1

یک واقعه‌نگاری سینمایی دقیق از همه آنچه بر “۱۷۵ غواص” ایرانی رفت+عکس

سینماژورنال: اولین واقعه نگاری تصویری از آنچه بر سر 175 غواص ایرانی در عملیات کربلای چهار آمد در مستندی به نام “175 غواص” تصویرسازی شده است.

به گزارش سینماژورنال اوایل سال 94 بود که کشف پیکرهای 175 غواص ایرانی که با دستهای بسته و در جریان عملیات کربلای 4 به شهادت رسیده بودند موجی از تأثر را در جامعه ایران پدید آورد.

به دنبال آن نیز بودند بسیاری از سینماگران که از لزوم تصویرسازی در این باره سخن گفتند اما کمتر کسی بود که به طور عملی به دل کار زده و در این باره مستندسازی کند.

حالا یک تصویرسازی واقعه گرایانه از این اتفاق توسط سعید چاری کارگردان جوانی ساخته است که اخیرا یک کمدی-سیاسی پارودی به نام “فیلسوفهای احمق” را کارگردانی کرده بود.

در مستند “175 غواص” حین گفتگو با برخی از سرداران و کارشناسان جنگ و از جمله سردار فتح ا.. جعفری، سردار آسوده و محمدجواد لاریجانی با برخی از شاهدان عینی درباره ماجرای شهادت آن 175 غواص صحبت شده است.

175 غواص
175 غواص

این مستند که اکنون در مرحله تدوین و ساخت جلوه های ویژه بصری قرار دارد به شکل مستند-داستانی ساخته شده و به جز گفتگوها بخش عمده زمانش به بازسازی گفته های شاهدان عینی اختصاص دارد.

175 غواص
175 غواص

سعید چاری در دل تحقیقاتی که برای ساخته درام سینمایی “175 غواص” داشت سعی کرده همه چیز را مصور کند و همین تحقیقات مصور بود که تبدیل شد به مستند پیش‌رو.

مستند “175 غواص” در جشنواره مقاومت امسال رونمایی خواهد شد.

175 غواص
175 غواص