1

یک آمار رسمی حکایت دارد از برخورداری ویژه فیلمسازان متمایل به اصلاح‌طلبان از جشنواره‌ای اصولگرا به نام مقاومت⇔خیلیها هستند؛ از رخشان بنی‌اعتماد تا کیومرث پوراحمد/از کمال تبریزی تا احمدرضا درویش/از فاطمه معتمدآریا تا حمید فرخ‌نژاد و…

سینماروزان: سالهاست که دوقطبی اصلاح‌طلب-اصولگرا به جان جامعه نفوذ کرده و هرچند در سالهای اخیر حتی طرفداران سفت و سخت یکی از این قطبها هم دریافته‌اند این خط‌کشیها یکی از عوامل عدم رشد جریانات مستعد داخلی بوده ولی همچنان هستند برخی که به دلایل مختلف که اصلی‌ترین‌اش پیشبرد تمنیات مادیست میکوشند یکی از قطبها را محور زندگی خویش قرار دهند.

در سینمای ایران هم سالهاست این دوقطبی وجود دارد و به خصوص در مواعید انتخاباتی پررنگ میشود ولی عجیب‌تر آن که این خط کشیها به محافل سینمایی وطنی هم رسیده و مثلا این ذهنیت گسترش یافته که جشنواره هایی مانند مقاومت و عمار ویژه جریان اصولگرایی هستند.

کم نیستند کسانی که می‌اندیشند این فقط سینماگران متعلق به طیف موسوم به ارزشی و نزدیک به اصولگرایان هستند که داعیه‌دار برخورداری از سبد جشنواره‌های ارزشی همچون مقاومتند.

البته که این گمان پربیراه نیست چون از جواد شمقدری، ابراهیم حاتمی کیا و محمدرضا شرف الدین تا جمال شورجه ، محمد درمنش، پرویز شیخ طادی، ابوالقاسم طالبی و مرتضی شعبانی از جمله جایزه‌بگیران ادوار مختلف این جشنواره بودند.

ولی انتشار آماری رسمی از ادوار پیشین جشنواره مقاومت حکایت دارد از آن که به اندازه فیلمسازان نزدیک به جریان اصولگرایی، سینماگرانی که در زمانهای مختلف متمایل به اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند نیز سهمی ویژه از سبد جشنواره مقاومت داشته‌اند.

مثلا کمال تبریزی در دوره سوم این جشنواره دیپلم افتخار گرفته برای فیلم «عبور» و در دوره پنجم بهترین کارگردان شد برای «پایان کودکی» یا کامبوزیا پرتوی در دوره هشتم و در بخش تلویزیونی این جشنواره برای فیلمنامه سریالهای «گل پامچال» و «خانه در انتظار» برنده جایزه شد ضمن اینکه جایزه بهترین سریال را هم برای «گل پامچال» گرفت.

در دوره دهم جشنواره هم احمدرضا درویش جایزه بهترین کارگردانی را برای «دوئل» گرفت، جایزه ویژه بازیگری به فاطمه معتمد‌آریا برای فیلم «گیلانه» رسید و کارگردان این فیلم یعنی رخشان بنی اعتماد هم جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت. حتی مرضیه وفامهر همسر فعلی ناصر تقوایی و سازنده فیلم پرحاشیه «تهران من حراج» هم در دوره دهم جشنواره مقاومت جایزه ویژه هیأت داوران بخش کوتاه را برای «نبات» گرفت.

منوچهر محمدی در دوره دهم بخاطر تولید «از کرخه تا راین» در زمره برترینهای تاریخ سینمای جنگ قرار گرفت و در دوره یازدهم نیز به خاطر «عصر روز دهم» جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت.

حمید فرخ نژاد در دوره یازدهم جایزه بهترین بازیگری مرد را گرفت برای فیلم «شب واقعه» و کیومرث پوراحمد جایزه بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل همین دوره را گرفته برای «اتوبوس شب». همایون اسعدیان هم دیپلم افتخار بهترین کارگردانی دوازدهمین دوره این جشنواره را برای «بوسیدن روی ماه» گرفت.

حتی یکی مثل محمد نوری‌زاد که در سالهای اخیر کم و بیش شمایل مخالف گرفته هم در دوره چهارم این جشنواره جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه را گرفته بود برای فیلمی به نام «دریا برای تو» یا فیلمسازی مهاجر به نام بهمن قبادی در دوره نهم این جشنواره برای «آوازهاي سرزمين مادري ام» جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت.

آمار رسمی ارائه شده از جشنواره مقامت را اینجا بخوانید و کمی تأمل کنید بر فهرست برگزیدگان تا همه چیز دستگیرتان شود.