1

نمایشی که از وزرا تا روحانیون به تماشای آن رفته‌اند+عکس

سینماروزان: این روزها کمتر کارگردانی را می‌توان پیدا کرد که به سراغ اجرای نمایشنامه‌هایی با پرسوناژهای زیاد و نیازمند به دکورهای بزرگ و پر حجم برود.

به گزارش سینماروزان و به نقل از “شبکه خبری فرهنگ و هنر” کاری که حمیدرضا نعیمی با نگارش نمایشنامه «سقراط» و اجرای آن انجام داد که مخاطب و موفقیت های بسیاری را کسب کرد.

حمیدرضا نعیمی که تاکنون بارها امتحان خود را در سه حوزه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری در تئاتر پس داده و در هر سه حوزه نیز موفقیت‌هایی کسب کرده، اما خود نعیمی نمایشنامه‌نویسی را به بازیگری یا کارگردانی ترجیح می‌دهد، چراکه معتقد است این توانایی را دارد که در هر حالت و شرایطی با توسل به تعقل بنویسد و هنگام نوشتن بیشتر به خودش نزدیک می‌شود.

او که از وجود موانعی اداری، تغییر برنامه‌ها، کنسل شدن تمرینات، قراردادها و مشکلاتی از این‌دست کمی خسته به نظر می‌رسد، در حالی به سراغ شخصیت تاریخی و بزرگی همچون سقراط رفته که تا به حال در تئاتر ایران نمایشنامه‌ای درباره او و زندگی‌اش نوشته نشده و در واقع این برای نخستین‌بار است که یک نمایش با محوریت این دانشمند بزرگ یونان باستان روی صحنه می‌رود و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید نعیمی در این نمایش به زندگی و اندیشه‌های سقراط، فیلسوف یونانی می‌پردازد.

اطلاع رسانی درباره تئاترها وجود ندارد

خالق «درخشش در ساعت مقرر» درباره نمایشنامه “سقراط” با بیان اینکه برای نگارش این نمایشنامه زحمت زیادی کشیده و معتقد است که نوشتن نمایشنامه «سقراط» یکی از متفاوت‌ترین و سخت‌ترین تجربه‌های تئاتری‌اش تا امروز بوده، چرا که برای نخستین بار، آن هم در متنی نمایشی باید زندگی اندیشمندی را به رشته تحریر در می‌آورده که از او با عنوان شهید راه حکمت یاد می‌شود.

نعیمی با تاکید براینکه تبلیغات تئاتر در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. افراد علا‌قمند به تئاتر در کشور ما زیاد هستند، اما در زمینه نمایش آثار اطلاع رسانی درستی انجام نمی‌شود و فضای تئاتر شهر نیز برای جذب مخاطب مناسب نیست. به همین دلیل این افراد نمی‌توانند آثار مورد علاقه خود را در شرایط مناسب ببینند.وقتی نمایشی مخاطب خود را پیدا ‌می‌کند و از آن استقبال می‌شود، ادامه اجرای آن به نفع تئاتر کشور و به نفع سالن‌ها است.

وی در ادامه افزود: نمایش از تدریس و صحبت سقراط با شاگردانش آغاز و تا زمان دستگیری‌اش و اعدامش با شوکران ادامه پیدا می‌کند.
سقراط، فیلسوف و اندیشمند تاثیرگذاری است که به نوشته مورخان، هیچ‌گاه زحمت نگارش اندیشه‌هایش را به خود نداده و تقریبا هر آنچه امروزه از سقراط می‌دانیم، از طریق افلاطون شاگرد مشهور او به دست ما رسیده ‌است.
کارگردان نمایش «ترور» با تأکید بر اینکه هنر تئاتر نیاز به امکانات دارد گفت: یکی از مهم‌ترین امکانات لازم وجود سالن اختصاصی برای تمرین و اجراست. هنر تئاتر ما با کمبود سالن مواجه است. هنرهای نمایشی مطلوب‌ترین هنر در بین این حوزه است. مسئولین باید توجه بیشتری به تئاتر دشته باشند.

سقراط
سقراط

ادامه اجرای نمایش پرمخاطب به نفع تئاتر است

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: تبلیغات تئاتر در کشور ما در سطح پایینی قرار دارد. افراد علا‌قمند به تئاتر در کشور ما زیاد هستند، اما در زمینه نمایش آثار اطلاع رسانی درستی انجام نمی‌شود و فضای تئاتر شهر نیز برای جذب مخاطب مناسب نیست. به همین دلیل این افراد نمی‌توانند آثار مورد علاقه خود را در شرایط مناسب ببینند.وقتی نمایشی مخاطب خود را پیدا ‌می‌کند و از آن استقبال می‌شود، ادامه اجرای آن به نفع تئاتر کشور و به نفع سالن‌ها است.
نعیمی با بیان این مطلب که فرهنگ سازی بین شهروندان توسط هنر نمایش به شکلی مستقیم و بدون واسطه انجام می گیرد، گفت: مخاطب هنر نمایش به صورت ناخودآگاه مطالب را در ذهن خود نهادینه می کند و به این شکل با فرهنگ جامعه هم سو می شود. هنرهای نمایشی در اشاعه فرهنگ و مصادیق فرهنگی بسیار مهم است.

سقراط
سقراط

از روحانیون تا وزرا و معاون رییس جمهور مخاطب ما بوده اند

کارگردان نمایش «سقراط» با بیان اینکه تئاتر “سقراط” علاوه برمخاطب عموم مسئولین دولتی بسیاری را هم جذب کرده، گفت: تعداد زیادی از اعضای هیأت دولت، شورای شهر، نمایندگان مجلس معاونین رئیس جمهور سرکار خانم ابتکار و مسئولین وزارت ارشاد اسلامی حنی یک روحانی از قم و تعدادی از وزیران محترم دولت نیز نمایش «سقراط» را تماشا کرده‌اند. این اتفاق باعث خوشحالی‌ است. این اشتیاق برای دیدن تئاتر حاکی از این است که ما باید بیش‌تر برای‌شان تئاتر کار کنیم چون مدیون این تماشاگران هستیم.

«سقراط» با نقش‌آفرینی فرهاد آییش، لادن مستوفی، یعقوب صباحی، بهناز نازی، نقی سیف‌جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، ایوب آقاخانی، بهار نوحیان، سیاوش چراغی‌پور، رضا جهانی، بهمن عباس‌پور، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی و مهرداد خانی روی صحنه رفته است.