۰۲۱۱۱۳۹۹

در یک محفل سینمایی رخ داد⇐طفره جعفر پناهی از اهدای جایزه به فیلم ۳ارگانی «ماجرای نیمروز»!!+فیلم

سینماروزان: محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم ۳ارگانی «ماجرای نیمروز» که برای تولید آن از فارابی تا حوزه هنری و تصویرشهر وابسته به شهرداری بودجه گذاشتند اگرچه برآمده از ارگانهایی ارزشی همچون روایت فتح و سازمان اوج است ولی در ماههای اخیر سعی کرده ظاهری انتلکت از خود به جای بگذارد.

شاید اگر در جریان جشن انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما او جایزه اش را از جعفر پناهی که یکی از سران جریان سینمای انتلکت‌مآبانه جشنواره‌ای است دریافت میکرد همه چیز آن گونه که مهدویان میخواست پیش میرفت اما نشد آنچه باید بشود.

جعفر پناهی بنا بود به همراه رخشان بنی اعتماد و محسن امیریوسفی جوایز بهترین کارگردانی را بدهد و پناهی احتمالا آگاه به اینکه جایزه اصلی به “رگ خواب” حمید نعمت الله میرسد به سمت سن رفت اما به محض اینکه متوجه شد دیپلم افتخاری هم باید اهدا شود به مهدویان کارگردان فیلم ۳ارگانی «ماجرای نیمروز» ترجیح داد روی سن نباشد.

پناهی در مسیر بازگشت به میان حضار، با پادرمیانی دست اندرکاران این محفل برای بازگشت مواجه شد اما زیر بار نرفت و آن قدر تعلل کرد تا مهدویان جایزه اش را گرفته و به میان حضار برود و تازه آن زمان بود که پناهی روی سن رفت تا جایزه نعمت الله را بدهد.

جالب آن که مهدویان بعد از گرفتن جایزه به سمت پناهی رفت تا به نوعی با او در یک قاب قرار گیرد اما پناهی باز هم زیربار نرفت…

پناهی البته قبل از اعطای جایزه نعمت الله دلیل این کار خود را چنین بیان کرد: فیلم دولتی بسازند و صدها سینما بگیرند اما فقط یک سینما به ما دهند!

برای دیدن طفره جعفر پناهی از اهدای جایزه به صاحب فیلم ۳ارگانی اینجا ببینید.

image_print
تاريخ انتشار: جمعه 18 آگوست 2017 - 0:59
لینک کوتاه: http://www.cinemajournal.ir/?p=41689

بعدش؟

مطالب مرتبط

13 نظر برای مطلب "در یک محفل سینمایی رخ داد⇐طفره جعفر پناهی از اهدای جایزه به فیلم ۳ارگانی «ماجرای نیمروز»!!+فیلم"

  1. وحدت دوست گفت:

    .. یکی‌ از “لوس‌ترین و عزیزدردانه‌ترین به اصطلاح فیلمسازان ایران” که در اروپا در هر فستیوالی رسم است اول ایستاده برایش دست میزنند و یک صندلی خالی‌ برایشان به عنوان “هنرمندی در اسارت” گذشته، اه حسرت کشیده و اشک میریزند ..

    فستیوالیان اروپایی را گمان بر این است که ایشان در سلولی تنگ و تاریک شکنجه و گرسنگی می‌کشد، در حالیکه اکثرا با نیش همیشه باز مشغول تفریح و شرکت در مراسم تجلیل میباشند و روزانه صد‌ها سلفی هنری خلق میکنند. موضوعی که باعث خشم کیارستمی هم شده بود و در فستیوالی در اروپا بیان کرد “نگران نباشید، ایشان تحت شکنجه نیستند ..”
    جناب اقای فیلمساز البته گاهگداری که از شدت هنر احساس خفگی میکنند، گوشی مبارک را به دست گرفته و از راه رفتن خود در اتاق یا املت درست کردن شاهکاری خلق می‌نمایند و به فستیوال‌های دنیا می‌فرستند. شکی نیست، که این شاهکار‌ها جایزه اول دریافت کرده و باز همه ایستاده یک ساعت دست میزنند..
    نتیجهٔ اخلاقی‌: ممنوع الکار شدن در ایران گاهی‌ چنین محاسنی هم دارد، همه جا با دعوتنامه افتخار حضور پیدا مینمائید، از دمپایی خود با گوشی فیلم گرفته و به سراسر دنیا میفرستید، جایزه می‌گیرید و از لحاظ مالی‌ هم احتمالا تحت فشار نیستید ..

  2. ذلیل زمانه ات را بشناس گفت:

    این مهدویان چرا باید اینقدر خودش و پیش این جریان شبه روشنفکر ذلیل کنه
    اخه بچه جان تو که تا خرخره غرقی در رانتهای طیف ارزشی
    دیگه چرا میخوای ژست انتلکت بگیری
    با همون جماعت بمون و کارتو انجام بده
    میخوای بری مثلا چیکاره بشی؟
    فیلم بسازی درباره دختر فراری که بره برلین و یو هم پایپون بزنی بری اونجا عکست بازنشر بشه
    ؟؟؟
    یادت هم باشه این جماعت تورو به این راحتی تو خودشون راه نمیدن و وقتی هم راه بدن پیاده نظامی و باید مدام بگی چشم

  3. فرید گفت:

    من کاری به مسائل سیاسی و حکم دادگاه بر علیه جعفر پناهی ندارم . اما کار پناهی درست بود فیلم ماجرای نیمروز یک فیلم کاملا دولتیه. پناهی اعتقاداتی داره و دوست نداشت به کارگردان این فیلم ارگانی جایزه بده . مهدویان با پول موسسه اوج سپاه فیلم ساخت و رشد کرد اما در ماجرای انتخابات ۹۶ به یکباره اصلاح طلب شد؟! البته احتمالا این چرخش هم فیلم بازی کردن جدیدشه چون ۴ سال دولت اعتداله و پول میخواد بگیره از این دولت

    • محسن گفت:

      منافق زمانه ات را بشناس! کیه که ندونه هفده هزار آدم بی گناه رو اون سالها قتل عام کردن! لقب سه ارگانی هم کاملا استقلال شما از مباحث سیاسی رو نشون میده! وقتی هیچ ایراد هنری نتونستید به این فیلم بگیرید…

      • رانتخوار زمانه ات را بشناس گفت:

        اول اینکه در فیلم مذکور هیچ تصویر واضحی از قطبی که در حد خون آشام جلوه داده شدن و ریشه های فکریشون نمی بینیم و این بزرگترین ایراد مختوایی ه
        دوم اینکه از سه ارگان مایه گرفتن و دریغ از یک بازسازی مثلا جلوی در دانشگاه تهران و درگیریهای مقابلش به صورت رئالیستی و تپوندن دوربین داخل لوکیشنهای بسته و لرزوندن مدام دوربین برای اینکه گافهای طراحی صحنه و مثلا شیشه های اب معدنی تو ساندویچی لو نره
        سوم اینکه بحث بر سر قیقاژ رفتن کارگردان محبوب شماست. ایشون هرچی داره از جریان اصولگراست و این ژستهای روشنفکری که میگیره شبیهش میکنه به اون موجودی که سرتاپاش خیس ه و میگه مردم از خشکسالی!

      • مجید م.ط گفت:

        شما اگه کمی به آرای سینمایی واقف بودی
        میدانستی
        اول اینکه در داستان پردازی اگر به کسی در خانه اش حمله شود مظلوم اوست
        و اگر از کسی فرزند باقی بماند باز هم مظلوم اوست
        مثل بازمانده فیلم عمرمختار یا بازمانده سیف الله داد
        یا کهن الگوی بازماندن موسی در نیل و…
        ****
        دوم اینکه اگر بنا بود کثافت منافقین را تصویرسازی کنید چرا نرفتید و ماجرای مرصاد را بازسازی نکردید یعنی دقیقا جایی که به آشکارا هویت چندش آور منافقین و پیاده نظام صدام شدن را دیدیم و مو لای درزش نمیرود!
        و بجایش مدام دوران انقلاب را نشان میدهید؟
        ****
        سوم اینکه چرا رفقای شما در فیلم و منطبق با واقعیت لاجوردی و سبک زندگیش را ولو به خرد نشان ندادو به ذکر یک پلان گذری بسنده کرد؟؟ چون مشاوره های اقای محمد ق. در مجله ص. نمیخواست اینها دیده شود؟

    • علیرضا گفت:

      واقعا به امثال شماها که ازآقای پناهی دفاع میکنید باید گفت //متاسفم//آخه یکی نیست به شماها بگه اینهمه فیلم چرند ساخته میشه همه هورا میکشن حالا فیلم یتیم خانه ایران وماجرای نیمروز و….که واقعیت رومیگن برای ماها که فقط درس بگیریم ازگذشته تلخ کشورمون رواینقدر بهشون حمله میکنید. خیردوست عزیزامثال مهدویان فقط بخاطرحس وطن دوستی فیلمارومیسازند نه بخاطراهداف سیاسی .

  4. نصرالهی گفت:

    تکلیف پناهی که معلومه…ایشون سالهاست به ظاهر فحش میده و در عین حال فیلم میسازه میفرسته اونور
    مشکل از امثال اون ۳ارگانی ه که متاسفانه به خاطر عدم بینش کافی به جای ایستادگی روی پای خودشون مجبورن اویزون امثال اون جفری باشن و اونم بهشون … و نشون بده

  5. نغمه باشتین گفت:

    علی احمدزاده خیلی خوب این جشن و به چالش کشیده
    بد نیست متنشو بخونید:
    خيلي رِك و بي پروا
    اول اين كه يك ماه پيش ماجراي نيمروز رو ديدم، اين مدل فيلمها نسخه ي بَزك شده ي پايان نامه و اخراجي ها و قلاده هاي طلاس، چيز خاصي نديدم كه متوجه ي اين ميزان شوق و هيجان در طبقات مختلف سينمايي بشم، ديگه از واژه ي روشنفكري براي طبقه ي سينماچي استفاده نمي كنم، چون قطعن خبري نيست و خداحافظ.
    تاكيد مي كنم ماجراي نيمروز به مراتب ضعيف تر از اخراجي ها و قلاده هاي طلاس، فيلم كاملن بي ارزش است، به همين دليل نياز به باز كردن نيست.
    دوم اين كه آفرين به جعفر پناهي كه ديشب حاضر نشد جايزه ي اين فيلم رو بده.
    سوم اين كه متاسفم براي همكاران و دوستانم كه مجبورن در مقام جايزه بگير در اين جشن ها و جشنواره ها كه ديگه شبيه آيتم هاي شوخي شده حضور پيدا كنند، چيزي شبيه به همين خندوانه، هر هفته يك جشن و جشنواره و همان اتفاقهاي تكراري، عده اي مي…نن به عده اي ديگر و عده اي از … شدگان دفاع مي كنند.
    عده ي سومي هم كه هميشه اون پايين نشستند و با يك صدا و هيجان مشخص هر دو گروه رو تشويق مي كنند.
    ببخشيد كه در زبان فارسي واژه اي بهتر از… براي توصيف حال و روز سينماي ايران پيدا نكردم.

  6. محمد گفت:

    خاک بر سر امثال پناهی ها

  7. فرید گفت:

    چرا تهیه کننده ۳ ارگانی جایزه نگرفت ؟ اونشب در مراسم گریم خوبی داشت!

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code