• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

آقای میرکریمی! آيا داوران آكادمي، همان ديالوگهايي را خواهند خواند كه ما شنيديم؟

19 بهمن 1394
در یادداشت
0 0
A A
1
آقای میرکریمی! آيا داوران آكادمي، همان ديالوگهايي را خواهند خواند كه ما شنيديم؟

دختر

سینماژورنال/مارتا ثناوش: «كار دشواري كه در اين پروژه داشتم و به شكلي ديگر در “به همين سادگي” هم با آن مواجه شدم، اين بود كه بايد وارد دنيايي مي‌شدم كه متعلق به من نبود؛ دنياي دختران يك سن خاص. شايد اگر مختصات اين دنيا را به دقت مي‌دانستم، در رابطه عميق‌تر من با دخترم هم تاثير مثبتي مي‌گذاشت ولي واقعيت اين است كه نسل ما هر كدام به يك نسبت، فاصله‌اي با نسل جوان‌ فعلي دارد.»

این جملات بخشهایی از گفته های رضا میرکریمی درباره تازه ترین فیلمش “دختر” است و البته بزرگترین دلیل لذت نبردن مخاطبان از تماشای این فیلم. بزرگترین مشکل “دختر” میرکریمی که برای تولیدش سازمان منطقه آزاد اروند هم به عنوان سرمايه گزار، کنار وی بوده همین است که میرکریمی وارد دنیایی شده که متعلق به آن نبوده است.

البته که برای شناخت این دنیا حداقل کاری که می شد کرد این بود که از فیلمنامه نویسی برای بازنویسی اثر استفاده کرد که روحیات جوانان روزگار ما که اغلب متولد دهه هفتاد هستند را بشناسد نه فیلمنامه‌نویسی که نه سن و سالش به اين آدم ها ميخورد نه جنسيتش و نه نويسنده متبحري است كه حداقل كارهاي قابل اعتناي مستقلي از وي ديده باشيم.

این نسل به دنبال حقوق خود است و نه تکالیف خود
این یک واقعیت است که تعارض نسلی در جامعه ایرانی مسأله ایست که بسیاری از بحرانهای خانوادگی را رقم زده است و البته سینمای ایران هنوز که هنوز است نتوانسته درباره تعارض دیدگاههای جوانان متولد دهه 70 با والدین خود محصول قابل تأملی خلق کند. یا باید صبر کرد تا دهه هفتادیها هم مانند دهه شصتیها وارد سینما شوند و فیلم خودشان را بسازند یا آن که اگر بناست درباره آنها فیلم بسازیم مبتنی بر تحقیقات کافی باشد.

اصلی ترین ویژگی جوانان دهه هفتادی صراحت و جسارتی است که در رفتار و گفتار از خود بروز می دهند. کافیست فقط به موسیقی رپ که به نوعی نماد این نسل است توجه کنیم تا دریابیم این نسل دیگر مانند نسل دهه شصت نیست که خواستنی‌هایش را در لفافه‌‌ای-ولو ظاهري – بيان كند، اين نسل به دنبال حقوق خود است نه تكاليف خود و اين صراحت  از اين نكته آشكارا  سرچشمه مي گيرد ، نسلي كه اغلب به نسبي گرايي اخلاق هم در عمل به شدت معتقد است و در مورد مسائل اخلاقي ديگران به بهانه اينكه قضاوت بد است ورود نمي كند و تا حد ممکن فرديت هر كس را محترم مي‌شمارد.

جوانانی که به سبک پیردختران دهه پنجاهی لباس می پوشند و به موزیک دهه شصتی ها گوش می دهند
اما در “دختر” میرکریمی جوانانی دهه هفتادی می بینیم که در پارتی به سبک پیردختران دهه پنجاهی میک‌آپ کرده و لباس می‌پوشند و به موزیک مورد علاقه جوانان دهه شصتی گوش می دهند. رفتار این دختران در خانه هم شبیه به رفتار کودکانی است که از ترس عدم برخورد با واکنشهای احتمالی حتی جرأت بیان ساده ترین خواسته های خود را هم ندارند.

فارغ از انتخاب نادرست بازیگرانی که بناست نقش این دختران را بازی کنند اینکه کارگردان حتی تعارضات پدر و دختری متعلق به دهه هفتاد را همان طور و از همان نوعي مي بيند كه قبلاً به كرات در مورد اختلافات نسلي مربوط به دهه هاي پيش به كرات نشان داده شده، حاصلي جز ملال ندارد.

از آن بدتر اینکه کارگردان چون این نسل را نمی شناخته سعی کرده با قرار دادن دیالوگهایی نظیر اینکه “هیچکی خانواده آدم نمیشه” و “کنترل آدمو اذیت میکنه” فیلم را پیش ببرد که این هم به جای آن که فیلم را سمپاتیک کند آن را شعاری کرده است.

ربط بی دلیل داستان به ماجراهایی چون وضع خراب تولید یا کم کردن حقوق پرسنل پالایشگاه به دلیل تحریم و نمایش اخبار مذاکرات هسته ای از تلویزیون هم بیش از آن که به داستان عمق ببخشد همین روحیه شعاری را بیشتر می کند.

دختر
مریلا زارعی و فرهاد اصلانی در نمایی از “دختر”

دخترک از چه چیز پدر می ترسد؟
فیلم درباره ترس دختر از پدر و تلاش دختر برای نه گفتن به پدر و تصمیم گیری برای خویش است اما چرا باید دختر از پدر بترسد؟ تصویرسازی که فرهاد اصلانی از پدر دختر ارائه داده کمترین دلیلی برای ترس از پدر ارائه نمی کند.

