1

چرا رسانه ملی در جاکارتا «موبایل بازی» راه انداخته؟؟+پاسخ معاون وزیر ورزش در این باره

سینماروزان/محمدصادق عابدینی: در حالي كه مدير سابق شبكه 3 سيما از خريد حق پخش تلويزيوني مسابقات آسيايي خبر داده بود، حضور خبرنگاران تلويزيون در اندونزي، بدون داشتن كارت خبرنگاري بوده و اين نشان‌دهنده غيرواقعي بودن ادعاي صداوسيماست و اين روزها ايراني‌ها تصاوير دزدكي از جاكارتا مي‌بينند!

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جوان» سال گذشته بود كه حسين المسلم دبير كل كويتي شوراي المپيك آسيا(OCA) در مصاحبه‌اي وعده داد پخش تلويزيوني مسابقات آسيايي اندونزي از كيفيت «خارق العاده» برخوردار خواهد بود؛ كيفيتي كه گويا در ايران چندان هم با كيفيت نيست و سهم ايراني‌ها از اين خارق العاده بودن پخش تلويزيوني، رفتارهاي عجيب صداوسيماست و شايد براي اولين بار است كه خبري از استوديوي رسمي صداوسيما در محل برگزاري مسابقات و مصاحبه رسمي با ورزشكاران ايراني همراه با لوگوي رسمي صداوسيما نيست. مسابقات ورزشكاران ايراني يا از تلويزيون پخش نمي‌شود يا با تأخير پخش مي‌شود يا اينكه شبكه 3 و كانال تلويزيوني ورزش به صورت همزمان مسابقات را با دو كيفيت تصوير پخش مي‌كنند.

ايراني‌ها محروم از ديدن مسابقات 
در حالي كه شبكه 3 سيما برنامه طنز پخش مي‌كرد و حدود يك ساعت كانال تلويزيوني ورزش در حال پخش مراسم توزيع مدال و جوايز تيم ملي كبدي ايران بود، تيم هندبال كشورمان با كره‌جنوبي مسابقه مهمي را پيش رو داشت كه تلويزيون به طور كل آن را ناديده گرفت. اين براي اولين بار در مسابقات آسيايي جاكارتا نبود كه مسابقه ورزشكاران ايراني از شبكه ورزش روي آنتن نمي‌رفت. صبح جمعه نيز مسابقه واليبال ايران و مغولستان پخش نشد. مسابقات سنگ‌نوردي كه براي كشورمان يك طلا و نقره به همراه داشت نيز اصلاً پخش نشد.
وزنه‌برداري هم يكي از مسابقاتي بود كه ناديده گرفته شد. ورزشكاران ايراني در رشته هايي مانند قايقراني، شمشيربازي و واليبال ساحلي اصلاً فرصت ديده شدن در تلويزيون پيدا نكردند. مسابقات تكواندو هم كه جزو مدال‌آور‌ترين ورزش‌ها براي تيم ملي كشورمان است يكي در ميان پخش شد. قهرمانان ووشوی كشورمان وقتي روي سكو رفتند، خبرنگار تلويزيون آن سوي ورزشگاه با دوربين موبايل تصوير مي‌گرفت! اينها تنها بخشي از پوشش تلويزيوني مسابقات آسيايي تا روز ششم است. افتضاحي كه تلويزيون به بار آورده قرار است تا پايان مسابقات ادامه پيدا كند!؟؟

خبرنگار تلويزيون يا تماشاچي عادي مسابقات!
از زماني كه خبرنگارهاي تلويزيون با بليت تماشاگران عادي در ورزشگاه و ميان جمعيت ‌نشستند و گزارش جام جهاني روسيه را ارسال ‌كردند، مشخص شد كه وعده‌هاي مديران تلويزيون براي احترام به مردم ايران، بيشتر جنبه شوخي دارد. روزهايي كه اميرحسين ميثاقي جلوي دوربين موبايل همكارش ظاهر مي‌شد و هندزفري به گوش از وسط جمعيت گزارش مسابقات جام جهاني را ارسال مي‌كرد مشخص بود كه از نظر ميزبان مسابقات، ميثاقي و ديگر اعضاي تيم اعزامي از ايران خبرنگار محسوب نمي‌شوند وگرنه براي آنها هم ID كارت صادر مي‌شد. اين روش غيرحرفه‌اي اما به صرفه براي صداوسيما كه به خاطر پخش مسابقات جام جهاني ميلياردها تومان درآمد داشته است، اين بار نيز در مسابقات آسيايي جاكارتاي اندونزي تكرار مي‌شود. خبرنگاران اعزامي شبكه ورزش سيما، مانند تماشاچيان عادي بليت مي‌خرند و به جاي حضور در اتاق خبر و محل استقرار خبرنگارها، روي سكوهاي استاديوم نشسته و با ارتباط اينترنتي، براي تهران گزارش ارسال مي‌كنند. آنها حتي مانند امير حسين ميثاقي از اين شانس برخوردار نيستند كه يك نفر ديگر با گوشي موبايل فيلم بگيرد و يك دستشان به گوشي است و با دست ديگر ميكروفن هندزفري را مي‌گيرند تا شرايط رقت بار تلويزيون در جاكارتا را به خوبي به نمايش بگذارند.

معاون وزير ورزش: مقصر قطري‌ها هستند
محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: مردم ما انتظار دارند افتخارآفريني فرزندانشان در مسابقات آسيايي از تلويزيون پخش شود و از صداوسيما انتظار داريم خريد حق پخش مسابقات را دنبال كند.
داورزني درباره اينكه چرا تا امروز صداوسيما موفق به خريد حق پخش مسابقات نشده، توضيح مي‌دهد: تيم اعزامي صداوسيما براي پوشش مسابقات در جاكارتا مستقر شده‌اند و پيش از مسابقات نيز براي بازديد از امكانات اندونزي به اين كشور آمده بودند، اما شركت قطري كه حق پخش مسابقات را در اختيار دارد قيمت بالايي را براي فروش تصاوير به كشورمان اعلام كرده بود كه باعث شد حق پخش خريداري نشود و اين مسئله البته ربطي به دولت اندونزي ندارد. 
معاون وزارت ورزش با بيان اينكه از قيمت دقيق پيشنهادي از سوي قطري‌ها براي فروش حق پخش باخبر نيست، ادامه مي‌دهد: من اين رقم را حدود 20ميليون دلار شنيده ام كه رقم بسيار بالايي است، البته اميدوارم در روزهاي پيش رو با مذاكره و پيگيري صداوسيما مسئله خريد حق پخش حل شود. هم اكنون مسابقات مهمي براي ورزشكاران ايراني باقي مانده و بعد از آن هم مسابقات پارا آسيايي را داريم كه تماشاي آنها حق مردم ايران است.

آيا پاي ژاپني‌ها وسط است؟
شركت ژاپني DENSTUحق پخش انحصاري مسابقات المپيك (شامل مسابقات آسيايي) را تا سال 2024 خريداري كرده و ايران يكي از كشورهايي است كه اين كشور حق پخش مسابقاتش را در اختيار دارد. اين شركت تا امروز در مذاكره با ديگر كشورهاي آسيايي براي فروش حق پخش انعطاف بسيار بالايي از خود به نمايش گذاشته است. براي مثال وقتي تلويزيون كابلي هنگ كنگ اعلام كرد توان پرداخت 6 ميليون دلار براي خريد حق پخش مسابقات را ندارد و دولت هنگ‌كنگ هم پادرمياني كرد، ژاپني‌ها تخفيف فوق‌العاده‌اي دادند و حق پخش را با 2ميليون دلار واگذار كردند.
ويتنامي‌ها هم كه ابتدا به خاطر گران نبودن خريد حق پخش، قيد پخش زنده مسابقات را زده بودند، چهارشنبه هفته پيش بود كه اعلام كردند با كاهش قيمت ها، پكيج را خريده‌اند! كميته برگزاري مسابقات آسيايي جاكارتا، INAGOC نيز سال گذشته اعلام كرده بود قطر، چين، فيليپين، هند و ژاپن حق پخش را خريداري كرده‌اند!
امسال كميته برگزاري مسابقات اندونزي اعلام كرده از 40 رشته ورزشی حاضر در اين مسابقات كه شامل 32 رشته المپيكي و هشت رشته غير‌المپيكي است، 38 رشته را پخش زنده مي‌كند و براي اين كار از 427 دوربين فيلمبرداري حرفه‌اي با فيلمبرداري HDاستفاده كرده است. شركت سوئيسي كه در تصويربرداري مشاركت دارد، اعلام كرده به صورت مساوي حق ديده شدن مسابقات را براي همه كشورهاي شركت‌كننده در نظر گرفته است به طوري كه از پنج دقيقه پيش از مسابقات انفرادي و 10 دقيقه پيش از مسابقات گروهي، خوراك تصويري در اختيار شبكه‌هاي تلويزيوني قرار مي‌دهد، آيا تا امروز بيننده‌هاي شبكه ورزش چنين ارائه تصويري را مشاهده كرده‌اند؟!