بازی زنده‌یاد صدرالدین حجازی در «ناریا» آغاز شد

ادای احترام به بازیگر پیشکسوت/ بازی زنده‌یاد صدرالدین حجازی در «ناریا» آغاز شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم