1

پخش‌کننده «مادر قلب اتمی» بیان کرد⇐فروش ۱٫۵ میلیاردی برای فیلمی غیرکمدی که در ماه رمضان روی پرده رفت و نه تیزر تلویزیونی داشت و نه بیلبورد و نه سینماهای حوزه، شکست نیست

سینماروزان: «مادر قلب اتمی» حدود 4 سال قبل تولید شد و ماه رمضان امسال روی پرده رفت ولی علیرغم ساختار ضدکلاسیک و تلاش کارگردانش علی احمدزاده برای ارائه روایتی ابزورد در دل کلانشهر تهران توانست به فروش 1.5 میلیارد دست پیدا کند.

بسیاری گمان می کردند اقبال نسبی مخاطبان به فیلم موجب شود اکران فیلم هفت هفته را پر کند اما از هفته چهارم حجم سینماهای فیلم کم شد و در روزهای اخیر کار به جایی رسیده که فقط دو سینما در تهران فیلم را نشان میدهند.

سعید خانی مدیر موسسه پخش نسیم صبا که پخش «مادر قلب اتمی» را برعهده داشت درباره شرایط اکران این فیلم به سینماروزان گفت: فیلم در شرایطی روی پرده رفت که نه فقط حوزه هنری کاملا آن را توقیف کرد بلکه حتی یک تیزر تلویزیونی به صورت زیرنویس هم به آن تعلق نگرفت و حتی یک بیلبورد هم در سطح شهر نداشتیم. در این شرایط فروش 1.5 میلیارد با احتساب آغاز اکران در ابتدای ماه رمضان، شکست نیست و به عنوان پخش کننده از آن راضیم اما انتظار داشتم در تخصیص سالن برای اکران شرایط بهتری را تجربه کنم.

این پخش کننده با اشاره به سرگروه ماندانا که در اختیار فیلمش بود بیان داشت: این روزها اغلب پخش کنندگان به دنبال دو سرگروه آزادی و کوروش هستند که پاتوق مخاطبان سینما هستند و باعث میشوند کف فروش فیلم تا چند هفته حفظ شود. شاید اگر سرگروه ما هم کورش بود اوضاع فروشمان به مراتب بهتر از این می‌شد. حتی سرگروهی مثل استقلال هم میتوانست کمک کند به فروش بیشتر که به ما نرسید.

خانی درباره خاص بودن «مادر قلب اتمی» که برخی آن را دلیلی بر کاهش مخاطب در هفته های چهارم و پنجم دانسته اند بیان داشت: فیلم فارغ از آن که اصلاحاتی خورد که باعث گنگ شدنش شد فیلم خاصی است و روایت یکدست و روراستی نداشت و کارگردان دلش میخواست به جای مسیرهای پیموده شده، مسیر تازه ای را بپیماید که در این حیطه هم به نسبت موفق بود. به اینها بیفزایید این مورد را که اشارات سیاسی فیلم می طلبید در زمان تولیدش که 4 سال قبل بود اکران شود نه اینکه سالها بعد و در شرایطی روی پرده برود که برخی مفاهیم دستخوش تغییر شده اند.

سعید خانی در پاسخ به این پرسش که جایگاه تحریم حوزه هنری را در اکران این فیلم چطور می‌بیند به سینماروزان گفت: فارغ از پردیس آزادی تهران که پردیسی استراتژیک است و مدیریتش در اختیار حوزه است، مالکیت بسیاری از سینماهای شهرستانها از ساری تا شهرکرد و زنجان نیز در اختیار حوزه هنری است و طبیعی است «مادر قلب اتمی» که توسط حوزه توقیف شد این سینماها را در اختیار نداشت و اگر این تحریم نبود قطعا چندصدمیلیونی فروشمان بیشتر می شد.

خانی در پایان گفتگوی خود تأکید کرد: «مادر قلب اتمی» کمدی نبود که بتواند در هر فصل و موعدی حداقلی از فروش را داشته باشد ضمن اینکه دنباله فلان فیلم یا سریال خاص هم نبود که مخاطب ازش خاطره داشته باشد و برای همین به سینما بیاید. این فیلمی خاص بود که به گونه ای خاص هم روایت شده بود و فروش 1.5 میلیاردی برایش علیرغم تمام محدودیتها رضایت بخش است.

سعید خانی
سعید خانی