1

پارتی‌بازی در جشنواره کن۲۰۲۵/جولان برندهای بی‌ربط؛ از جواهر تا آرایشی-بهداشتی/روایت عینی یک روزنامه‌نگار از جشنواره کن!  

سینماروزان: اگرچه رسانه‌های موسوم به گلوبالیست علاقه بالایی دارند که نشان دهند ارجحیت روابط بر ضوابط فقط در ایران و جشنواره هایش است ولی آنها که از نزدیک اتفاقات جشنواره های اروپایی را دنبال می‌کنند اذعان دارند در آنجا هم اوضاع چندان روبراه نیست.

 

لادن موسوی-روزنامه‌نگار و فرزند غلامرضا موسوی تهیه‌کننده- که هر ساله در جشنواره کن حضور دارد و گزارش‌های روزانه ارائه می‌دهد در گزارشی از کن۲۰۲۵ برای اعتماد نوشت:  در زمان‌هاي قديم، آن موقع كه رياست كن در دست «ژيل ژاكوب» نازنين بود، خيلي چيزها با امروز متفاوت بود. در آن زمان فيلم‌ها به خاطر كيفيت خود به جشنواره كن راه پيدا مي‌كردند. حضور بزرگان سينماي جهان، در جشنواره كن به خاطر ارزش هنري فيلمشان بود، نه صرفا نامشان يا دوستي‌شان با مدير كن…. خبرنگاران هم، به عنوان كساني كه فيلم‌ها و جشنواره كن را در جهان مطرح مي‌كردند، براي خود ارج و قربي داشتند و پادشاهي مي‌كردند.

 

وی ادامه میدهد: سال‌هاي زيادي اما از آن روزهاي طلايي مي‌گذرد و بعد از «تيري فرمو» كه بيشتر به ديكتاتوري خودمحور نزديك است تا رييس اجرايي، جشنواره كن اين روزها به مهمانی بزرگی شبيه است كه راهيابي به آن بيشتر به پارتي داشتن و دوستي با او يا داشتن پخش‌كننده‌اي بزرگ و مهم بستگي دارد و نه صرفا ارزش هنري و كيفيت اثر… و از آن طرف هر ساله تعدادي از امكاناتي كه براي خبرنگاران در نظر گرفته بودند كم مي‌شود و به زرق و برق‌هاي حاشيه‌اي كن اختصاص پيدا مي‌كند.

 

این روزنامه‌نگار می‌افزاید: البته همه‌گيري و جهاني شدن اينترنت و پخش شدن اخبار در لحظه هم دليل ديگري بر اين تغيير رفتار با خبرنگاران است چون ديگر مهم‌ترين ابزار كن براي پخش شدن خبرها نيستند و با وجود اينستاگرام و تيك تاك و… جشنواره كن ديگر نياز حياتي به وجود خبرنگاران و منتقدين ندارد… جشنواره‌ای كه سال‌ها كاشف سينماگران جوان و گمنام جهان و معرفيشان به دنيا بود، حالا ديگر به غير از استثنا، جايی برای جوانان و ناشناسان در بخش مسابقه اصلی ندارد…

 

موسوی در گزارشی ديگر از کن۲۰۲۵ آورده: حضور ستاره‌هاي جهاني هاليوود مثل «آنجلينا جولي»، «ناتالي پورتمن» و… بر روي فرش قرمز كن، به هنگام نمايش فيلم «ادينگتون» تعجب برانگیز بود؛ كاشف به عمل آمد كه اين ستارگان از طرف جواهرفروشي «شوپارد» كه يكي از معروف‌ترين جواهر‌سازي‌هاي جهان است، براي نمايش اين جواهرات روي فرش قرمز به كن دعوت شده بودند. اين هم يكي از كارهايي است كه مارك‌هاي معروف در هنگام برگزاري جشنواره‌ها و مراسم مهم انجام مي‌دهند. مثال ديگر مارك فرانسوي لوازم آرايشی-بهداشتی «اورال» است كه سال‌هاست پارتنر و به قول معروف اسپانسر جشنواره كن است و هر ساله بازيگران مطرحي كه در كمپين تبليغاتي سالانه‌اش مدل‌هاي اين مارك محسوب مي‌شوند را به جشنواره كن و فرش قرمز كن دعوت مي‌كند.