• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه شیروانی داغ

پرسش‌های “کیهان” از شهردار تهران درباره مستندی که تولید کرده⇐چرا در فیلمی که بنا بوده درباره معماری باشد به تعریف و تمجید از دوران طاغوت پرداخته‌اید؟/چرا به تطهیر عصر ستم‌شاهی پرداخته‌اید و مردمان آن دوره را غرق در تفریح نشان داده‌اید؟/آیا فردی همچون پیروز حناچی که امروز در قامت شهردار پایتخت ایران اسلامی باید پرچمدار ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد دلباخته عصر تاریک و سیاه طاغوت است؟؟؟

28 مهر 1398
در شیروانی داغ
0 0
A A
0
پیروز+حناچی+زمستان+است

پیروز+حناچی+زمستان+است

سینماروزان: به هنگام معرفی فیلم “زمستان است” به تهیه‌کنندگی پیروز حناچی شهردار تهران به‌عنوان بهترین مستند جشن خانه سینما کم نبودند مخاطبانی که این انتخاب را کاملا سیاسی و درجهت قصد قربت روسای خانه به شهردار و احتمالا افزودن بر دامنه ساختمانهای تحت اختیار این نهاد قلمداد کردند!؟

به دنبال رونمایی این مستند در موزه سینما، روزنامه اصولگرای “کیهان” در گفتگو با یک فعال رسانه‌ای، پرسشهایی متعدد درباره مضمون این مستند طرح کرده است.

متن محتوای “کیهان” را بخوانید:

یک منتقد سینما، مستند تهیه شده توسط شهردار تهران را در مسیر تبلیغ دوران سیاه پهلوی توصیف کرد.

امیر حسین جوانشیر در گفت‌وگو با کیهان گفت: می‌دانید که آیین رونمایی از مستند «زمستان است» در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد. این مستند به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه‌کنندگی پیروز حناچی شهردار فعلی تهران با روایتگری منوچهر انور «نویسنده و مجری سابق بی‌بی‌سی فارسی» به بهانه بررسی معماری یکی از خیابان‌های قدیمی ‌تهران‌گریزهای فراوانی زده به اتفاقات تاریخی خیابان لاله‌زار و همانند فلاش بک‌های مستند «چنارستان» آن را دست‌مایه و بهانه تعریف و تمجید از دوران سیاه طاغوت قرار داده و در این مسیر هم آنچنان افراطی و جانبدارانه عمل نموده که در اثنای اکران این اثر گاهی مخاطب فراموش می‌کند موضوع و تم اصلی فیلم مبحث معماری است!

جوانشیر افزود: فیلم به شکلی کاملاًً مغرضانه، سیاست‌زده و البته جهت‌دار به گل و بلبل نشان‌دادن و به تعبیری تطهیر عصر ستم شاهی پرداخته و لاله‌زار را به مانند بهشتی در پایتخت و مردمان آن دوره را غرق در تفریح و عیش و نوش و فارغ از همه مشکلات به تصویر کشیده؛ خیابانی که سراسر سینماها و کافه و هتل و رستوران با مغازه‌های لاکچری و برندهای معروف و پاتوق روشنفکران و هنرمندان و.‌….. توصیف شده و سعی در ایجاد حس افسوس و حسرت آن روزگاران گذشته دارد!

وی با بیان اینکه؛ اسم باغ لاله‌زار از زمان فتحعلی شاه قاجار بر سر زبان‌ها بود و خیابان لاله‌زار هم بعد از سفر ناصرالدین‌شاه قاجار به فرنگ و به دستور وی به سبک خیابان شانزلیزه پاریس ساخته شده گفت: لاله‌زار به نمادی از تجدد خواهی و مدرنیته فرمایشی در عصر قاجار بدل گشت و حتی ساختمان‌هایش هم به سبک و معماری خاص خیابان شانزلیزه بنا نهاده شد و سنبلی از غربزدگی آن دوران و وادادگی فرهنگی به‌حساب می‌آید.
این منتقد افزود: در چند سکانس از این مستند نیز کوشیده شده با بیان قلدری‌های دارودسته شعبان جعفری و مبارزه آنان با گروه‌های چپ آن دوران و طرح بحث ترور احمد دهقان نماینده مجلس و مدیر مسئول مجله «تهران مصور» توسط عوامل حزب توده در لاله‌زار، به‌گونه‌ای گروه‌های چپ و روسیه را در نقطه مقابل با تجددخواهان و روشنفکران غربگرا به مخاطب نشان دهد!

جوانشیر با اشاره به نام مستند نیز بیان کرد: نکته قابل توجه و تأمل این فیلم تاریخچه بعد از انقلاب خیابان لاله‌زار است که آن را همچون نام این مستند که برگرفته از هدف اصلی سازنده آن است، مانند فضای زمستان سردی به تصویر می‌کشد! در صورتی که لاله‌زار بعد از انقلاب به بورس لوازم الکتریکی، برقی و لوستر و یکی از خیابان‌های تجاری شلوغ و پررفت و آمد تبدیل شد و فضای سالم کسب و کار به دور از آن مراکز فساد و فحشای قبل از انقلاب روحی پاک و سرزنده در کالبد این خیابان بد نام سابق دمید که البته و متأسفانه در این مستند هیچ اشاره‌ای به آن نشده است و با عینک خوش بینی و به دور از بیان همه حقایق و تاریخچه غیرقابل انکار آن خیابان، فقط به تحریف گذشته پرداخته شد!

وی ادامه داد: حال بعد از بحث زدودن نام شهدا از بعضی از خیابان‌های تهران و حواشی مراسم روز تهران و انتخاب غلط مکان آن و تعاریف کذایی شهردار تهران از تاریخچه کاخ گلستان و محیط پیرامونی آن، این سؤال جدی قابل طرح است که چرا باید شخصی چون پیروز حناچی دغدغه این را داشته باشد که چهره‌ای پاک و شاد و مفرح از تهران قبل از انقلاب در قاب تصویر به مردم نشان دهد؟ چرا فردی چون حناچی که امروز در قامت شهردار پایتخت ایران اسلامی باید پرچمدار ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد این‌گونه دلباخته عصر تاریک و سیاه طاغوت و معماری غربی به‌جای معماری ایرانی و اسلامی به‌نظر می‌آید؟

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=57854
image_print
برچسب ها: پیروز حناچیزمستان استسینماروزانکیهانمهرداد زاهدیان
نوشته قبلی

تزلزل موقعیت جعفری‌جلوه؟؟⇐ورود پژمان لشکری‌پور به حلقه مدیریتی شبکه دو؟!

نوشته‌ی بعدی

انتقاد پروانه معصومی از فقدان عفت کلام در محصولات سمعی-بصری⇐چه معنی دارد که در یک سریال تلویزیونی، زن به شوهرش بگوید: تو غلط کردی!!؟

مطالب مرتبط

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404

سینماروزان: همواره روز سینما یا ایام جشنواره فیلم فجر که میشود همه از مدیر تا وزیر و وکیل و... درباره...

حذف تصویر پژمان جمشیدی از بیلبوردهای سریال «محکوم» /تهیه‌کننده توضیح داد

حذف تصویر پژمان جمشیدی از بیلبوردهای سریال «محکوم» /تهیه‌کننده توضیح داد

17 شهریور 1404

سینماروزان: در چند روز گذشته بعد از پخش سریال «محکوم» در نمایش خانگی، جای خالی پژمان جمشیدی در تبلیغات شهری...

اویس طوفانی اصل+وحید طوفانی اصل

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404

سینماروزان: معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی «اویس طوفانی اصل» نام دارد که در اولین اخبار، ارتباطاتش با خانواده حاتمی‌کیا و جانشینی...

نوشته‌ی بعدی

انتقاد پروانه معصومی از فقدان عفت کلام در محصولات سمعی-بصری⇐چه معنی دارد که در یک سریال تلویزیونی، زن به شوهرش بگوید: تو غلط کردی!!؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    857 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 343 توئیت 214
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    664 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 266 توئیت 166
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    471 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 188 توئیت 118
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    381 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 152 توئیت 95
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    371 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 148 توئیت 93
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    388 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    228 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 91 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47

آخرین مطالب

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

«الیو» با دوبله اختصاصی به نمایش خانگی رسید  

تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی به یزد می‌رود/ اجرا در فضای باز

«پیرپسر»؛ پیشنهادی برای اسکار/تاکیدِ یک روزنامه اصلاح‌طلب

رشد چشمگیر ثبت‌نام فعالان رسانه و منتقدان در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  

گزارشی از حضور سریال “وحشی” در پنجاهمین فستیوال تورنتو/ استقبال خریداران و صاحبان جشنواره‌ها/ اولین حضور سریال‌های ایرانی در تورنتو

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

عرفان طهماسبی از «امشب» خواند

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم