1

یعنی سینماداران زیان‌دیده کرونایی به‌اندازه صاحبان نشریات تعطیل یارانه‌بگیر هم ارج و قرب ندارند؟؟⇐اعلام رئوس بسته‌ حمایتی سازمان برای سینماداران بدون کمترین اشاره به جبران مستقیم ضرر مالی ناشی از تعطیلی کرونایی سینماها

سینماروزان: بالاخره بعد از هشدارهای مختلف برخی از سینماداران و پخش‌کنندگان درباره زیان‌های وارده در نتیجه تعطیلی کرونایی سینماها، سازمان سینمایی از تنظیم پیش‌نویس بسته‌ای حمایتی برای جبران ضرر و زیان سینما خبر داد.

پیش‌نویس بسته حمایتی سازمان در بیست بند تنظیم شده و طبق اعلام روابط عمومی سازمان، اهم این بسته، حیطه‌های زیر را دربرمی‌گیرد:

–تخصیص نوبت‌های نمایش فیلم به صورت شبانه

— افزایش زمان نمایش فیلم‌های پرفروش

–افزایش روز‌های نیم بها با هدف رشد ضریب اشغال

— تغییر بازپرداخت وام سینماگران و بخشودگی جرایم دیرکرد از سوی صندوق اعتباری هنر

هرچند فعلا فقط با پیش‌نویس بسته حمایتی روبروییم ولی از همین پیش‌نویس هم کاملا مشخص است که سازمان برای جبران مستقیم ضرر و زیان وارده به سینماداران، پخش‌کنندگان و صاحبان آثاری که به‌خاطر کرونا، فرصت اکران را از دست داده‌اند، هیچ برنامه‌ای ندارد.

آنچه تاکنون از فحوای کلام تمامی سینماداران و پخش‌کنندگان متبادر شده، انتظار آنها از ارشاد برای جبران مستقیم زیانهای مالی ناشی از کرونا است و نه حمایت‌هایی کاملا غیرمستقیم که به این سادگیها، زیان‌های آنان را جبران نخواهد کرد.

چرا سازمان سینمایی به جای کاستن از تلفات بودجه در زیرمجموعه‌های متعددش و کمک مستقیم به سینماداران، در مسیری کاملا غیرمستقیم پا گذاشته؟؟

اینکه وعده اکران شبانه به سینماداران را در روزهای بعد از بازگشایی می‌دهند می‌تواند جبران خسارت هنگفتی باشد که در شب عید به آنها وارد آمده؟؟؟ یا‌ افزایش زمان اکران فیلمهای پرفروش که پیشتر نیز وجود داشته چه فایده‌ای دارد به حال سینمادار بخش خصوصی که در آخرین ماه سال باید به پرسنلش هم حقوق بدهد و هم عیدی و هم سنوات؟؟

عین این پرسش درباره افزایش زمان عرضه بلیتهای نیم‌بها هم وجود دارد؛ مساله آنجاست که تعطیلی دامنه‌دار سینماها به‌خاطر کرونا، رغبت مخاطب به سینما رفتن حتی بعد از بازگشایی را هم به شدت کاهش می‌دهد و این یعنی ضرر پشت ضرر و با افزایش روزهای بلیت نیم‌بها هم جز افزودن بر دامنه ضرر سینمادار-پخش‌کننده-صاحب اثر ، اتفاقی دیگر نخواهد افتاد.

خواسته سینماداران-پخشکنندگان-صاحبان آثار از حسین انتظامی واضح است؛ آنها جبران مستقیم ضرر مالی را انتظار دارند! چرا انتظامی کاملا مستقیم به فکر جبران زیان‌های آنها نیست؟؟

آیا این سینماداران حتی به‌اندازه صاحبان برخی نشریات کاغذی که اثری از آنها در کیوسک نیست و باز یارانه کاغذ می‌گیرند هم کارکرد فرهنگی ندارند که جبران مستقیم ضرر و زیان مالی هم از آنها دریغ می‌شود؟؟