این پدری نیست که بخواهد با رفتارش دختر را از خانه براند. اتفاقا پدری است که وقتی حتی با تمرد فرزند روبرو می شود سعی می کند با آرامش با او برخورد کند. پدری که حتی در برابر طعنه های مدام خواهرش و پیش کشیدن حوادثی از گذشته باز هم آرامش خود را حفظ می کند.

پس دخترک از چه چیز پدر می ترسد؟

شاید دلیل رفتار دختر ترس نیست و بیشتر نوعی تمرد است. اما چرا این دختر که می داند پدرش آدمی نیست که رفتارهای ضربتی داشته باشد از واکنش پدر به این تمرد تا این حد واهمه دارد؟

این پرسشهای متنی را که کنار بگذاریم میرکریمی به یک سوال مهمتر باید پاسخ دهد و آن هم اینکه مخاطب هدف “دختر” چه کسانی هستند؟ مگر جز این است که این فیلم بناست قبل از هر کس مورد توجه دختران دهه هفتاد و والدین آنها قرار گیرد پس چرا کمترین نشانه ای از مناسبات چنین نسلی در فیلم نمی بینیم؟

فکر مخاطب آن طرفی را کرده اید؟

ميركريمي بخاطر بچه مسلمان شناخته شدن و پايبندي اش به نظام هميشه مورد انواع و اقسام حمايت هاي مادي و معنوي قرار گرفته پس نمي تواند فارغ از عقايدش، به شکل يك فيلمساز آن ور آبي در آيد و بي محابا پدر را به عنوان نماد سنت ها و نيز مردسالاري و فالوكراسي كاملاً بكوبد يا عصيان دختر جوان عليه پدر را كاملاً در جهت آنچه نفي خشونت مردانه و قيموميت پدر بر دختر و مرد بر همسر را كه از مذهب مي آيد نفي كند.

اما از ديگر سو با افول محبوبيت فيلمهايش در ميان مردم و منتقدين و رو نكردن يك فيلم با مضمون و ساختاري قابل توجه در اين سالها، مجبور است كه نگاه به آن سوي آب داشته باشد بخصوص كه وی از جمله چهره هایی است که عمدتا جزو گزینه های اصلی ارسال فیلم به اسکار خارجی زبان است.

پس وی بايد به آن سوي آبها هم توجه كند و دل به آن سو بدهد. اما نسخه فعلی با دیالوگهایی که ما می شنویم بعید است بتواند داوران آن طرفی را به درک درستی از فیلم برساند مگر آن که بعدتر برای ارسال فیلم به جشنواره های آن طرفی برخی دیالوگها تغییر کند یا در برگردان آنها به صورت زیرنویس اضافاتی صورت گیرد. در این صورت پازل مشكلات علت و معلولي داستان كه براي مخاطب اينجايي لاينحل است براي داور آكادمي كاملاً قابل فهم خواهد بود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=17778
image_print
برچسب ها: دختررضا میرکریمیفرهاد اصلانیماهور الوندمریلا زارعی
نوشته قبلی

لغو نشستهای خبری روز هشتم به‌دلیل کسالت و تب و لرز!

نوشته‌ی بعدی

افشاگری بی‌سابقه مدیر شبکه مستند درباره پشت پرده خروج از کشور بازرس زن صداوسیما

مطالب مرتبط

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: جشن خانه‌ی سینمای امسال- که اول بنا بود برگزار نشود و بعد در موزه‌ی سینما برگزار شد!-چنان پارادوکسیکال...

منتقد جشنواره تورنتو درباره «وحشی» نوشت/جواد عزتی در «وحشی»؛ قهرمان بدشانس یا فرد بدون خودآگاهی؟

منتقد جشنواره تورنتو درباره «وحشی» نوشت/جواد عزتی در «وحشی»؛ قهرمان بدشانس یا فرد بدون خودآگاهی؟

22 شهریور 1404

سینماروزان: ادیسون لاوه منتقد جشنواره تورنتو در نقدی درباره سریال «وحشی» به شخصیت داود با بازی جواد عزتی پرداخته است....

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

2 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: مهرداد فلاحتگر بازیگر تلویزیون و سینما در ۶۶سالگی مرحوم شد.   مهرداد فلاحتگر زاده ۱۳۳۸ بابل بود و از هشت...

نوشته‌ی بعدی
افشاگری بی‌سابقه مدیر شبکه مستند درباره پشت پرده خروج از کشور بازرس زن صداوسیما

افشاگری بی‌سابقه مدیر شبکه مستند درباره پشت پرده خروج از کشور بازرس زن صداوسیما

دیدگاه‌ها 1

  1. ماهان می‌گوید:
    قبل 10 سال

    سال بعد فیلم اصغر فرهادی رو داریم که واقعا بعید بنظر میرسه که رقیبی برای فرستادن به اسکار داشته باشه…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    873 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 349 توئیت 218
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    664 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 266 توئیت 166
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    471 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 188 توئیت 118
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    381 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 152 توئیت 95
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    371 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 148 توئیت 93
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    388 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    228 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 91 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47

آخرین مطالب

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

«الیو» با دوبله اختصاصی به نمایش خانگی رسید  

تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی به یزد می‌رود/ اجرا در فضای باز

«پیرپسر»؛ پیشنهادی برای اسکار/تاکیدِ یک روزنامه اصلاح‌طلب

رشد چشمگیر ثبت‌نام فعالان رسانه و منتقدان در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  

گزارشی از حضور سریال “وحشی” در پنجاهمین فستیوال تورنتو/ استقبال خریداران و صاحبان جشنواره‌ها/ اولین حضور سریال‌های ایرانی در تورنتو

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

عرفان طهماسبی از «امشب» خواند

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم