1

…و بالاخره نخستین شفاف‌سازی رسمی درباره عملکرد فارابی: فروش ۱۵میلیاردی #شماره_ده برای یک بار پخش تلویزیونی!/پرسش: آیا میزان بودجه مصروفه برای بیش از ده فیلم فارابی و بخصوص شماره ده و #پالایشگاه اعلام خواهد شد؟!

سینماروزان/حامد مظفری: هرچند ریزهزینه مصروفه برای تولید فیلم در سال ۱۴۰۱ در فارابی هنوز شفاف سازی نشده ولی مدیر فارابی بالاخره استارت شفاف سازی را زد با اعلام رقم فروش پخش تلویزیونی فیلم شماره ده.

سه فیلم شماره ده، هوک و کاپیتان از جمله آثار تولیدی با حمایت فارابی بوده اند که در کنداکتور نوروزی تلویزیون قرار گرفتند و پیشتر ابراهیم اصغری تهيه‌کننده شماره ده از واگذاری حق پخش نوروزی شماره ده با رقم ۷میلیارد خبر داده بود!

با این حال مدیر فارابی از خرید نیم میلیون بلیت شماره ده-بازای هر بلیت ۳۰ هزار تومان-خبر داده و به امیر اشرفی در پانا گفته است: مدل قراردادهای ما با سازمان صداوسیما به گونه‌ای بود که برای هر فیلم، ۵۰۰ هزار بلیت سینما با میانگین قیمتی ۳۰ هزار تومان(جمعا ۱۵ میلیارد) دریافت کردیم. این میزان قیمت نیز با محاسبه اینکه سینماهای درجه یک و دو بلیت‌هایشان از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و در پردیس‌ها به ۴۵ هزار تومان می‌رسد، مقرر شد.

او تاکید کرد: ممکن است فقط در این جریان، اقتصاد سینماداران کمی دچار اختلال شده باشد. البته فقط برای فیلم سینمایی «شماره ۱۰» چنین قراردادی بستیم. به نسبت فروشِ پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی وقت، این رقم و سهمی که به سازنده فیلم می‌رسد چیزی بیشتر از آن نیست که از سازمان گرفتیم.

وی افزود: سازمان صدا و سیما به ما اعلام کرد که فیلم‌های ایرانی کنداکتور نوروزی‌اش ناقص است و از ما کمک خواست و ما نیز با در اختیار قرار دادن چند فیلم و شرایط مشخص، به آنها کمک کردیم.البته ما فقط یک نوبت پخش فیلم‌ها را بدون اینکه در وی او دی ها قرار بگیرند، واگذار کردیم.

جوادی درباره پخش نوروزی چند باره فیلم سینمایی هایپاور نیز بیان کرد: فیلم سینمایی «هایپاور» متعلق به فارابی نیست و ما فقط به فیلم وام داده بودیم و به اندازه وام و قرضی که به آنها داده بودیم، سهم مان را از نوبت پخش برداشتیم!

دریافت ۱۵میلیارد برای یک بار پخش تلویزیونی شماره ده!!!
دریافت ۱۵میلیارد برای یک بار پخش تلویزیونی شماره ده!!!

مطابق آنچه مدیر فارابی گفته #شماره_ده حدود ۱۵میلیاردی عایدی پخش نوروزی داشته؛ ورای دور باطل برداشت ۱۵میلیارد از بیت المال برای پخش فیلمی که میلیاردها تومان از بیت المال صرفش شده، این وسط فارابی سود برده چون به نسبت کیفیت فیلم و البته سابقه سازندگان در شکست تجاری آثار قبلی، معامله با تلویزیون بیشتر به نفع فارابی بوده که بالاخره جلوی ضرر را قبل از اکران گرفته است. فقط اطلاع رسانی درباره سهم فارابی از پخش تلویزیونی هایپاور و هوک در ایام نوروز چه میشود؟

به جز این امیدواریم استارت شفاف سازی فارابی با اعلام رقم بودجه هایی که فارابی به بیش از ده فیلم تولیدی سال ۱۴۰۱ تخصیص داده ادامه یابد.
مخاطبان حق دارند بدانند همین فیلم شماره ده چقدر بودجه تولید گرفته؟ هوک، روایت ناتمام سیما، سینمامتروپل، هایپاور، کاپیتان، جنگل پرتقال، کت چرمی، بهشت تبهکاران،بعد از رفتن و البته پروژه پرحاشیه پالایشگاه/باوارده چقدر بودجه تولید گرفته‌اند؟؟ 

این اتفاق باید به دستور صریح رئیس سازمان تا انتهای ۱۴۰۱ صورت می‌گرفت ولی به هر حال در نیمه دوم سال قبل همه چیز به هم ریخت و…
حالا هم دیر نشده؛ این شفاف‌سازی را انجام دهید و سپس چگونگی ارزیابی کیفی پیرامون مدل مصرف بودجه‌ها را نیز پیوست کنید به شفاف سازی.

حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما
حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما