• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

ابراهیم داروغه‌زاده درباره روند صدور پروانه ساخت برای فیلم اولیها بیان داشت⇐ دیگر وزارت ارشاد صلاحیت کارگردان‌های اول را تایید نمی‌کند/هر کارگردانی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و با معرفی‌نامه صنف معرفی شود، از منظر ارشاد به عنوان کارگردان شناخته خواهد شد/در چنین روالی طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیه‌کننده خواهد بود/برای تحقق این مسیر، تهیه‌کنندگان واقعی از تهیه‌کنندگان صوری جدا می‌شوند

6 شهریور 1396
در گفتگو
0 0
A A
0
تبریک به فرهادی و شهاب حسینی از سوی دبیر جشنواره سلامت

ابراهیم داروغه زاده

سینماروزان: هفته گذشته شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های کارگردانان اول از سوی ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام شد.

به گزارش سینماروزان در دستورالعمل جدید بر این امر تأکید شده که صدور مجوز تهیه کنندگی اول منوط است به ارائه معرفینامه از شورایعالی تهیه کنندگان و تهیه کننده فیلم اول نمیتواند با کارگردان فیلم اول کار کند و در این روال مسئولیت هرگونه مشکلی برعهده تهیه کننده و شورایعالی تهیه کنندگان است.(اینجا را بخوانید)

حالا ابراهیم داروغه زاده در گفتگو با «ایلنا» در کنار ارائه توضیحات تفصیلی درباره دستورالعمل تازه، از تلاش برای واگذاری امور به صنف سخن گفته است تا صنف به مرور بتواند ایرادات قبلی خود را اصلاح کرده و تقویت شود.

داروغه زاده درباره روال تازه صدور پروانه تهیه کنندگی بیان داشت: قبلا روالی را در شورای پروانه ساخت داشتیم به این شکل که هر کسی می‌خواست به عنوان کارگردان فیلم اول پروانه ساخت بگیرد و فیلم بسازد، باید ابتدا به شورای پروانه ساخت درخواست می‌داد و این شورا صلاحیت وی را برای کارگردانی فیلم اول سینمایی بررسی می‌کرد و معلوم می‌شد آیا او توانایی کارگردانی در سینما را دارد یا خیر. این توانایی نیز براساس نمونه‌ کارهای ارائه شده، رزومه و سابقه فرد تعیین می‌شد. در شورای پروانه ساخت هر سه ماه یک بار تمامی پرونده‌ها بررسی می‌شد و حدود 10 نفر صلاحیت کارگردانی می‌گرفتند. بعد از آن که فرد مجوز کارگردانی می‌گرفت باید برای خود تهیه‌کننده‌ای انتخاب می‌کرد و فیلمنامه‌ای نیز ارائه می‌کرد. تهیه‌کننده‌ای که معرفی می‌شد نباید تهیه‌کننده اول باشد. در این فضا کارگردانان اول؛ اگر می‌توانستند تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار پیدا کنند تازه باید برای گرفتن پروانه ساخت اقدام می‌کرد.

داروغه‌زاده ادامه داد:‌ در شش ماه گذشته حدود 100 نفر متقاضی و در نوبت بررسی و تأیید کارگردانی سینما برای ورود به سینمای حرفه‌ای بوده و هستند.

وی ادامه داد: ما مکاتبه‌ای با کانون کارگردانان و خانه سینما انجام دادیم و پیشنهاد دادیم مجوز تعیین صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون کارگردانان تعیین و صادر شود همانگونه که در سال‌های نه چندان دور صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون تعیین می‌شد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: کانون کارگردانان اعلام کرده شرایط سینما با سال‌های گذشته متفاوت شده و نوع فیلمسازی نیز باتوجه به گسترش فناوری تغییر کرده و همه‌گیر شده است به این معنا که فیلمسازی آسان و بسیار میسر شده لذا نمی‌توان مانند شرایط قبل درباره صلاحیت فیلمسازی افراد اعلام نظر کرد.

