• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 29 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

“آخرین بار کی سحر را دیدی؟”⇐تکراری از یکی از آثار کمتر دیده شده کارگردان “شب بیست و نهم”؟

14 بهمن 1394
در گوناگون, یادداشت
0 0
A A
0
“آخرین بار کی سحر را دیدی؟”⇐تکراری از یکی از آثار کمتر دیده شده کارگردان “شب بیست و نهم”؟

آخرین بار کی سحر را دیدی

سینماژورنال: همه درگیریهای اقتصادی که میان عوامل تولید “آخرین بار کی سحر را دیدی” با سرمایه گذار این پروژه پدید آمده را که کنار بگذاریم و بخواهیم بدون درنظر گرفتن تأثیر این درگیریها درباره این محصول نظر دهیم می توانیم به این اثر نمره قبولی دهیم اما اگر معیار 20 باشد این فیلم در بهترین حالت نمره ای بیشتر از 12 تا 13 نمی گیرد.

به گزارش سینماژورنال نمره قبولی “آخرین بار…” از دو بخش می آید؛

1–یک‌سوم ابتدایی اثر که خیلی خوب ماجرای جنایی طرح می شود و البته خیلی خوب هم گره داستان ایجاد می شود.

2–کارگردانی نسبتا خوب فرزاد موتمن و تلاش برای حرکت در مسیر تریلرهای جنایی.

اما چرا این فیلم نمی تواند نمره قبولی بالا بگیرد؟

دلیلش را باید در دو نکته جستجو کرد:

1–فیلمنامه از نیمه به بعد به شدت بی قاعده پیش می رود. گویی سناریست برای آن که مخاطب دستش را نخواند خودش هم مردد بوده که جنایت صورت گرفته را متوجه کدام شخصیت کند و این تردید باعث می شود در حالی که منطق روایی مخاطب را به سمت پدر دخترک ناپدیده شده به عنوان قاتل می برد، در پایان این برادر دختر باشد که به عنوان قاتل معرفی شود.

2–برخلاف ادعای طرح شده درباره ارژینال بودن فیلمنامه “آخرین بار…” و البته شنیده های مربوط به گرته برداری سناریو از ماجرای واقعی قنل دختری در پل مدیریت، “آخرین بار…” ربط چندانی به ماجرای پل مدیریت ندارد و در کلیت درام نیز شباهتهای فراوانی دارد با درام جنایی “پرواز را به خاطر بسپار” که حدودا 23 سال قبل توسط حمید رخشانی ساخته شده بود.

رونوشت از اثری ساخته کارگردان “شب بیست و نهم”

حمید رخشانی همان کسی بود که درام ترسناک “شب بیست و نهم” وی جزو معدود آثار درجه یک ژانر هارور در سینمای ایران به شمار می رود. رخشانی در “پرواز را به خاطر بسپار” با بازی خسرو شکیبایی، پردیس افکاری و نرسی گرگیا ماجرای مفقود شدن ناگهانی دختر 15 ساله را همزمان با شب تولدش روایت می کرد؛ فقدانی که به بیماری مادر و تلاشهای پدر برای یافتن سرنخی از دختر و همراهی وی با یک افسر اداره آگاهی منجر می شد.

حالا امیر عربی در “آخرین بار…” نیز مفقود شدن یک دختر را محوریت فیلم خود کرده و البته باز هم از طریق یک افسر اداره آگاهی و در کنارش شرح وضعیت نه چندان مساعد والدین دختر به دنبال پیشبرد فیلمنامه بوده است. البته که این ساختار روایی توسط موتمن در اثر هم پیاده شده و همین است که باعث می شود مخاطبانی که “پرواز را به خاطر بسپار” را دیده اند این سوال برایشان پیش آید که نکند فیلمنامه کار جدید موتمن رونوشتی از آن فیلمنامه رخشانی است و این شبهه برانگیز بودن طرح اصلی به شدت با کاهش مقبولیت فیلم همراه است.

ای کاش موتمن حواسش به همه چیز بود

ماجرای گرته برداری از فیلم رخشانی را که کنار بگذاریم می رسیم به مشکلات متنی اثر که باعث می شود مخاطبی که سعی کرده از همان ثانیه های ابتدایی فیلم با اثر همراه شود به ناگاه وقتی به دقیقه 40 می رسد حس کند به جای تماشای یک درام جنایی در حالی تماشای یک کمدی دیالوگ محور است!

شاید اگر موتمن سعی می کرد دو سوم پایانی فیلم خود را با کنترل دقیق رفتار کاراکترها و البته حذف بسیاری از دیالوگهای بی ربط پیش ببرد یقینا با یک فیلم جنایی استانداردتر روبرو بودیم تا نسخه فعلی که رفتارهای افسر فیلم و برخی دیالوگهای وی برای مخاطبان حاضر در کاخ جشنواره آن هم در آخرین ساعات شب خنده دار به نظر می رسید!

سیامک صفری و شمایلی متأثر از “صورت چرمی”؟

نکته جالبی درباره رفتارهای سیامک صفری در این فیلم وجود دارد. صفری در قامت پدری که فرزندش مفقود شده بلحاظ تیکهای عصبی و نوع نگاه بیش از هر چیز یادآور کاراکتری است که سال قبل در “اعترافات ذهن خطرناک من” ایفا کرده بود.

در این بین انحراف همیشگی سر این بازیگر به سمت چپ این شباهت را بیش از حد کرده است و ماهیتی اهریمنی به وی داده است. به نظر می رسد شمایل هر دو کاراکتر برآمده از “صورت چرمی” یا همان قاتل بیرحم سری فیلمهای “کشتار با اره برقی در تکزاس” باشند!

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=17581
image_print
برچسب ها: آخرین بار کی سحر را دیدی؟پرواز را به خاطر بسپارحمید رخشانیصورت چرمیفرزاد موتمنکشتار با اره برقی در تکزاس
نوشته قبلی

“دلبري” حوزه هنری هم در جذب مخاطبان ناكام ماند

نوشته‌ی بعدی

ادعای شبکه ماهواره‌ای⇐این عکسها را عکاس جشنواره فجر برایمان فرستاده!!!

مطالب مرتبط

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

29 شهریور 1404

سینماروزان: سریال «دکستر: رستاخیز» که تابستان امسال از شبکه Showtime پخش شد، مانند یک شوک الکتریکی به طرفداران قدیمی این...

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

29 شهریور 1404

سینماروزان: علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تورکنسرت «ایرانم» در تهران، شب گذشته در حالی به پایان رسید که...

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

29 شهریور 1404

سینماروزان: ۳۱ هنرمند ایرانی در «بدون تاریخ» در تاریخ یکشنبه، ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۴ به شکل آنلاین در عمان به...

نوشته‌ی بعدی
ادعای شبکه ماهواره‌ای⇐این عکسها را عکاس جشنواره فجر برایمان فرستاده!!!

ادعای شبکه ماهواره‌ای⇐این عکسها را عکاس جشنواره فجر برایمان فرستاده!!!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    766 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 306 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    229 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    185 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 46

آخرین مطالب

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

«تنها کنار هم» برنده دو جایزه کارگردانی و بازیگری از فستیوال الجزایر 

علی کفراش در آستانه چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت/فیلم کوتاه خالص‌ترین اشکال بیان در سینماست

نمایش فیلم‌تئاتر «دایی‌وانیا» در خانه هنرمندان ایران

تبلیغات

ویژه ها

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 
خبر وسط

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

ادامه مطلب
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم