• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 17 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

!!!alejandro gonzález KIAEEtu

15 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
0
!!!alejandro gonzález KIAEEtu

عصر یخبندان

“عصر بخبندان” کاملا متکی است بر شیوه روایت غیرخطی؛ شیوه ای که الخاندرو گونزالس ایناریتوی مکزیکی تبار شهرۀ آن است و حالا کیایی هم کوشیده عشق خود به سینمای داستانگو را پیوند بزند با شیوه کاری ایناریتو!

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: “عصر یخبندان” تازه ترین فیلم مصطفی کیایی ادامه منطقی مسیری است که با “خط ویژه” آغاز شده! همچنان یک آقازاده رانتی است که بدمن فیلم وی است و البته همین آقازاده است که بخش عمده ای از تعقیب و گریزهای فیلم را شامل میشود.

با این حال “عصر یخبندان” دو تفاوت عمده با “خط ویژه” دارد؛ یکی از آنها پایان شومی است که آقازاده داستان پیدا میکند و دوم که مهمتر از هر چیز دیگری است ساختاری است که کیایی برای بیان داستان پرشخصیتش برگزیده.

چند تابلو بجای یک تابلو

کیایی که میدانسته روایت فیلمی پرشخصیت اگر به شیوه کلاسیک صورت گیرد ممکن است اسباب خستگی مخاطب را موجب شود اثرش را براساس روایت غیرخطی پیش می برد. روایتی که در آن به جای تماشای یک تابلوی نقاشی، چند تابلوی نقاشی به واسطه اله مانی مشترک که میان هر دو تابلو مشترک است عرضه می شود.

این شیوه روایی “عصر یخبندان” را به شدت شبیه میکند به آثار الخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی تبار و از جمله آثاری چون “عشق سگی”،‌”بابل” و “21 گرم”! البته که تاثیرپذیری از نگاه طنازانه کوئنتین تارانتینو در جنایی “داستانهای عامه پسند” –که البته این هم ساختار غیرخطی داشت- در نقاطی از فیلم که اخوی مصطفی کیایی وارد داستان میشود رخ می نمایاند.

جلوتر از تجربه های ایرانی

“عصر یخبندان” بلحاظ ساختار در سینمای ایران یکتا نیست چراکه پیشتر نیز کارگردانانی چون ابوالحسن داوودی در “تقاطع” چنین ساختاری را تجربه کرده بود اما بلحاظ پالایش کردن متدی که فیلم مطابق آن پیش رفته “عصر یخبندان” حتی از “تقاطع” هم جلوتر است چراکه کیایی سعی کرده تمام حفره هایی که در دو سوم ابتدایی فیلمش و بواسطه تغییر پی در پی کاراکترها و رفت و آمد مدام بین آنها ایجاد می گردد را در یک سوم انتهایی پر کند.

ساختار متقاطع “عصر یخبندان” این نیاز را ایجاد کرده که کیایی در دل آن درباره مضامین مختلفی صحبت کند؛ از اعتیاد به مخدرهای صنعتی که تفریح جوانان روزگار ما شده تا خیانتهای زناشویی که حرف اصلی سریالهای ماهواره ای است!

متلکهایی از زبان برادر

البته که کیایی جاهایی از فیلمش را نیز با متلکهای سیاسی-اجتماعی پر کرده و طبیعی است که این متلکها هم از زبان کاراکتر برادرش که انگاری امضای نهایی او بر کارهایش است بیان شود.

متلکهایی که از یارانه گرفته تا فروش طرح ترافیک و بطالت دامنگیر سربازان حین خدمت وظیفه عمومی را دربرمیگرد با این حال آنچه در فیلم اصل است و به نفع آن نتیجه گیری میشود جزایی است که آدمیان در همین دنیا بابت اعمال خود می پردازند.

عشق به بدنه سینما حتی در ساختار متقاطع

کیایی عشق خود به بدنه سینما را حتی در ساختار متقاطع هم حفظ میکند برای همین است که یک دم از قصه گویی غافل نمی ماند و سعی میکند ابتدا داستان جفاکاریهای انسانی را بیان کند و در ادامه از داستان بازتاب جفاکاریها بگوید و در نهایت سرنوشت محتوم آدمهای جفاکار را نیز در قالب داستانکهایی متداخل بیان کند.

مصطفی کیایی با “عصر یخبندان” همان کاری را کرده که انتظارش می رفته؛ یک سینمای عامه پسند با سبک و سیاقی متفاوت و البته با بازی گرفتن از یک تیم حرفه ای از بازیگران مطرح سینما از فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی و آنا نعمتی گرفته تا سحر دولتشاهی، ژاله صامتی و بهرام رادان!

یک نیمه بدمن “چهارانگشتی”+یک نیمه آقازاده جفاکار

تقریبا بازیهای تمامی بازیگران از اصلانی گرفته تا کرامتی و صامتی که این آخری فقط چند دقیقه در فیلم حضور دارد عالی است اما امان از بهرام رادان؛ بهرام رادان در نیمه ابتدایی “عصر یخبندان” شمایلی کاملا مشابه آنچه در “چهارانگشتی” از او دیده ایم را ارائه میکند اما باز هم جای شکرش باقیست که به واسطه کنترل کیایی و سعی بر گرفتن یک بازی متفاوت از آنچه تاکنون از وی دیده ایم، نیمه دومی روان تر از او می بینیم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=458
image_print
برچسب ها: عصریخبندانکیایی
نوشته قبلی

به سینماتک کاخ جشنواره خوش آمدید

نوشته‌ی بعدی

چرا علی مطهری باید “عصر یخبندان” را ببیند؟!+عکس

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
نقطه نظر یک بازیگر سینما درباره نطق جنجالی علی مطهری

چرا علی مطهری باید "عصر یخبندان" را ببیند؟!+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!
خبر وسط

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و...

ادامه مطلب
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    70 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 28 توئیت 18
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    42 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

برگزاری نخستین جشنواره فیلم‌های کمدی ایران در زنجان با جایزه “رضا ژیان”

صدور پروانه برای سازنده‌ی فیلم حاشیه‌ساز فجر۴۰+صدور دو پروانه دیگر 

اولین حضور جهانی «یکی از آنها» در جشنواره مورد تایید بفتا

پخش سریال «از یاد رفته» به ۲۳ تیر موکول شد

نمایش فیلم «دلشکسته» با حضور عوامل در موزه سینما

پرویز پرستویی=ارمنیِ جوانمرد/دستور اکران “آنجا همان ساعت” با تهیه‌کننده تلویزیون

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

اعلام بودجه جشنواره‌های فجر استارت خورد/ارزان‌ترین بودجه برای کدام جشنواره‌ بوده؟

“دایناسور” ۱۵۰میلیارد/”صددام” در آستانه‌ی صد میلیارد/”پیرپسر” ۲۵میلیارد/عبور”خانه ارواح” از ۲۳میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” ۲۲میلیارد/”رویاشهر” از ۱۶میلیارد گذشت/”زیبا صدایم کن” در مرز ۱۴میلیارد/”بی سروصدا” ۵/۵میلیارد+آمار کامل فروش 

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

تبلیغات

ویژه ها

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!
خبر وسط

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و...

ادامه مطلب
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم