• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 11 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

ارتباط تنگاتنگ فراگیری آثار سه بُعدی با رواج فرمت بلوری⇔بلوری؛ فرمتی مطمئن برای انتقال حجم و کیفیت تصویری بالا

24 آذر 1395
در گزارش
0 0
A A
0
ارتباط تنگاتنگ فراگیری آثار سه بُعدی با رواج فرمت بلوری⇔بلوری؛ فرمتی مطمئن برای انتقال حجم و کیفیت تصویری بالا

نشست آشنایی با صنعت سه بعدی سازی و جایگاه فرمت بلوری در این صنعت

سینماروزان: از جمله نشستهای راهبردی جشنواره ویدیویی یاس نشست بررسی جایگاه فناوری سه بعدی در سینما و شبکه خانگی و نقش فرمت بلوری در سه بعدی سازی بود؛ نشستی که توسط کارشناسان موسسه نمایش خانگی گلرنگ رسانه و صنایع الکترونیک گلرنگ برگزار شد.

علی میراحمدی کارشناس اتورینگ، مسترینگ، تدوین و ۳D ، مهرداد سلیمانی مدرس دانشگاه در گرایش های فیلمسازی، مبانی دیجیتال، و تدوین و شهاب کاظمی معاون اجرایی گلرنگ رسانه و دانش آموخته آکادمیک گرایش های عکاسی، فیلمبرداری، کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی سخنرانان نشست بودند و درباره “ماهیت و ساختار”، “فنون” و “نقش بلو- ری” در سه بعدی سازی سخن گفتند.

در ابتدای این جلسه شهاب کاظمی با اشاره به این که موسسه گلرنگ رسانه نخستین آورنده فرمت تکنولوژی بلو-ری و تنها تولید کننده این فرمت در آسیای مرکزی است گفت: حتی در حال حاضر شرق اروپا هم چنین تکنیکی ندارند. ما می خواهیم با برگزاری این نشست فیلمسازان را تشویق کنیم تا وارد ساخت فیلم های سه بعدی شوند و ترس شان نسبت به استفاده از این تکنولوژی ریخته شود.

معاون اجرایی گلرنگ رسانه افزود: سیستم سه بُعدی به زبان ساده به معنی این است که شما به صورت همزمان با دو چشم محیط را ببینید یا با دو دوربین همزمان فیلم برداری کنید. اما ما اینجا هستیم تا درباره چگونگی تبدیل این تکنیک ساده به تکنیک اجرایی صحبت کنیم.

مهرداد سلیمانی، دیگر کارشناس حاضر در این نشست صحبت هایش را با تعریف کوچک ترین جزء سینمای دیجیتال یعنی پیکسل شروع کرد و گفت: بارها شاهد بوده ایم که فیلم ها یا سریال های فاخر گاهی در زمان حرکت دوربین از شبکه های ماهواره ای با لرزش مواجه می شوند چرا که سینمای دیجیتال یکباره در کشور ما بدون زمینه سازی وارد شد.

وی افزود: بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان در ابتدا مقاومت زیادی دربرابر این تکنولوژی داشتند و راضی نبودند تا ما به سمت سینمای دیجیتال برویم. چون شناخت خوبی از این سیستم وجود نداشت و آنها تصور می کردند که تصویر و صدای فیلم ها آنطور که می خواهند گرفته یا پخش نمی شود.

این استاد دانشگاه درباره پیکسل توضیح داد: پیکسل ها تاکنون به شکل مربع و مستطیل بوده اند چون اگر دقت کنید شکل پرده سینما و تلویزیون هم مستطیلی شکل است. اما این مستطیل ها و مربع ها می توانند سایزهای مختلفی داشته باشند.

سلیمانی ادامه داد: در کشور ما سیستم رنگی پال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، البته سیستم رنگی ان تی اس سی هم پیش از این مورد استفاده قرار می گرفت که همیشه مشکل ساز بود. در واقع در سیستم ان تی اس سی پیکسل ها به شکل مستطیل عمودی بودند و در سیستم پال مستطیل ها به شکل افقی بودند. تا این که پیکسل ها به شکل مربع هم پدیدار شدند.  ما مجبور هستیم از لحظه ای که تصویربرداری آغاز می شود اشراف کامل به پیکسل داشته باشیم.

وی درباره تفاوت سینمای دیجیتال و نگاتیو تاکید کرد: ما هنوز در سینمای دیجیتال به کیفیت نگاتیو در رنگ و عمق میدان نرسیده ایم. فکر می کنم علت این موضوع هم ساختار مولکولی نگاتیو است که به آن شکل سه بعدی می دهد اما در دیجیتال ما فقط با نور و ال ای دی کار می کنیم. البته برای سینمای سه بعدی ما فقط باید از کیفیت Full HD به بالا استفاده کنیم.

علی میراحمدی  با اشاره به این که معمولا سیستم سه بُعدی برای فیلم های اکشن و کمدی یا انیمیشن به کار گرفته می شوند گفت: این سیستم به درد فیلم های دیالوگ محور و به صورت تک لوکیشن نمی خورد. برای رشد سینمای سه بعدی باید دوربین را از لوکیشنهای محدود و دایره بسته ایده های آپارتمانی بیرون کشید.

وی افزود: دیدن فضای سه بعدی از نتیجه اختلاف دید دو چشمی است. هنگام تصویربرداری یک تصویر سه بعدی دو دوربین مورد استفاده قرار می گیرند که هر دو از یک شی یکسان با کمی اختلاف در زاویه دید و از یک نقطه ثابت تصویر برمی دارند.

میراحمدی تاکید کرد:هنگام پخش یک پلان سه بعدی تصویر مربوط به دوربین سمت چپ فقط به چشم چپ نشان داده می شود و در مورد سمت راست هم همین اتفاق می افتد. مغز با تلفیق این دو تصویر باعث درک عمق می شود. با تنظیم فاصله دو دوربین به صورت پویا عمق تصویر را کاهش یا فزایش می دهیم.

میراحمدی با اشاره به اینکه فیلمهای سه بعدی یا باید در سینماها یا سینمای خانگی عرضه شوند گفت: حجم لازم برای ارائه فیلم سه بعدی بین 35 تا 50 گیگابایت است که قاعدتا برای ذخیره سازی این حجم باید به سمت استفاده از بلوری رفت بخصوص که فارغ از وضوح تصویر، دامنه طیفی رنگها در فیلمهای سه بعدی فقط از طریق بلوری است که قابلیت انتقال دارد.

نشست آشنایی با صنعت سه بعدی سازی و جایگاه فرمت بلوری در این صنعت
نشست آشنایی با صنعت سه بعدی سازی و جایگاه فرمت بلوری در این صنعت

شهاب کاظمی معاون اجرایی گلرنگ رسانه با اشاره به قابلیت بلوری در انتقال وضوح تصویری سینمای سه بعدی خاطرنشان ساخت: متاسفانه کاهش دانش آکادمیک باعث شده بسیاری گمان کنند فرمت بلوری منقضی شده در صورتی که فرمت بلوری در حال حاضر تنها فرمتی است که میتوان از آن برای انتقال وضوح تصویری FULL HD و بالاتر از آن مثلا 4K استفاده کرد.

این کارشناس ادامه داد: البته این طور نیست که بلوری فقط مخصوص عرضه آثار سه بعدی باشد بلکه این آثار سه بعدی هستند که برای لحاظ کیفیت می بایست در فرمت بلوری عرضه شوند. بلوری هم کیفیت تصویری بالا را پوشش می دهد هم حجم بالای انتقال اطلاعات را و این دو ویژگی است که باعث می شود در آینده بیشتر از اینها از این فرمت استفاده کرد.

کاظمی تاکید کرد: بلوری یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن هم اینکه تولیدش به گونه ای کاملا امنیتی رخ می دهد و در نتیجه قاچاق آن به راحتی رخ نمی دهد. اینها همه باعث شد که صنایع الکترونیک گلرنگ در تولید و بومی سازی این تکنولوژی ورود کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=32281
image_print
برچسب ها: بلوریحمیدرضا سلیمانیسه بعدیشهاب کاظمیصنایع الکترونیک گلرنگعلی میراحمدیگلرنگ رسانه
نوشته قبلی

کناره‌گیری فرخ‌نژاد از مشاوره هنری ارگانی که بودجه فیلم میرکریمی را تأمین کرده بود

نوشته‌ی بعدی

اصغر فرهادی بهتر است یا جعفر پناهی؟ “فروشنده” بهتر است یا “ابد و یک روز”؟

مطالب مرتبط

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

3 خرداد 1404

سینماروزان: ساعاتی بعد از انتشار لیست کامل آرای منتقدان اسکرین‌دیلی که با صدرنشینی «تصادف ساده» همراه بود(اینجا را بخوانید) جعفر...

رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

2 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: ساعاتی کوتاه بعد از اولین رونمایی فیلم‌ «زن و بچه» در جشنواره فیلم کن۲۰۲۵،‌ رسانه انگلیسی گاردین در...

روایت بازیگر "تاراج" از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: با نمایش فیلم "تاراج" ساخته درخشان زنده‌یاد ایرج قادری در موزه سینما با حضور هنرمندان، همکاران این سینماگر...

نوشته‌ی بعدی
اصغر فرهادی بهتر است یا جعفر پناهی؟ “فروشنده” بهتر است یا “ابد و یک روز”؟

اصغر فرهادی بهتر است یا جعفر پناهی؟ "فروشنده" بهتر است یا "ابد و یک روز"؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!
ویژه

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

ادامه مطلب
توقیف «سووشون» با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

توقیف سریال «سووشون» و فیلترینگ نماوا با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

9 خرداد 1404
پردیس اکومال کرج

“دایناسور” ۱۴۵میلیارد/”موسی(ع)” در مرز ۷۰میلیارد/”صدام” ۶۵میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۵میلیارد/”بامبولک” ۱۷میلیارد و “خانه ارواح” ۱۵میلیارد/”سلام‌علیکم حاج‌آقا” در مرز ۱۱میلیارد/”زیبا صدایم کن: ۷میلیارد/”بی سروصدا” ۳میلیارد+آمار کامل فروش

9 خرداد 1404
تعویق اکران فیلم‌«پیرپسر» به‌خاطر اسکار یا مهندسیِ گیشه؟؟

تعویق اکران فیلم‌«پیرپسر» به‌خاطر اسکار یا مهندسیِ گیشه؟؟

8 خرداد 1404
«خانه‌ی ارواح» یا مطب دکتر مصدق؟!+ویدئو 

«خانه‌ی ارواح» یا مطب دکتر مصدق؟!+ویدئو 

8 خرداد 1404
هشدار اکتای براهنی به ممیزان سینما: چرا حتی اجازه پخش تیزرهای "پیرپسر" را نمی‌دهید؟/میخواهید فیلم را با درجه ۵۰+ اکران کنید؟/یا منتظرید نسخه‌ی قاچاق "پیرپسر" بیرون بیاید تا خیالتان راحت شود؟

هشدار اکتای براهنی به ممیزان سینما: چرا حتی اجازه پخش تیزرهای “پیرپسر” را نمی‌دهید؟/میخواهید فیلم را با درجه ۵۰+ اکران کنید؟/یا منتظرید نسخه‌ی قاچاق “پیرپسر” بیرون بیاید تا خیالتان راحت شود؟

7 خرداد 1404
«شاه‌نقش» با ماجرای عشق به بهروز وثوقی در راه اکران

«شاه‌نقش» با ماجرای عشق به بهروز وثوقی در راه اکران

6 خرداد 1404

پربازدیدها

  • شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی "خانه ارواح" با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    143 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 57 توئیت 36
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    78 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 31 توئیت 20
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    71 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 28 توئیت 18
  • زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

    62 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 25 توئیت 16
  • صدام در ایران/رونمایی از تیزر فیلم کمدی «صددام» با بازی رضا عطاران، پریناز ایزدیار و…+ویدیو

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • آقازاده‌ی ایرج قادری؛ مدیر هلدینگ منسوب به بابک زنجانی!؟

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی ۴ شب دیگر تمدید شد/ جزییات بلیت‌فروشی

سریال «جزر و مد» دو بار در هفته پخش می‌شود/ رونمایی از تیزر و پوستر

در دومین همکاری با شهرام شاه‌حسینی؛ سحر دولتشاهی جلوی دوربین «کندو» می‌رود

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

«علت مرگ: نامعلوم» از ۱۲ خرداد در سینما آنلاین فیلم نت

کتاب «آوا» منتشر شد

«در انتهای شب» در جشنواره «سینما جووه» اسپانیا رقابت می‌کند

توقیف سریال «سووشون» و فیلترینگ نماوا با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

“دایناسور” ۱۴۵میلیارد/”موسی(ع)” در مرز ۷۰میلیارد/”صدام” ۶۵میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۵میلیارد/”بامبولک” ۱۷میلیارد و “خانه ارواح” ۱۵میلیارد/”سلام‌علیکم حاج‌آقا” در مرز ۱۱میلیارد/”زیبا صدایم کن: ۷میلیارد/”بی سروصدا” ۳میلیارد+آمار کامل فروش

چرا بیلبوردهای سریال «سووشون»، سفید شد؟

تبلیغات

ویژه ها

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!
ویژه

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

ادامه مطلب
توقیف «سووشون» با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

توقیف سریال «سووشون» و فیلترینگ نماوا با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

9 خرداد 1404
پردیس اکومال کرج

“دایناسور” ۱۴۵میلیارد/”موسی(ع)” در مرز ۷۰میلیارد/”صدام” ۶۵میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۵میلیارد/”بامبولک” ۱۷میلیارد و “خانه ارواح” ۱۵میلیارد/”سلام‌علیکم حاج‌آقا” در مرز ۱۱میلیارد/”زیبا صدایم کن: ۷میلیارد/”بی سروصدا” ۳میلیارد+آمار کامل فروش

9 خرداد 1404
تعویق اکران فیلم‌«پیرپسر» به‌خاطر اسکار یا مهندسیِ گیشه؟؟

تعویق اکران فیلم‌«پیرپسر» به‌خاطر اسکار یا مهندسیِ گیشه؟؟

8 خرداد 1404
«خانه‌ی ارواح» یا مطب دکتر مصدق؟!+ویدئو 

«خانه‌ی ارواح» یا مطب دکتر مصدق؟!+ویدئو 

8 خرداد 1404
هشدار اکتای براهنی به ممیزان سینما: چرا حتی اجازه پخش تیزرهای "پیرپسر" را نمی‌دهید؟/میخواهید فیلم را با درجه ۵۰+ اکران کنید؟/یا منتظرید نسخه‌ی قاچاق "پیرپسر" بیرون بیاید تا خیالتان راحت شود؟

هشدار اکتای براهنی به ممیزان سینما: چرا حتی اجازه پخش تیزرهای “پیرپسر” را نمی‌دهید؟/میخواهید فیلم را با درجه ۵۰+ اکران کنید؟/یا منتظرید نسخه‌ی قاچاق “پیرپسر” بیرون بیاید تا خیالتان راحت شود؟

7 خرداد 1404
«شاه‌نقش» با ماجرای عشق به بهروز وثوقی در راه اکران

«شاه‌نقش» با ماجرای عشق به بهروز وثوقی در راه اکران

6 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم