1

یوسف اباذری که سه سال قبل آثار مرتضی پاشایی را “مبتذل” خوانده بود در اظهاراتی تازه بیان کرد⇐از سال ۶۸ به بعد برنامه‌اي در ايران اجرا شد که به‌ “نئوليبراليسم” مشهور است!حاصل آن هم همين ايران فعلي است!!/این نئولیبرالیسم بر همه چیز مستولی شد؛ از اقتصاد تا فرهنگ!/در حيطه فرهنگ به‌شدت دخالت کردند، آدم‌ها را پيدا کردند و با آنها صحبت کردند و آنها را زيرورو کردند!!/چطور شعر گوگوش و “بیا بغلم…” شده موسيقي مطلوب؟؟/چرا ديگر هيچ‌کس به امثال فرهاد گوش نمي‌دهد؟؟/نئولیبرالیسم حتی در فوتبال دخالت کرد! خیلیها فکر مي‌کنند برنامه “۹۰” انتقادي است، اما اين برنامه يک برنامه بازارآزادي است و بنابر مصلحت از زمين و زمان انتقاد میکند، منتها در جهت اهداف خاص!!/در زمان احمدي‌نژاد ۷۰۰ ميليارد دلار سرمایه خارجی آمد و رفت!!/قاليبافي که اين شهر را به مدت ۱۴ سال بر اصول نئوليبرالي چرخاند، نبايد بگويد چهار درصد و ۹۶ درصد. يا نمي‌داني چي اجرا کردي يا مي‌داني و داري دروغ مي‌گويي!!

سینماروزان: یوسف اباذری جامعه شناسی که سه سال قبل و مدتی بعد از مرگ مرتضی پاشایی آثار او را مبتذل خوانده بود در اظهاراتی تازه به نقد حال جامعه معاصر ایران پرداخته است.

اباذری در پژوهشگاه هنر فرهنگ و ارتباطات با اشاره به ریشه های مشکلات معاصر بدنه جامعه گفت: از سال 68 به بعد برنامه‌اي در ايران اجرا شد که به‌عنوان نئوليبراليسم مشهور است. البته کساني اين عنوان را قبول ندارند که اساسا اسامي مهم هم نيست. در جهان اين برنامه به عنوان نئوليبراليسم مشهور است. خبرنگار و روزنامه گرفته تا دانشگاه اين را به همين عنوان مي‌شناسند و در اينجا هم همه آن مفادي که در تمام جهان اجرا شد، اجرا شد… حاصل آن هم همين ايران فعلي است!!

این جامعه شناس با آیین خواندن “نئولیبرالیسم” خاطرنشان ساخت: اين آیینی است که با همه جا کار دارد و از اقتصاد تا فرهنگ را مستولی ساخت؛ يعني حتی در حيطه فرهنگ به‌شدت دخالت کردند، آدم‌ها را پيدا کردند و با آنها صحبت کردند و آن را زيرورو کردند. الان فرهنگ ايران يعني گيشه فرهنگ ايران. آموزش‌و‌پرورش يعني اينکه 83 درصد دانشگاه‌ها خصوصي شده است. آموزش‌و‌پرورش ايران هم به عبارتي بازاري شده است، پولش را مردم مي‌دهند.

اباذری تأکید کرد: در فوتبال هم همين‌طور است. خیلیها فکر مي‌کنند برنامه 90 خيلي انتقادي است، اما نه، اين برنامه يک برنامه بازارآزادي است و بنابر مصلحت افرادي را آورده‌اند که از زمين و زمان انتقاد مي‌کنند، منتها در جهت هدف خصوصي‌سازي باشگاه‌ها و به همين خاطر هم تحمل شده و مي‌شود، اما مردم بيشتر حواشي مدنظرشان است و به اين مسائل نمي‌پردازند.در سينما، تئاتر و سريال‌هاي تلويزيوني هم همين‌طور است. به عبارت ديگر آن چيزي که قرار بود فقط اقتصاد باشد به همه حيطه‌ها نفوذ کرده است

اباذری بیان کرد: در زمان آقاي احمدي‌نژاد 700 ميليارد دلار آمد و رفت، مگر سرمايه‌گذاري خارجي چقدر قرار است پول بياورد، فوقش صد ميليارد دلار. در آن زمان مي‌گفتند که ما را تنها سرمايه‌گذاري خارجي نجات مي‌دهد! چرا؟ براي پخش‌شدن در سرمايه جهاني. در بعضي از جاها هم اتفاق افتاده است، در نشريه‌اي صحبت با يک خانم معدن‌دار بود که گفته بود 30 درصد معادن ايران را هم نروژ خريده است. من نمي‌دانستم چه زمانی نروژ30 درصد معادن ما را خريده! خطاب من به همه همين است.

اباذری ادامه داد: آيا آقاي قاليبافي که اين شهر را به مدت 14 سال بر اصول نئوليبرالي مي‌چرخاند، مي‌داند که در انتخابات رياست جمهوري نبايد بگويد چهار درصد و 96 درصد. يا نمي‌داني چي اجرا کردي يا مي‌داني داري دروغ مي‌گويي.

اباذری با اشاره به هدف اصلی نئولیبرالیسم که تبدیل لذت جویی دم به دم به ارزش است افزود: چطور شعر گوگوش شده موسيقي مطلوب و ديگر هيچ‌کس به امثال فرهاد گوش نمي‌دهد. چه اتفاقي افتاد براي اين دو سوژه؟ سوژه‌اي که در آن زمان حتي اگر به سمت پاپ مي‌رفت،‌ فرهاد گوش مي‌داد و الان اينکه «بيا بغلم و…»