1

#خلیل_عقاب، پهلوان سینمای پیش از انقلاب درگذشت!

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: خلیل طریقت‌پیما معروف به خلیل عقاب، سیرک‌باز، باستانی‌کار، پهلوان و هنرپیشه ایرانی در ۹۹سالگی مرحوم شد.

خلیل عقاب متولد ۱۳۰۳ شیراز بود و از نوجوانی و با  باستانی‌کاری فعالیت ورزشی را آغاز کرد و بعد از مهارت در حرکات سنگین، بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ نمایش‌های خود را در بسیاری از شهرهای ایران اجرا نمود. بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، خوابیدن زیر کامیون و اتوبوس، خم کردن تیرآهن و … از جمله این نمایش‌ها بود. او اولین برگزارکننده نمایش‌های پهلوانی با بلیط فروشی بود که بعدها نام سیرک گرفت.

خلیل عقاب در دهه چهل در چندین فیلم بازی کرد و ازجمله فیلم‌های شکوفه‌های امید، کوه زاد، مرد صحرا، غول بیابانی، گناه زیبایی، پهلوان بابا، مردان خشن و…

خلیل عقاب بعد از انقلاب از ایران رفت و در برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس و ایتالیا، سیرک‌هایی را به راه انداخت و در دهه هفتاد به ایران بازگشت و از همان هنگام سیرکی در ایران افتتاح کرد. سیرکی که خلیل عقاب به همراه همسرش شهلا اشکبوس برای اولین بار در ایران افتتاح کرد با حضور ۶۰ هنرمند از ایتالیا، رومانی و پرتغال در بسیاری از شهرهای ایران به اجرای نمایش پرداخت. در این برنامه‌ها همسر و فرزندشان ابراهیم و شهرزاد، او را همراهی می‌کردند. شهلا اشکبوس که به بانوی سیرک ایران مشهور است مدت ۱۸ سال مدیریت سیرک خلیل عقاب را عهده‌دار بود در اسفند ۱۳۸۷ حین یک سفر کاری با تیم ایتالیایی خود در یک سانحه رانندگی درگذشت. در دهه نود «ابراهیم عقاب» معروف به «چاوش اکبر» (پسر خلیل عقاب)، سیرک عقاب بدون حیوان واقعی افتتاح کرد‌.

شهرزاد طریقت فرزند خلیل عقاب هم مانند پدر سابقه بازیگری داشت و یک بار در فیلم پرتگاه به کارگردانی بهرام ری‌پور بازی کرده بود.

از خلیل عقاب با عنوان پدر سیرک ایران یاد می‌شد و به‌دلیل بلند کردن فیل دو تنی، نام او در رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

فوت خلیل عقاب پهلوان فیلم‌های قبل از انقلاب
فوت خلیل عقاب پهلوان فیلم‌های قبل از انقلاب