• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 22 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

آقای طالبی! “دیوار2” را بسازید شرافت دارد به تکرار تجربه‌های دهه شصتی!

12 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
0

قول/محمدعلی طالبی/سینماژورنال

سینماژورنال/ورتا چمانی: محمدعلی طالبی با تازه ترین فیلمش “قول” نشان داده که همچنان در ایده های دهه شصتی اش جامانده. “قول” نه تنها فیلم امروز نیست که به زحمت بتوان آن را فیلمی مناسب تماشا برای کودکان قلمداد کرد. اینکه مهمترین ارگان سینمایی وطنی یعنی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید چنین فیلمهایی سرمایه گذاری کرده هم بیشتر از آن که روندی باشد برای کمک به رشد سینمای کودک عاملی است در جهت بالا بردن کمیت آمار فعالیت مدیریتی.

مشکل طالبی این است که مخاطب کودک و حتی نوجوان معاصر را که با انیمیشنهای پیکسار،دیزنی و دریم ورکز و فانتزیهای مارول و پارامونت اوقات فراغتش را پر می کند نمی شناسد و به گمانش همچنان در دهه 60 به سر می بریم و فیلمهای کودکی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تولید میشود است که باید کل سبد اکران کودک را پر کند همین میشود که در یک بازگشت به عقب تمام عیار فیلمی را میسازد که شاید برای خودش سودآوری اقتصادی و البته تجدید خاطراتی با دوران سپری شده باشد اما برای مخاطب کودک این روزگار چیزی ندارد.

قول یا غول؟!

“قول” طالبی که یکی دو بار به اشتباه از سوی بلندگوی کاخ جشنواره “غول” خوانده شد داستان دو نوجوان روستایی را روایت میکند که یکی از این دو در رودخانه ای نزدیک محل سکونتشان غرق شده و نوجوان دیگر به این واسطه در تلاطمی روحی قرار میگیرد. این خط داستانی ساده که البته میتوانست زمینه ساز تولید اثری کوتاه و تجربی باشد بی جهت از سوی طالبی کش داده شده و با منگنه شدن یک سری نما از طبیعت شمال، تلاشی هم برای جلب مخاطب جشنواره ای-البته باز هم از نوع سه دهه قبل اش- صورت گرفته!

همه اینها باعث میشود که بخش عمده آنها که روز اول جشنواره شان را با “قول” آغاز کرده اند به هنگام چرت زدن هنگام نمایش فیلم این نکته نیز به ذهنشان خطور کند که چطور میشود که طالبی فیلمی بی بو و خاصیت مانند “قول” می سازد و بعد از کمبود فرصت اکران برای آثارش گلایه می کند.

حیف نماهای زیبای علیمحمد قاسمی

آقای طالبی! شک نکنید که “قول” حتی اگر بتواند به صورت سراسری و در اکران نوروزی روی پرده برود حتی نخواهد توانست نیم میلیارد هم فروش سراسری داشته باشد. می دانید چرا؟ چون نه فقط اثرتان کمترین ارتباطی با کودکان برقرار نمی کند که حتی بلحاظ کارگردانی نیز به شدت تاریخ مصرف گذشته است. البته که حضور فیلمبرداری کارکشته به نام علیمحمد قاسمی سبب ساز آن شده است که نماهای زیر آب زیبایی در فیلم ببینیم اما متاسفانه از این زیباییها هم کمترین استفاده ای نشده است تا باز هم فیلمی دیگر با بودجه دولتی تولید شده و البته به آرشیو بپیوندد.

از سینمای کودک ایران هم عقب افتاده اید

آقای طالبی! اگر فرصت یا شاید هم حوصله تماشای انیمیشنهای روزگار تازه را ندارید لااقل آثار کودک همکار جوان و تازه نفس تان فرزاد اژدری را ببینید؛ فیلمهایی مثل “عملیات مهدکودک” یا “سلام بر فرشتگان” که البته هم اکران سراسری شده اند و هم در شبکه خانگی موجودند. برای اینکه بفهمید تا چه حد نه فقط از سینمای کودک جهان که از سینمای کودک خودمان هم عقب افتاده اید حتما این آثار را نگاه کنید.

“دیوار2” را بسازید؛ این طوری بودجه های دولتی هم تلف نمیشود

راستی یک پیشنهاد هم برایتان داریم؛ شما که با “دیوار” تجربه ای محترمانه در سینمای تجاری مخاطب پسند داشتید چرا به سراغ تهیه کننده آن فیلم نرفته و قسمت دوم “دیوار” را نمی سازید. درست است که بازیگر زن اصلی فیلم مدتهاست از ایران رفته اما به هر حال می توانید با تغییر بازیگر اصلی و البته آغاز داستان قسمت دوم از انتهای قسمت اول که کاراکتر اصلی به جای موتور سوار بر ماشین شده بود فیلمی را بسازید که لااقل به اتلاف بودجه های بخش دولتی نمی انجامد!

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=330
image_print
برچسب ها: قولطالبی
نوشته قبلی

خسرو معصومی: کنار گذاشتن فیلمهای مجوزدار از جشنواره به رشد سینمای زیرزمینی منجر می‌شود!/فیلمهای ما را کنار گذاشتند تا راحتتر پشت میزهای خود بنشینند

نوشته‌ی بعدی

تأخیرهای اعصاب‌خردکن؛ از روز اول در کاخ جشنواره

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی

تأخیرهای اعصاب‌خردکن؛ از روز اول در کاخ جشنواره

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم
خبر

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم

17 تیر 1404

سینماروزان: آنونس رسمی فیلم «آنجا همان ساعت» همزمان با اکران فیلم توسط موسسه هدایت‌فیلم، رونمایی شد. کارگردان و تهیه‌کننده: سیروس...

ادامه مطلب
سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    75 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    42 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

    42 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

کارگردان «استخوان سوز» جلوی دوربین رفت!

سینمای تجاری مثل باغ وحش شده!/دولت نمیتواند کاری کند/نوستالژی دهه شصت، تمام شده!/”نظارت” دیگر فایده‌ای ندارد

چرا به فراستی اجازه نقد این فیلم را ندادند!؟

رامبد جوان در «کارناوال»: دست جنگ‌طلبان و آنهایی که از جنگ نفع می‌برند از ایران کوتاه باد

«تعارض» از ۲۴ تیر در سینما آنلاین فیلم نت

اطلاعیه نخستین جشنواره لوتوس / انتشار فراخوان و برپایی در نیمه دوم ۱۴۰۴ 

نقش سلطنت‌طلبان در تولید فیلم «صبح اعدام»!؟+اعلام رقم دقیق بودجه‌ی تولید/بهروز افخمی مطرح کرد

“دایناسور” در مرز ۱۵۱میلیارد/”صددام” صدمیلیاردی شد/عبور “پیرپسر” از ۳۵میلیارد/”خانه ارواح” مماس با ۲۵میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” از ۲۳میلیارد گذشت/”رویاشهر” به ۱۷میلیارد نزدیک شد/”زیبا صدایم کن” در آستانه‌ی ۱۴میلیارد/آغاز نومیدانه “آنجا همان ساعت” و “زعفرانیه ۱۴تیر”!+آمار کامل فروش 

مهلت ارسال آثار به چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تمدید شد  

خانه‌تکانی را از اینجا آغاز کنید/توصیه‌ی آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت به مدیران فرهنگی

تبلیغات

ویژه ها

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم
خبر

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم

17 تیر 1404

سینماروزان: آنونس رسمی فیلم «آنجا همان ساعت» همزمان با اکران فیلم توسط موسسه هدایت‌فیلم، رونمایی شد. کارگردان و تهیه‌کننده: سیروس...

ادامه مطلب
سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم