1

چرا اسکار، صلاحیت فیلم امیر آقایی را تأیید نکرد؟!+عکس

سینماژورنال: به غیر از فیلم اخیر مجید مجیدی که به عنوان نماینده ایرانی حضور در اسکار انتخاب شده است ایرانیان با فیلمی به نام “آرمانشهر” نماینده افغانستان در اسکار هم بودند.

به گزارش سینماژورنال “آرمانشهر” توسط کارگردانی به نام حسن ناظر ساخته شده است اما تهیه کننده آن محسن علی اکبری ایرانی است و البته سناریوی آن را هم امیر آقایی بازیگر سرشناس سینمای ایران نگاشته است.

“مارتين ملالاي ذكريا” بازیگر افغان و “هانا اسپریت” بازیگر زن انگلیسی نقشهای اصلی “آرمان شهر” را بازی می کنند. در این فیلم یک سری بازیگر ایرانی نظیر همایون ارشادی و کیهان ملکی هم ایفای نقش کرده اند و درام شامل سه داستان گیراست.

“آرمانشهر” به عنوان نماینده افغانستان برای رقابت در بخش فیلمهای غیرانگلیسی زبان معرفی شده بود اما به تازگی از رقابت در آکادمی اسکار کنار گذاشته شد.

بر طبق اطلاعات ارائه شده در “خبرآنلاین” این فیلم بر اساس قانون شماره ١٣ آکادمی که تأکید بر استفاده از زبانی به غیر از انگلیسی در فیلم دارد، صلاحیت حضور در اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان را نیافت.

دیالوگ‌های انگلیسی این فیلم به صورت محسوسی بر زبان فارسی دری موجود در آن غلبه دارند.

نمایندگان چین و پاناما هم حذف شدند

پیش از این نمایندگان چین و پاناما نیز از سوی آکادمی از این رقابت‌ها کنار گذاشته شده بودند، اما به اندازه کافی فرصت داشتند تا فیلمی را جایگزین اثر ردصلاحیت‌شده کنند.

زمان ردصلاحت نماینده افغانستان به‌گونه‌ای است که فرصتی برای جایگزین‌کردن یک اثر به‌جای «آرمان‌شهر» را به سینمای افغانستان نخواهد داد.

افغانستان باوجود اینکه از سال ٢٠٠٢ تاکنون ١٠ فیلم به اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان معرفی کرده، اما هیچ‌گاه نامزد دریافت جایزه نشده است و از قرار معلوم امسال هم خبری از نامزدی برای اسکار بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان نخواهد بود.

«آرمان‌شهر» چند هفته پیش در جشنواره فیلم دنیای آسیا در لس‌آنجلس شرکت کرد و ملاله ذکریا جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد.

قوانین سختگیرانه

قوانین سخت‌گیرانه آکادمی برای حضور فیلم‌ها در شاخه بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان همواره باعث انتقادهای فراوانی شده است.

آکادمی اسکار در سال ٢٠٠٥ فیلم «پنهان» به کارگردانی میشائیل هانکه را به دلیل زبان فرانسوی فیلم به‌عنوان نماینده اتریش در اسکار نپذیرفت.

طبق قوانین آکادمی، آثار حاضر در اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان باید به زبان رسمی همان کشور ساخته شوند.

اتوپیا
نمایی از پوستر “اتوپیا/آرمانشهر”