1

واکنش منوچهر محمدی به بیانیه کانون کارگردانان درباره ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما⇐اینکه بیانیه دهیم برای بیانیه، چه دردی را دوا می‌کند؟/بیانیه‎‌ای که به عمل صنفی منجر نشود، خاصیتی ندارد/اقتصاد سینما آن قدر ضعیف است که برای دارندگان پولهای کثیف هیچ جذابیتی ندارد/کل گردش مالی سینما و شبکه خانگی ۷۰۰میلیارد است که میان ۲۰هزارنفر تقسیم می‌شود!!

سینماروزان: هیأت رییسه تازه کانون کارگردانان هرچند هنوز نتوانسته نماینده ای تازه را در شوراهای نظارتی ارشاد بگمارد و حتی با تصاحب ریاست شورای صنفی نمایش، نتوانسته مجالی ایجاد کند برای کاهش تبعیض ناعادلانه ای که در توزیع سالن وجود دارد، اما دست به بیانیه دادنش، عالی است! یک بار برای ترانسفر جعفر به فرنگ و بار دیگر برای بازگرداندن بهروز به وطن و…(اینجا را بخوانید)

یکی از تازه ترین بیانیه های کانون کارگردانان هشداری است درباره ورود سرمایه های بی مسئولیت و مشکوک در سینما! هشداری که البته ماهها بعد از رسانه های مستقل مطرح شده و البته برخلاف رسانه های مستقل که در این باره شاهد مثال و مصداق ارائه کردند این بیانیه حتی از ذکر یک شاهد مثال بازمانده و کوشیده با کلی گویی سر و ته ماجرا را هم آورد.

منوچهر محمدی از تهیه کنندگان باسابقه سینمای ایران با اشاره به وجود فساد در همه بخشهای جامعه و لازمه برخورد قضایی با این فساد در واکنش به بیانیه کانون کارگردانان به «اعتماد» گفت: به لحاظ آسيب‌شناسي هم كه به اين موضوع نگاه كنيم به‌شخصه با دادن هرگونه بيانيه مخالفم. بيانيه اگر در قالب هشدار باشد هيچ اشكال ندارد اما بيانيه بدهيم براي بيانيه؛ اين به نظر من دردي را دوا نخواهد كرد. قطعا هر بيانيه‌اي اظهارنظر دلسوزانه مي‌تواند باشد به‌شرط آنكه با راه‌حل همراه باشد. به بيان واضح اگر بيانيه براي رفع‌تكليف باشد و منجر به عمل صنفي نشود يا راهكاري از درون آن بيرون نيايد به‌جز ايجاد يك تنش مقطعي خاصيتي ندارد؛ به عنوان هشدار و تذكر اين بيانيه خوب است به خصوص اگر هوشمندانه نگارش شده باشد. اعتراض بنده به بيانيه كانون كارگردانان اين است كه به خصوص در اين مقطع زماني خاص آيا گروه‌هايي را كه به دنبال اعمال فشار به سينما هستند، تحريك نمي‌كند كه حالا بيايند در سينما به اسم اينكه به دنبال خاوري‌ها و جزايري‌ها و امثالهم مي‌گرديم، فشار بيشتري به اصل سينماي ايران وارد كنند. سينما در وضع فعلي به‌اندازه كافي در حوزه اتهام هست حالا ما با دست خودمان بياييم يك كيفرخواست جديد براي سينما صادر كنيم.

محمدی که سال گذشته کمدی پرفروش «اکسیدان» را روی پرده داشت تأکید کرد: حوزه اقتصاد سينما آنقدر ضعيف است كه براي كساني كه با پول‌هاي كثيف و با اهدافي مي‌خواهند وارد شوند به‌شدت كوچك است و حوزه جذابي هم نيست. اين‌همه حوزه‌هاي جذاب اقتصادي كه يك‌شبه چند هزار ميليارد تومان مي‌توان در آن كاسب شد. آنهايي كه بلد باشند سراغ آن كارها مي‌روند آنهايي كه رانت و دلار دارند آيا علاقه‌مندند با اين‌همه سروصدايي كه سينما دارد به آن وارد شوند؟ آيا آنها مي‌خواهند خودشان را از تاريكي مطلق به روشنايي و آفتابي سوزان برسانند؟ به‌شخصه كه بعيد مي‌دانم. من باور ندارم. تاكيد مي‌كنم اقتصاد سينماي ايران آنقدر ضعيف است كه توصيه مي‌كنم دوستان سعي كنند اين اقتصاد را قوي كنند؛ و اگر اين اقتصاد سينما قوت پيدا كند از حيث توليدات سينمايي متنوع و فضاي سالن‌سازي افزايش پيدا كند نفعش متوجه همه اهالي سينما مي‌شود.

منوچهر محمدی با اشاره به گردش مالی سینما و شبکه خانگی بیان داشت: تفاوت اساسي بين سينما و ساير بخش‌هاي اقتصادي در اين است كه در سال ٩٦ سينما ٢٠٠ ميليارد تومان گردش مالي داشته و اگر به آن حوزه نمايش خانگي را هم اضافه كنيم اين رقم به ٧٠٠ ميليارد تومان افزايش پيدا مي‌كند يعني حوزه گردش اقتصادي نمايش خانگي حدودا ٥٠٠ ميليارد تومان مي‌شود. اين در حالي است كه اساس و شاكله صنعت توليد محتواي نمايشي كه شامل فيلم سينمايي، سريال و فيلم‌هاي اين بخش مي‌شود در محدوده ٧٠٠ ميليارد تومان يا كمتر يا بيشتر آورده داشته است. اين رقم نه رقم وسوسه‌برانگيزي است و نه‌رقمي است كه بشود با آن‌كارهاي عجيب‌وغريب كرد. اهميت اين مساله وقتي روشن مي‌شود كه ما بدانيم اين گردش مالي متوجه دست‌اندركاران اين حوزه مي‌شود.

محمدی افزود: تهيه‌كنندگان، پخش‌كنندگان، سينما‌داران و توليدكنندگان محتواي نمايشي كه شامل تهيه‌كنندگان و شركت‌هاي ويدئو‌رسانه و پخش‌كنندگان ويدئو رسانه به انضمام شركت‌هايي كه مسووليت دي‌وي‌دي خام را بر عهده‌دارند مي‌شوند. اين گردش مالي با آمار تقريبي ٣٠٠ تا ٥٠٠ نفر مديريت مي‌شود، بهره‌مندان از اين گردش مالي كه شامل كليه اعضاي صنوف خانه سينما، از سازنده تيتراژ تا فيلمنامه‌نويس، كارگردان، بازيگر، تدوينگر، آهنگساز و… كليه پرسنل سينما از مدير تا سالن‌دار تا خدماتي، حسابدار و… و چه در حوزه نمايش خانگي از شركت موسسات با پرسنل مربوطه تا ويزيتور حتي سوپرماركت‌هاي توزيع‌كننده را شامل مي‌شود بالغ‌بر بيست هزار نفر هستند كه گردش مالي فوق‌الذكر بين آنان تقسيم مي‌شود. كه در اين چرخه مشغول به فعاليت هستند در نتيجه اين رقم در مقايسه با اين تعداد فعال اقتصادي و اينكه بشود كارهاي عجيب‌وغريب كرد دور از ذهن است.