1

پیش‌بینی سینماژورنال به حقیقت پیوست: هدف از فراخوان تلگرامی فرهادی، انتخاب بازیگر نیست بلکه پروسه برگزاری فراخوان، اجرای بخشی از فیلمنامه است؛ چیزی در مایه‌های “سلام سینما”ی مخملباف/بخش عمده آنها که در فراخوان شرکت کرده‌اند بازیگران فیلمند!

سینماژورنال: اصغر فرهادی کارگردان اسکاری سینمای ایران از حدودا یک هفته قبل درگیر یک فراخوان انتخاب بازیگر تلگرامی شد؛ فراخوانی که گفته می‌شد برای انتخاب بازیگر جهت فیلم جدید فرهادی با نام “برسد به دست آهو” است.

به گزارش سینماژورنال مطابق با ادعای دست اندرکاران، انتخاب بازیگر اثر براساس فراخوانی صورت می‌گیرد که از طریق نرم افزار روسی “تلگرام” انجام می پذیرد.

این فراخوان از جمعه 27 شهریورماه آغاز شده و آن طور که اخیرا اعلام شده فراخوان تا یکشنبه 5 مهرماه ادامه دارد.

فقدان علاقمند بالای 40 سال

در یک هفته ای که از فراخوان گذشته تعداد زیادی از علاقمندان بازیگری، فیلمی 3 دقیقه ای از خود که حاوی رزومه کاری شان می‌شود را از طریق تلگرام برای گروه همکار فرهادی ارسال کرده اند اما گویا بخش عمده علاقمندانی که تاکنون در فراخوان شرکت داشته‌اند زیر 40 سال بوده اند و برای همین روابط عمومی “برسد به دست آهو” به تازگی از علاقمندان بالای 40 سال هم خواسته است در این فراخوان شرکت کنند.

کاوه سجادی حسینی دستیار فرهادی در این پروژه به هنگام انتشار خبر آغاز فراخوان آن را مجالی دانسته بود برای استفاده از علاقمندان بازیگری در یک پروژه سینمایی.(اینجا را بخوانید)

سینماژورنال به هنگام انتشار خبر این فراخوان این گمانه زنی را کرده بود که “برسد به دست آهو” پروژه ای است شبیه به “سلام سینما”ی محسن مخملباف که بناست کل فیلم براساس همین فراخوان بازیگری و شرکت کنندگان در آن پیش برود.

هدف از فراخوان فرهادی، انتخاب بازیگر نیست بلکه برگزاری فراخوان اجرای بخشی از فیلمنامه است

خبری که به تازگی به سینماژورنال رسیده نیز موید همین ماجراست. گویا بار روایی فیلمنامه “برسد به دست آهو” متکی است بر همین فراخوان بازیگری و در طول فیلم نیز اتفاقاتی که در جریان این فراخوان و انتخاب برترین های آن انجام می شود روایت می گردد.

به بیان بهتر فیلمنامه مروری دارد بر دغدغه های مخاطبان دهه 90 نسبت به بازیگری در سینما و حین آن بناست تصاویری شبه‌مستندوار از اتفاقاتی که در جریان یک فراخوان بازیگری تلگرامی صورت می گیرد روایت شود.

طبیعی است که به مانند دیگر پروسه های انتخاب بازیگر که مجالی هستند برای کشف استعداد و احیانا سرمایه‌گذار(!) در “برسد به دست آهو” هدف اصلی، انتخاب بازیگر برای فیلمنامه ای که بناست ساخته شود، نیست بلکه فراخوان بازیگری بخشی از خودِ فیلمنامه است.

استفاده از فیلمهای تلگرامی در “برسد به دست آهو”

این گونه است که از بخشی از فیلمهای تلگرامی که مخاطبان برای تیم فرهادی فرستاده اند در “برسد به دست آهو” استفاده خواهد شد.

دلیل اینکه از علاقمندان بالای 40 سال هم خواسته شده در فراخوان شرکت کنند، همین اتکای فیلمنامه به ماجرای فراخوان است. بخشی از روایت “برسد به دست آهو” باید از طریق علاقمندان میانسال بازیگری روایت شود و همین شده که دست اندرکاران تولید در اطلاعیه جدید خود به صراحت از علاقمندان میانسال تقاضای شرکت در فراخوان را داشته اند.

البته که درست مانند “سلام سینما” که بازیگری حرفه ای چون محرم زینال زاده در کنار علاقمندانی که برای عشق به بازیگری وارد پروژه شده بودند حضور داشت، در “برسد به دست آهو” هم دو بازیگر حرفه ای مرد و زن حضور دارند.

دو بازیگر زن و مرد حرفه ای در کار حضور دارند

شهاب حسینی بازیگر اصلی مرد “برسد به دست آهو” است و برای ایفای نقش بازیگر زن اصلی هم با چند نفر و از جمله ساره بیات و ترانه علیدوستی مذاکره شده است که هنوز حضور هیچ یک قطعی نیست.

روند تولید “برسد به دست آهو” طوری پیش می رود که تا میانه های پاییز تولید آن به اتمام رسیده و بلافاصله نیز وارد مراحل فنی پس از تولید شود.

 تولیدکنندگان اثر به دنبال آن هستند که در صورت فراهم شدن شرایط رونمایی فیلم را از طریق جشنواره فیلم برلین 2016 انجام دهند.