1

واکنش غلامرضا موسوی به پخش مشکوک فیلمهای خارجی در پردیس‌ها⇐این نوع نمایش فیلم “دزدی” است

سینماژورنال: در هفته های اخیر برخی پردیسهای سینمایی با بهانه راه اندازی سینماتک و سانسهای نیمه شب به نمایش مشکوک فیلمهای خارجی مبادرت می کنند.

به گزارش سینماژورنال مشکوک از آن جهت که گردانندگان این سینماتکها بدون خرید رایت فیلمهای خارجی آنها را پخش می کنند و این مسأله‌ای است که صاحبان این آثار در صورت اطلاع به راحتی می توانند نسبت به پیگیری حقوقی آن مبادرت کنند.

هفته گذشته شورای صنفی نمایش قانونی را تصویب کرد که تمامی پردیسهایی که می خواهند فیلم خارجی نمایش دهند ابتدا رایت فیلمها را بخرند و سپس پروانه نمایش از ارشاد بگیرند و بعد از آن نیز حواله پخش از شورای صنفی نمایش دریافت کنند.

این تصمیم شورا با حمایت سیدغلامرضا موسوی تهیه کننده سینمای ایران مواجه شده است که در گفتگو با “مهر” با بیانی صریح پخش فیلم خارجی بدون خرید رایت را به منزله دزدی دانسته است.

بخشهای خواندنی گفتگوی موسوی را بخوانید:

پردیسها حق پخش فیلمهای خارجی را نمی خرند

در حال حاضر چند سینما و به خصوص دو مجتمع سینمایی به بهانه داشتن سالن «سینماتک» شروع به نمایش فیلم های خارجی کرده اند و خود را ملزم به گرفتن مجوز از شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی نمی دانند. نزدیک به یک ماه پیش شورای صنفی نمایش به این سینماها اخطار داد که حق نمایش فیلم های خارجی تحت عنوان «سینماتک» را ندارند که این تذکر به دلایل مختلفی صورت گرفت. یکی از این دلایل این است که برای نمایش یک فیلم در سینماتک باید رایت (امتیاز پخش) آن خریداری شود در صورتی که در ایران چنین اتفاقی رخ نمی دهد و این به معنای سرقت فیلم خارجی و نمایش آن در سالن های رسمی کشورمان است.

برای پخش در سینماتک هم باید رایت فیلم را خرید

شورای صنفی نمایش ماه گذشته بحث مفصلی در این زمینه داشت. در این میان مشخص شد که مجوز سینماتک را سازمان سینمایی صادر می‌کند و بعد از آن رایت هر فیلمی در سینماتک باید توسط سینمادار خریداری شود و نباید به بهانه سینماتک یک فیلم را بدون خرید رایت آن نمایش داد. البته براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران نمایش فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد مجاز است و باید سند رایت فیلمی که می خواهد پروانه نمایش بگیرد، ارائه شود.

این نوع نمایشها “دزدی” است

خرید امتیاز پخش فیلم چند وجه دارد. اول «رایت عمومی» است که شامل نمایش فیلم در سینما، ویدئو و تلویزیون می شود. دوم رایت هایی که برای نمایش فیلم به صورت جداگانه در سینما، شبکه ویدئویی و تلویزیون صادر می شود. اگر کسی یکی از نوع رایت ها را خریداری نکند نمی تواند حتی به صورت محدود هم که شده فیلمی را نمایش دهد چراکه این نوع نمایش ها به هر بهانه ای، دزدی به شمار می رود. بنابراین نمایش فیلم به صورت محدود و به صورت اکران در سینماتک هم نیازمند دریافت رایت است.

شورای نمایش جلوی سرقت را گرفته است

شورای صنفی نمایش با تصویب چنین قانونی جلوی نمایش فیلم های سرقت شده خارجی را گرفته است. بحث اصلی شورا این است که فیلم های خارجی برای اکران در کشور باید پروانه نمایش بگیرند و قاعدتا برای دریافت پروانه نمایش در کشور باید مجوز خرید فیلم را ارائه دهند و بعد از دریافت مجوز باید در شورای صنفی نمایش و بر اساس قواعد شورای صنفی اقدام کنند.

صاحبان فیلمهای خارجی در صورت شکایت می توانند از سرمایه های خارجی ایران برداشت کنند

شورای عالی تهیه کنندگان، دو سال پیش مذاکراتی با سازمان سینمایی داشت که براساس آن شرایطی فراهم شد تا در شبکه نمایش خانگی نیز نمایش فیلم هایی که امتیاز پخش ندارند، ممنوع شود. ایران در حال حاضر پول هایی در خارج از کشور دارد که اگر صاحبان فیلم های خارجی از ایران شکایت کنند و بتوانند این شکایت خود را ثابت کنند می توانند این پول را از طریق دادگاه لاهه برداشت کنند.

شورای صنفی نمایش شرایطی را فراهم کرده است که اگر کسی صاحب رایت فیلمِ خارجی بود، می تواند برای اکران فیلم تقاضا کند و فیلم مورد نظر براساس سیستمی که در نظر گرفته شده است، اکران می شود.