1

یک منتقد سینما در واکنش به اعلام ۱۰ گزینه اولیه معرفی به آکادمی⇐انتخاب فیلم برای اسکار با انتخاب فیلم برای جشنواره دفاع مقدس تفاوت دارد!!!

سینماروزان: فهرست اولیه گزینه های ایرانی معرفی به اسکار در حالی روز گذشته رسانه ای شد که غلبه فیلمهای ارگانی-دولتی در آنها بیش از هر چیز جلب توجه میکرد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان فارغ از حضور محصولات 2ارگانی و 3ارگانی «نفس» و «ماجرای نیمروز» که با حضور مستقیم فارابی و البته ارگانهایی مانند تصویرشهر، حوزه هنری و نورتابان تولید شده اند، در این فهرست برخی از آثار دیگری که در سالهای اخیر با حمایت فارابی تولید شده اند و از جمله «ویلاییها»، «خانه ای در خیابان چهل و یکم»، «وارونگی» و «لاک قرمز» هم به چشم میخورند ضمن اینکه فیلم متبوع حوزه هنری یعنی «بیست و یک روز بعد» هم یکی از گزینه هاست.

احمد طالبی نژاد از منتقدان سینمای ایران در واکنشی کاملا کنایه آلود به انتخاب این ده گزینه برای اسکار از این گفته که معرفی فیلم برای اسکار با انتخاب فیلم با جشنواره هایی مثل دفاع مقدس تفاوت میکند؛ آیا یک دلیل این کنایه میتواند حضور برخی فیلمهای به ظاهر ارزشی و از جمله «نفس»، «ماجرای نیمروز» و «ویلاییها» در فهرست باشد؟؟

طالبی نژاد درباره پروسه انتخاب فیلم ایرانی برای حضور در آکادمی اسکار به «شرق» گفت: نکته‌ای در مورد معرفی فیلم به آکادمی اسکار وجود دارد؛ اینکه اسکار با جشنواره فیلم فجر، یا جشنواره دفاع مقدس و… تفاوت دارد. واقعیت این است که اسکار جشنواره نیست و رقابتی است در سینمای حرفه‌ای دنیا و در این پروسه در بخش فیلم‌های خارجی‌زبان فیلم‌ها از سراسر دنیا با هم رقابت می‌کنند.

او ادامه داد: قطعا در وهله اول فیلم‌ها باید از استانداردی برخوردار باشند و از طرف دیگر معرف فرهنگ سرزمینشان باشند و از همه اینها مهم‌تر این است که پخش‌کننده خارجی فیلم آن‌قدر نفوذ و قدرت داشته باشد که بتواند فیلم را به‌درستی معرفی کند و قدرت عرضه فیلم را داشته باشد.

طالبی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: به نظر می‌رسد برخی فیلم‌ها بنا بر مصالح خاصی انتخاب شده‌اند و باز هم تأکید می‌کنم که انتخاب فیلم برای آکادمی اسکار با سایر جشنواره‌های سینمایی؛ مثل جشنواره دفاع مقدس یا مقاومت و… متفاوت است، اما در مورد فهرست ١٠تایی که رسانه‌ای شده است باید بگویم نگاه منِ منتقد با اعضای آکادمی متفاوت است. اعضای آکادمی اسکار منتقد نیستند و درک آنها از سینما ماورای چیزی است که ما داریم و معیار، معیار سینمای حرفه‌ای است و با جشنواره‌های دنیا نیز متفاوت است و در مورد فیلم‌هایی که در فهرست ابتدایی هيئت انتخاب فیلم برای اسکار آمده است تنها می‌توان گفت که این فیلم‌ها همگی در سطح هم هستند.