1

چرا فیلم امام علی(ع) توسط مصطفی عقاد ساخته نشد؟/روایت مصطفی عقاد را بخوانید

سینماروزان: مصطفی عقاد خالق فیلم ماندگار محمد رسول الله، در سال ۷۱ و قبل از تولید و پخش سریال امام علی(ع) ساخته داوود میرباقری، در گفتگویی با مجله سوره، از طرح‌هایش برای تولید فیلم امام علی(ع) گفته بود.

روزنامه فرهیختگان با انتشار بخش‌هایی از گفتگوی عقاد با مجله سوره از تلاشهای امام موسی صدر برای تولید فیلم امام علی گفته.

به گزارش سینماروزان، عقاد در گفتگو با مجله سوره نقل می‌کند که بعد از موفقیت فیلم الرساله، قذافی از او می‌خواهد سالی دو فیلم با موضوعی شبیه فیلم «الرساله» یا همان #محمد_رسول_الله بسازد و بودجه این فیلم‌ها را از بودجه کشورش برمی‌دارد.

عقاد برنامه‌ای به قذافی برای تولید فیلم می‌دهد و دو #فیلم_عمر_بن‌_خطاب و #فیلم_علی_بن‌ابیطالب، از آن ایده‌ها بوده است.

عقاد به دیدارش با امام موسی‌صدر در کنار قذافی هم اشاره می‌کند که قذافی ایشان را به من معرفی کرد و من از آقای صدر پرسیدم آیا ایشان حاضرند به من کمک کنند تا فیلم الرساله را بسازم یا خیر. این جریان قبل از ساختن فیلم بود. امام صدر گفت با تو همکاری می‌کنم؛ اما به یک شرط. آن هم اینکه تو یک فیلم برایم درباره امام علی(ع) بسازی.

من هم گفتم فیلم امام علی را برای شما می‌سازم، منوط به دو شرط. اول اینکه شما سنی‌ها را قانع کنید تا حضرت علی(ع) را در فیلم ببینیم؛ چراکه تصور می‌کردم با توجه به تمثال‌هایی که از امام علی(ع) می‌دیدم، برای شیعیان در این مورد مساله‌ای وجود ندارد. شرط دومم هم این بود که از آقای صدر خواستم شما خودتان نقش حضرت علی را بازی کنید.

موسی‌صدر شرط بازی را رد می‌کند و البته تاکید می‌کند شیعیان هم با به تصویر کشیدن چهره امام علی(ع) مخالفت خواهند کرد!!!

چرا مصطفی عقاد فیلم امام علی(ع) را نساخت؟
چرا مصطفی عقاد فیلم امام علی(ع) را نساخت؟