وی ادامه داد: کانون کارگردانان پیشنهاد کرد به سمت ارتقای جایگاه تهیه‌کنندگان سینما حرکت کنیم یعنی اگر تهیه‌کننده‌ای صلاحیت تهیه فیلم را دارد و شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز این صلاحیت را تایید می‌کند، تمام مسئولیت‌های ساخت فیلم به تهیه‌کننده واگذار شود.

داروغه‌زاده با اشاره به اهمیت صنوف سینمایی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که کارها را به صنوف بسپاریم. یکی از اصلی‌ترین‌ کارها در سینما تشخیص صلاحیت افراد برای فیلمسازی است که خود صنف باید انجام بدهد و طبیعی است تا فیلمی تهیه‌کننده نداشته باشد امکان ساخت ندارد. پیش از این نیز روش همین گونه بود یعنی اگر فردی صلاحیت کارگردانی از وزارت ارشاد می‌گرفت باید تازه به دنبال تهیه‌کننده و فیلم‌نامه می‌رفت و ما با این تصمیم جدید یک مرحله اداری را حذف کردیم و اعلام کردیم هر فردی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای به عنوان کارگردان معرفی شود ما او را می‌پذیریم و طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیه‌کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این کار ایجاد نظم در روند تولید فیلم‌هاست، افزود: برای جلوگیری از بی‌نظمی و همچنین سوءاستفاده نکردن برخی تهیه‌کنندگان از فیلمسازان اول معتقد بودیم باید نهادی بر این روند نظارت کند و کسانی ساخت فیلم را برعهده بگیرند که تهیه‌کننده واقعی و مسولیت‌پذیر باشند و به دنبال آن نباشند که فقط به صورت صوری تهیه یک فیلم را قبول کنند.

داروغه‌زاده افزود: با شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما جلساتی برگزار کرده‌ایم و مسئولیت نظارت بر این بخش برعهده این شوراست. آیین‌نامه‌ انضباطی آن نیز با همفکری نوشته شده و به تصویب سازمان سینمایی و خانه سینما رسیده است و ما نیز براساس این آیین‌نامه به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به روند بررسی تخلفات گفت: اگر تخلفی در این بخش رخ بدهد و صنف نتواند به آن مسأله رسیدگی کند طبیعتا ما مسئول رسیدگی هستیم زیرا مانند همه جای دنیا ضمانت اجرایی قانون برعهده دولت است و اگر تهیه‌کننده یا کارگردانی مشکلش در داوری خانه سینما حل نشد، می‌تواند به ما مراجعه کند.

داروغه‌زاده افزود: با روند جدید تعیین صلاحیت کارگردانان فیلم اول به صنف و خانه سینما واگذار شده است و دیگر وزارت ارشاد صلاحیت کارگردان‌های اول را تایید نمی‌کند بلکه از نظر ما هر کارگردانی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و با معرفی‌نامه صنف به ما معرفی شود، ما او را به عنوان کارگردان می‌شناسیم و برایش پرونده تشکیل می‌دهیم.

وی درباره کارگردان‌هایی که قصد تهیه‌کنندگی دارند، گفت: این بخش هیچ تغییری نکرده است. تهیه‌کنندگی آیین‌نامه‌هایی خاص دارد. هر فردی بخواهد وارد این صنف شود باید این آیین‌نامه‌ها را رعایت کند و درباره این بخش نیز صنف نظر می‌دهد. تعیین صلاحیت افراد از قبل نیز به ما ارتباطی نداشت و از این پس نیز ما در آن دخالت نمی‌کنیم. مسائل صنفی باید در دورن صنف حل شود.

وی ادامه داد: با روش جدید ما به تولید فیلم و کارگردان‌های اول کمک می‌کنیم و تهیه‌کنندگان واقعی که در تمام مرحله ساخت فیلم در کنار کارگردان و پروژه قرار دارند نیز از کسانی که فقط به صورت صوری تهیه‌کننده هستند، جدا می‌شوند.

داروغه‌زاده درباره تاثیر ابلاغیه جدید بر روند تولید فیلم گفت: وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم ممکن است هر فیلمی سینما نباشد اما وقتی درباره تولید فیلم صحبت می‌کنیم افراد بیشتری می‌توانند فیلم بسازند به همین دلیل باید باتوجه به ظرفیت اکران در سینمای ایران یک رابطه و تعامل درست بین تهیه‌کننده، کارگردان، پخش‌کننده و سینمادار به وجود بیاید تا فیلم‌هایی تولید شوند که آثار سینمایی باشند و بهتر است که تنظیم این چهار رکن توسط خود صنف انجام شود.

داروغه‌زاده افزود: حتی اگر در گذشته تجربه‌هایی وجود داشته که صنف نتوانست به وظیفه خود به خوبی عمل کند باز هم نباید وظیفه صنف را سلب کنیم و کاری کنیم که دولت کار را برعهده بگیرد بلکه باید به سمت تقویت صنف حرکت کرد زیرا در روند کار، صنف خودش را اصلاح می‌کند و به یک نسبت و تعامل روشن بین میزان تولیدات فیلم و ظرفیت اکران می‌رسد. البته باتوجه به علاقمندی روزافزون فیلمسازان می‌توان امکانات دیگر نمایشی علاوه بر اکران را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: صنف کاملا به بدنه سینما نزدیک و چسبیده است از این رو صنف بهتر از دولت می‌تواند درباره صلاحیت افراد در سینما، میزان تولیدات و همچنین وضعیت اکران نظر بدهد و عمل کند و دولت نیز بیشتر باید به بحث‌های محتوایی و حمایت از اجرای قانون بپردازد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=42080
image_print
برچسب ها: ابراهیم داروغه زادهتهیه کنندهشورایعالی تهیه کنندگانفیلم اولی
نوشته قبلی

گلایه از رسوخ آقازادگان دارای «ژن خوب»⇐احمد نجفی: آقازاده‌ها همه جا هستند؛ از پخش تا خانه سینما!/به‌جای بچه‌های با استعداد، این آقازاده‌ها هستند که در سینما به راحتی رشد می‌کنند!

نوشته‌ی بعدی

قدرت ایمان؟⇔رونمایی از تازه‌ترین پوستر «21روز بعد»+عکس

مطالب مرتبط

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404

سینماروزان: در حالی که رئوس خانه سینما در بیانیه‌ای متناقض در عین جدایی از کمیته اسکار، خواستار حضور نمایندگان خود...

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

9 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: در دهه پنجاه در سینمای ایران ستاره‌ای متولد شد به نام فرزان دلجو محبوب مخاطبان جوان سینما. محمد(فرزان)...

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

9 شهریور 1404

سینماروزان: مهدی حسینی‌نیا ـ بازیگر نقش «بهادر» در سریال «شکارگاه» ـ درباره دشواری نزدیک شدن به فضای تاریخی، شیوه مواجهه...

نوشته‌ی بعدی

قدرت ایمان؟⇔رونمایی از تازه‌ترین پوستر «21روز بعد»+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    968 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 387 توئیت 242
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    664 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 266 توئیت 166
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    472 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 189 توئیت 118
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    382 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 153 توئیت 96
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    372 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    388 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    228 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 91 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47

آخرین مطالب

عباس جمشیدی‌فر دادستان سریال «کوری» شد

عمارت نوفل لوشاتو با ۵ نمایش تابستان را به پایان می‌رساند

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

«الیو» با دوبله اختصاصی به نمایش خانگی رسید  

تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی به یزد می‌رود/ اجرا در فضای باز

«پیرپسر»؛ پیشنهادی برای اسکار/تاکیدِ یک روزنامه اصلاح‌طلب

رشد چشمگیر ثبت‌نام فعالان رسانه و منتقدان در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  

گزارشی از حضور سریال “وحشی” در پنجاهمین فستیوال تورنتو/ استقبال خریداران و صاحبان جشنواره‌ها/ اولین حضور سریال‌های ایرانی در تورنتو

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم