1

انتقاد نگار عابدی از خصلت عجیب برخی همکارانش⇐به تئاتری که حرفش را می‌فهمند، بد و بیراه می‌گویند!

سینماژورنال: نگار عابدی بازیگر زنی است که خاستگاهش تئاتر است اما در سالهای اخیر در سینما و تلویزیون حضور داشته است.

به گزارش سینماژورنال عابدی در تازه ترین گفتگوی خویش که با “شرق” انجام شده نکات جالبی را درباره شعار “تئاتر برای همه” که اخیرا باب شده مطرح کرده.
جالب اینکه به اعتقاد عابدی بخشی از بدنه تئاتر هستند که با این شعار مشکل دارند و حتی به تئاتری که حرفش را می فهمند بد و بیراه می گویند.

نگار عابدی می گوید: من به خلاقیت و دیدگاه آدم‌ها احترام زیادی می‌گذارم؛ البته به‌شرطی‌که توهینی به دیدگاه بقیه نباشد. نیازی نیست که بعضی تئاترها را همه بفهمند؛ اما زمانی هست که ما یک بودجه دولتی را استفاده می‌کنیم و آن زمان است که همه باید لذت ببرند.

وی ادامه می دهد: زمان‌هایی نیز هست که من به‌عنوان یک هنرمند می‌خواهم حرفی بزنم که به واسطه آن سطح فرهنگ جامعه‌ام را بالاتر بیاورم و حتی اگر کسی نفهمید، تلاش کند که بفهمد و من برای این موضوع احترام قائل هستم.

اگر آن را نفهمیدم، سعی در فهم آن بکنم

بازیگر “دودکش” خاطرنشان می سازد: این مبحث شاخه‌های بسیاری دارد؛ ولی این را می‌خواهم بگویم که به‌عنوان مثال یکی از این دیدگاه‌ها رفتن به سوی مدرنیته است و ما باید مدت مدیدی را بگذرانیم تا به دیدگاهی جدید و بیانی تازه برسیم. اگر شخصی بخواهد ادای این موضوع را دربیاورد و به‌اجبار چیزی را به خود الصاق کند، بعد هم بگوید چه‌کسی گفته تئاتر برای همه، من حرف خودم را می‌زنم، آن موقع من به این موضوع معتقد نیستم؛

عابدی می افزاید: ولی اگر من در خودم می‌خواهم تحولی ایجاد کنم و آن تحول را حس می‌کنم و از من چیز دیگری جز اینکه می‌گویم بیرون نمی‌آید، حتی اگر دیگران آن را کم می‌فهمند، من به آن‌ احترام می‌گذارم و اگر آن را نفهمیدم، سعی در فهم آن بکنم.

ما باید خودمان را بالا بکشیم

بازیگر “دهلیز” تاکید می کند: ما باید خودمان را بالا بکشیم؛ در‌عین‌حال تئاترهایی هستند که برای همه است و من به تمام آنها معتقدم. ما باید شرایطی را به‌وجود بیاوریم که همه بتوانند تئاتر کار کنند. همه نوع تئاتری داشته باشیم و همه مخاطب‌ها بتوانند از هر نوع تئاتری که دوست دارند استفاده بکنند.

نگار عابدی اظهار می دارد: این فقط در گروی این است که افرادی که بالای سر ما هستند، کمی چارچوب‌هایی را که برای ما مشخص کرده‌اند، گسترده‌تر کنند و اجازه بدهند ما کارمان را انجام دهیم. کمی بودجه بیشتر به تئاتر تزریق شود. درحال‌حاضر مثل قارچ سالن به‌وجود آمده است؛ اما با کدام استاندارد و با کدام بودجه؟ هیچ چیز در آن وجود ندارد.

 چقدر از سوی همکاران خودم بد و بیراه گفته می‌شود

این بازیگر بیان می دارد: من به «تئاتر برای همه» اعتقاد دارم؛ به‌شرطی‌که دیدگاه‌های مختلف در آن وجود داشته باشد. ما ممکن است تئاتری ببینیم که دوستش نداشته باشیم؛ اما حرفش را بفهمیم و به آن احترام می‌گذاریم در صورتی‌که من می‌بینم چقدر از سوی همکاران خودم بد و بیراه گفته می‌شود و جلوی چرخ آن نوع تئاتر را می‌گیرند. چرا؟ هرکسی حق دارد آن‌طور که دلش می‌خواهد حرفش را بزند، اگر دروغ در آن نباشد و صادقانه آن را از خود تراوش می‌کند چرا‌که‌ نه؟