1

انتقاد رییس انجمن سینماداران از اداره نظارت ارشاد⇐ ای کاش به تصمیم شورای صنفی نمایش احترام می‌گذاشتید

سینماروزان: هفته گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سه فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «اروند» و «هیهات» با توجه به محتوایی که دارند در صورت تمایل سینماداران می‌توانند به نمایش درآیند(اینجا را بخوانید) اما این تصمیم خوشایند رییس اداره نظارت و ارزشیابی نبود؛ چنانچه آن را فقط یک روز بعد از اعلام اولیه شورای صنفی نمایش، لغو کرد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان این وتوی تصمیم شورای صنفی نمایش در شرایطی که پیشتر هم شورا درباره این اکران از ارشاد استعلام کرده بود با انتقاد محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران و از اعضای شورای صنفی نمایش مواجه شده است.

موافق دخالتهای دولتی نیستم

محمدقاصد اشرفی با بیان اینکه شورای صنفی نمایش باید در حوزه اکران حرف آخر را بزند به “صبح نو” گفت: من موافق دخالت‌های دولتی در سینما نیستم؛ به ویژه درباره اموری مانند چینش اکران و وضعیت فیلم‌های روی پرده که در این باره صاحبان فیلم و نمایندگان پخش کنندگان و سینماداران در شورای صنفی نمایش بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. باید دست صنوف را باز گذاشت که تصمیمات درست بگیرند و البته شرایطی ایجاد کرد که از تصمیماتشان دفاع کنند.

وی ادامه داد: درباره ماجرای پیش آمده برای اکران فیلم‌های عاشورایی بهتر بود که مقامات ارشاد به تصمیم شورای صنفی نمایش احترام می‌گذاشتند به‌ویژه که شورا هم استعلام قبلی از ارشاد گرفته و به نوعی با نظر مشورتی ارشاد این تصمیم گیری را انجام داده بود.

برای قوی تر ماندن سینما باید به صنف احترام گذاشته شود
اشرفی با اشاره به اینکه فروش فیلم‌ها در ماه محرم کاهش داشته است، اظهار داشت: الان حتی فروش «فروشنده» هم افت چشمگیری داشته و در این شرایط اینکه انتظار داشته باشیم فیلم‌های عاشورایی در این ماه فروش بالایی داشته باشند انتظار بی‌جایی است چون مردم در این ماه بیشتر ترجیح می‌دهند دنبال شرکت در مراسم سوگواری امام حسین(ع) باشند تا اینکه سراغ سینما بیایند اما روی پرده ماندن فیلم‌های عاشورایی در سینما قطعاً کمک می‌کرد به اینکه سینماها هم یار فرهنگ عاشورایی باشند و به عنوان هنری همراه با شعائر اسلامی معرفی شوند.

اشرفی که مدیریت مجموعه سینمایی ماندانا را برعهده دارد با اشاره به شعارهایی که در حمایت از صنوف طرح می‌شود و بی‌توجهی به این شعارها در بزنگاه‌های حساس تأکید کرد: ما یک کل داریم به‌نام سینما که برای قوی‌تر ماندن آن بهتر است که به صنوف سینما بها داده شود. اگر تصمیمات کلیدی در اختیار صنوف قرار داده شود در آن صورت بدنه سینما هم راحت‌تر می‌تواند به نقد تصمیمات صنف مبادرت کند نسبت به زمانی که صنف تصمیمی را می‌گیرد اما مقام دولتی آن را وتو می‌کند.