1

همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون مطرح کرد: بعضی فیلمسازان خوش‌شانس هستند و این، ربطی به تفکر ندارد!/سینمای ایران در بهترین حالت فقط ۵۰ درصد امکانات اجرای صحیح وجود دارد!/هرجا که درگیر تکنیک می‌شویم حس و حال را از کار می‌گیریم!/به تصویر کشیدن عشق و دوست داشتن در سینما خیلی سخت است!!/مقدمه را باید دور بریزیم!! جایی که قصه شروع می‌شود دقیقا همان‌جایی است که اهمیت دارد!

سینماروزان: بعضی وقت‌ها در فیلمسازی شانس می‌آوریم و خوش شانس هستیم و این، ربطی به تفکر ما ندارد!!

 

همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون با بیان مطلب فوق در هفته فیلم هنروتجربه در اردبیل بیان داشت: سینمای ایران در بهترین حالت فقط ۵۰ درصد امکانات اجرای صحیح وجود دارد و مدیریت افراد است که باید توسط کارگردان صورت گیرد تا نتیجه لازم حاصل گردد. کارگردان باید خلاقیت داشته باشد و خودش را با شرایط وفق بدهد.

 

همایون اسعدیان افزود: قرار است در سینما قصه بگوییم و قصه را خوب روایت کنیم. اگر به اطراف نگاه کنیم پر از قصه است فقط نمی‌توانیم روایتش کنیم و آن را بسازیم. اصلا تماشاگر نیاز نیست دوربین تو را ببیند. ما باید تماشاگر را درگیر قصه کنیم و لوازم، کمک کار این موضوع هستند. هرجا که درگیر تکنیک می‌شویم حس و حال را از کار می‌گیریم.

 

وی ادامه داد: ما در تصویر باید تلاش کنیم آن چیزی که با قصه نمی‌توانیم بیان کنیم را در تصویر به نمایش در بیاوریم. مثلا به تصویر کشیدن عشق و دوست داشتن خیلی سخت است چون بحث تکنیک نیست بحث ایجاد حس و حال برای تماشاگر است.

 

اسعدیان با اشاره به موفقیت برخی فیلم‌ها در جذب مخاطب گفت: ما بعضی وقت‌ها در فیلمسازی شانس می‌آوریم و خوش شانس هستیم و این، ربطی به تفکر ما ندارد. در سینمای ایران در بهترین حالت فقط ۵۰ درصد امکانات اجرای صحیح وجود دارد و مدیریت افراد است که باید توسط کارگردان صورت گیرد تا نتیجه لازم حاصل گردد. کارگردان باید خلاقیت داشته باشد و خودش را با شرایط وفق بدهد.

همایون اسعدیان: فیلمسازی به خوش شانسی هم مرتبط است!
همایون اسعدیان: فیلمسازی به خوش شانسی هم مرتبط است!

اسعدیان تاکید کرد: این اواخر چند فیلمنامه خواندم؛ جایی که فیلمنامه تمام شده بود تازه قصه شروع شد. به نظرم مقدمه را باید دور بریزیم!! جایی که قصه شروع می‌شود دقیقا همان‌جایی است که اهمیت دارد. برای فیلم‌سازی کتاب رابرت مورگان را به عنوان مرجع در کتابخانه خود داشته باشید و بخوانید.

 

وی عنوان کرد: ما کارگردانان در سینما یک دیکتاتوری داریم. کارگردان در سینما می‌گوید؛ من می‌گویم چه چیزی را ببینید و چه چیزی را نبینید.

 

اسعدیان با تاکید بر اینکه باید برای همه سلیقه‌ها فیلم ساخت، افزود: هر اثری بالاخره مخاطب خودش را پیدا می‌کند اما باید شرایطی فراهم شود در سینمای هر کشوری که گروه‌های مختلفِ مردم، خوراک فرهنگی خودشان را داشته باشند و تنوع فرهنگی داشته باشیم. فقط نمی‌توانیم  فیلم ،رمان و تئاتر کمدی داشته باشیم و یا فقط  فیلم تراژدی، بلکه ما به تنوع ژانرها نیاز داریم. ما در یک جامعه ۸۵ ميليوني با دیدگاه‌های مختلف نیاز به خوراک فرهنگی داریم.

 

اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت هدایت بازیگر گفت: کار سخت بازیگری تداوم حس است، اینجاست که کارگردانی معنی پیدا می‌کند. معتقد هستم که بازیگر بدون هدایت کارگردان نمی‌تواند بازی خوبی داشته باشد و چیزی که بازیگر نمی‌تواند انجام دهد و کارگردان آن را هدایت می‌کند حفظ تداوم بازی او است. به طور مثال ما یک سکانس را امروز می‌گیریم و ادامه آن را یک ماه دیگر فیلمبرداری می‌کنیم کارگردان باید حس بازیگر را بداند که در سکانس قبلی چگونه بوده است و تداوم حسی آن بسیار مهم است.