1

واکنش جمعی از سینماگران به بیانیه منتسب به خانه سینما: چرا تمام اعضای خانه از نگارش این بیانیه‌ها اطلاع ندارند؟/چرا برخلاف اساسنامه خانه، معدودی عادت کرده‌اند به نام اعضاء، بیانیه سیاسی بدهند؟/روسای صنف برای اجرای اساسنامه وکالت دارند یا برای بیانیه دادن و سیاسی‌بازی!؟/مگر نه اینکه طبق اساسنامه، خانه سینما باید به اعضا، سرویس رفاهی دهد؟/پس چرا برخی سینماگران از نداشتن اجاره بها کنار خیابان زندگی می‌کنند، و عده ای گرفتار بیانیه‌بازی هستند؟/آقایان با کدام عقبه در توزیع متناسب تسهیلات، تهدید به اعتصاب کرده‌اند؟ /آیا بیانیه‌نویسان قادرند به‌مانند ساختار معمول سندیکایی به هنگام اعتصاب نیمی از حقوق اعضا را بدهند؟/آیا جماعتی تهدید به اعتصاب کرده‌اند که سرمایه داران سینمای ایران هستند و از عواقب چند ماه بیکاری بی‌خبرند!؟؟/لطفا ادای سندیکاداران چپ‌زده اروپای شرقی را درنیاورید و به جای بیانیه‌بازی به فکر ایجاد بیمه بیکاری برای سینماگران باشید…

سینماروزان/محمدرضا ماهینی: بیانیه اخیر منتسب به خانه سینما و تهدید به اعتصاب و ترک پروژه های سینمایی و تلویزیونی با واکنش های مختلفی از سوی اهالی سینما صادر شده است.

به تازگی گروهی از سینماگران، اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در این اطلاعیه در عین به چالش کشیدن بیانیه مذکور، پرسش‌هایی را طرح کرده‌اند درباره الویت‌های فعالیت صنفی در خانه سینما.

متن بیانیه این سینماگران را بخوانید:

بسمه تعالی

به اطلاع ملت شریف ایران می رسانیم ، بیانیه ای منتسب به خانه سینما منتشر شده است که بسیاری از اعضای خانه از نوشتن آن مطلع نبودیم تا انتشار عمومی.

متاسفانه برخلاف ماده یک اساسنامه خانه سالهاست چند نفر عادت کرده اند به نام اعضاء خانه بیانیه حزب سیاسی خودشان را بدهند.
اساساسنامه تصریح دارد که خانه سینما موسسه ای است مستقل غیرسیاسی که ایجاد امنیت شغلی،تامین اجتماعی و کمک به فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی در زمینه تولید ،توزیع و نمایش را بر عهده دارد، پس خانه سینما باید به تک تک اعضای خود سرویس اقتصادی ، رفاهی و حتی کمک به مخدوش نشدن حیثیت اعضا ارائه کند ، مثلا نباید یکی از اعضا از نداشتن اجاره بها کنار خیابان زندگی کند، نه اینکه عده ای به نام اعضاء خانه بیانیه حزبی صادر کنند.

در همین جا به اعضای هیئت مدیره خانه سینما با احترام عرض می کنیم ، اگر برخی دوستان از برخورد دستگاه قضایی با سینماگران که عضو سیاسی حزب آنها هستند و تخلف رانندگی یا جرائم دیگر داشتند ناراحت شدند، چرا اجازه می دهند به نام خانه سینما بیانیه داده شود؟

خانه سینما متعلق به تک تک اعضاء است و بدیهی است هیئت مدیره  و نمایندگان صنوف هم برای همان کاری که در اساسنامه آمده وکالت دارند نه برای بیانیه دادن و کار سیاسی کردن!

همچنین متذکر می شود  آیا هیچ کس حق دارد بیانیه شخصی بنویسد و به اعضای خانه سینما زنگ بزند و با لحن تهدید امضا بگیرد؟؟؟

همه این موارد خلاف اساسنامه و حقوق شهروندی اعضاست و به لحاظ قانونی جرم محسوب میشود.

ما گروهی از اعضای خانه سینما اعتقاد به حاکمیت قانون و اجرای آن به طور مساوی در همه صنوف کشور داریم اعم از سینمایی و غیر سینمایی و برخورد قانونی با متخلفین را به رسمیت می شناسیم.

و اما در مورد اعلام اعتصاب در سینما؛
همه می دانند در اغلب کشورهای جهان، سندیکایی که اعلام اعتصاب می کند باید نیمی از حقوق در زمان اعتصاب را به اعضاء پرداخت کند ، آقایان با کدام عقبه در توزیع متناسب تسهیلات، تهدید به اعتصاب کرده‌اند؟ آیا کسانی تهدید به اعتصاب کرده اند که سرمایه داران سینمای ایران هستند و از چند ماه بیکاری و عدم پرداخت اجاره و … بی خبرند؟؟ قصد پرداخت حقوق متضررین از اعتصاب را هم ندارند؟؟ پس لطفا ادای سندیکاداران چپ‌زده اروپای شرقی را درنیاورید و به جای بیانیه‌بازی به فکر ایجاد بیمه بیکاری و ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران باشید…

اجرای اساسنامه مهمتر است یا بیانیه بازی در خانه سینما؟
اجرای اساسنامه مهمتر است یا بیانیه بازی در خانه سینما؟