• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

ای کاش به‌جای “بهمن” یا “بوفالو” فیلم یدا.. صمدی را در بخش مسابقه می‌گذاشتید!

19 بهمن 1393
در گوناگون
0 0
A A
0
ای کاش به‌جای “بهمن” یا “بوفالو” فیلم یدا.. صمدی را در بخش مسابقه می‌گذاشتید!

پدر آن دیگری

سینماژورنال: هیچ کس فکرش را هم نمیکرد تازه ترین فیلم یدا.. صمدی تا این حد اثری یکدست و پهلو به پهلو یا کمدیهای خوب این کارگردان نظیر “دونفر و نصفی”، “آپارتمان شماره 13” و البته “اتوبوس” باشد.

“پدر آن دیگری” در بخش خارج از مسابقه جشنواره حضور داشت و در سانس آخر شب کاخ جشنواره به نمایش درآمد.

همه منتظر بودند تا باز هم رخوتی که بر تمام فیلمهای این سانس سایه انداخته را شاهد باشند اما تنها تماشای 5 دقیقه ابتدایی فیلم کافی بود تا دریابیم صمدی همچنان تبحر خود در خلق کمدی موقعیت را حفظ کرده و البته همچنان داستانگویی طنازانه را می شناسد و از آن بهتر همچنان یادش نرفته که چگونه از بازیگران خویش بازیهایی بگیرد که بی شباهت باشد به کاراکترهایی که در تمامی عمرشان ایفا کرده اند.

اقتباسی جذاب

فیلم تازه صمدی یک اقتباس است. اقتباسی از داستانی همنام فیلم نوشته پرینوش صنیعی. صمدی خیلی خوب توانسته فصلهای مختلف رمان را به زبان تصویر درآورد و البته که این فصلها را در ارتباطی معقول با هم پیش ببرد.

همین روند منطقی میان فصلهای مختلف است که باعث شده تماشای فیلم دوساعته “پدر آن دیگری” نه تنها خسته کننده نباشد که وجود ضرباهنگی مناسب در طول فیلم آن را به یک کمدی پویا بدل کرده است.

یدا.. صمدی بجای بازیهای فرم گرای ابلهانه و بجای پرداخت ده باره سوژه هایی با محوریت خیانتهای زناشویی به سراغ داستان کودکی رفته که در اعتراض به روش برخورد بزرگترها با خودش، حرف نمی زند و انگاری روزه سکوت گرفته است.

کودکی که اتفاقا خوب می شنود و از آن بهتر بنا به سن و سالش قدرت تحلیل خوبی هم دارد اما چون حرف نمیزند تنها مادر خانواده است که دوستدار اوست و بقیه اعضای خانواده به وی روی خوش نشان نمی دهند.

بزرگترهایی که به دیده شدن پسرک کمک می کنند

صمدی با کنترل درست بازیگری که نقش این کودک را ایفا کرده و عادی جلوه دادن دوربین برای او کاری کرده که پسرک عین زندگیش را جلوی دوربین بازی کند.

البته که در این بازی طبیعی، بازیگران مقابل کار هم به شدت در خدمت وی بوده اند بخصوص هنگامه قاضیانی و حسین یاری در نقشهای مادر و پدر این کودک که سعی کرده اند با پرهیز از جلوه گری برای نمایش خود، کاری کنند که پسرک و عللی که روزه سکوت او را موجب شده دیده شوند.

صمدی در خلال روایت داستان زندگی پسرک گوشه چشمی هم دارد به اوضاع و احوال زندگی خانواده عمو و البته دختر دم‌بختی که در این خانواده زندگی می کند؛ دختری که آشنایی اش با جوانی لاقید که ادعای عاشق پیشگی دارد بزرگترین بحران زندگی را پیش رویش می گذرد.

البته که روایتی که صمدی از این بحران ارائه میکند نیز کاملا منطبق با کمدی موقعیتی که “پدر آن دیگری” بر آن بنا شده پیش می رود. صمدی با تاکید بر ارتباط میان این دختر و پسرک داستان و نقش پسرک در رهایی دختر از بحرانی که برایش حادث میشود شرایط را به این سمت می برد که هوش بالای پسرک بیشتر درک شود.

بزگان بازیگری کنار هم

یکی دیگر از ویژگیهای “پدر آن دیگری” صمدی ارزش و احترامی است که وی برای پیشکسوتان بازیگری قائل شده است و با فراهم آوردن شرایط حضور آنها در فیلمش هم بر غنای بازیگری اثر افزوده است و هم ادای احترامی کرده به بزرگان فن بازیگری.

مدتها بود که نقشهایی تا این حد یکدست از بازیگرانی چون جمشید مشایخی، ثریا قاسمی و شمسی فضل اللهی ندیده بودیم و صمدی با استفاده از آنها در کاراکترهای مکمل فیلم هم ادای احترامی کرده است به این بزرگان و هم شرایطی را فراهم آورده که به لطف بازیهای دقیق اینها، اثرش جلوه گاهی دیدنی تر پیدا کند.

شوخیهای اروتیک جایی در فیلم ندارند

“پدر آن دیگری” در کنار روایت کمدی جذابش و البته بازیهای روانش، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن هم اینکه برخلاف دیگر کمدیهای روزگار ما در آن حداقل شوخیهای اروتیک گنجانده شده است.

صمدی که کارگردانی اخلاق گرا بوده و همواره بر این امر تاکید داشته فیلمهایی میسازد که خانواده ها در کنار فرزندان خود بتوانند به راحتی آنها را تماشا کنند در “پدر آن دیگری” هم کمتری شوخی غیراخلاقی و آن سوی خط قرمزهای اخلاقی نگنجانده است تا فیلمش بعد از اکران در سینما بتواند بارها و بارها از تلویزیون هم پخش شود.

ای کاش این فیلم را در بخش مسابقه قرار می دادید

ای کاش به جای یکی از فیلمهای خواب آور و به شدت شبه روشنفکرانه ای نظیر “بهمن” و “بوفالو” یا بجای یکی از آثار سفارشی مانند “تگرگ و آفتاب” و “حکایت عاشقی” که نه در فرمت سینمایی که در فرمت تلویزیونی ساخته شده اند، یا بجای کپی کاریهایی به شدت سطحی نظیر “مرگ ماهی” و یا بجای آثاری مانند “قول” که با متد دهه های گذشته برای کودکان ساخته شده اند فیلمی شریف و البته به شدت استاندارد مانند “پدر آن دیگری” در بخش مسابقه حضور می یافت.

در این صورت هم بدبینی فراگیری که نسبت به یأس‌آور بودن فیلمهای جشنواره امسال شیوع یافته کاهش می یافت و هم هیأت داوران می توانست فرصت ارزیابی یکی از معدود آثار اقتباسی منسجم تاریخ سینمای ایران را پیدا کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=629
image_print
برچسب ها: پدرآندیگرییدا..صمدی
نوشته قبلی

ردّپای سرمایه‌گذار صاحب نفوذ سیما در جهت‌دهی آرای مردمی

نوشته‌ی بعدی

فریادهای سیاسی کمال تبریزی در کاخ جشنواره

مطالب مرتبط

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

9 تیر 1404

سینماروزان/مسعود احمدی: فصل سوم «بازی مرکب» در نمایش خانگی منتشر شد.   «بازی مرکب» (Squid Game)، به کارگردانی دونگ هیوک...

«قابِ معکوس» در اتریش

«قابِ معکوس» در اتریش

7 تیر 1404

سینماروزان/هانیه مظفری: نمایشگاه گروهی «قابِ معکوس» با نمایش ۲۳ اثر از هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و صنایع...

حاتمی‌کیا و تماشای یک عاشقانه آوانگارد+عکس

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

23 خرداد 1404

سینماروزان: ابراهیم حاتمی‌کیا در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ، دلنوشته ای برای سرداران شهید منتشر کرد به شرح...

نوشته‌ی بعدی
فریادهای سیاسی کمال تبریزی در کاخ جشنواره

فریادهای سیاسی کمال تبریزی در کاخ جشنواره

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم