1

نادر طالب‌زاده در چرایی طرح مباحث سیاسی-اقتصادی در «راز» بیان کرد⇐آن بچه جقله‌ای که پشت پورشه نشسته است از کجا آمده است؟/ این بچه پولدارها یک‌دفعه از کجا آمدند؟ به خاطر مالیات‌هایی است که نمی‌دهند!/برای ردگیری کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، باید ردشان را با لامبورگینی و مازراتی‌هایی که سوار می‌شوند، زد!

سینماروزان: نادر طالب‌زاده رمضان امسال هم به مانند سالیان قبل برنامه «راز» را روی آنتن فرستاد و البته کوشید به جای آن که معطوف به فرهنگ و هنر شود مستقیما کندوکاوی ارائه دهد در حیطه هایی مثل اقتصاد و سیاست.

به گزارش سینماروزان چرایی اینکه مستندسازی مانند طالب زاده که دبیر جشنواره ای به نام «عمار» هم هست به جای سینما که تجربه اش را دارد به سراغ حیطه های دیگر میرود پرسش «مشرق» از اوست.

طالب زاده در پاسخ به این پرسش بیان داشت: هیچ کس نیامد بگوید نظام بانکداری ما ربوی است و ما این موضوع را در برنامه «راز» برای اولین بار مطرح کردیم. این گفتمان در واقع از برنامه راز شکل گرفت. چون نظام بانک‌های ما همه ربوی هستند. یا اینکه هیچ کس نگفت که ایران یکی از مالیات گریزترین کشورهای جهان است و متمولین اصلا مالیات نمی‌دهند، وقتی این مصادیق گفتمانی عدالت طلبانه روز زمین مانده، من برای چی باید دنبال مقوله سینما و آموزش سینما بروم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی به نفع مردم است که این موضوعات خاص مطرح شود. کسی که سالی ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد، چهل میلیارد از آن در قالب مالیات باید به عمران کشور اختصاص پیدا کند. همه قسر در می روند، من بروم دنبال سینما و … .

طالب زاده افزود: آن بچه جقله‌ای که پشت پورشه نشسته است از کجا آمده است؟ در هیچ کشوری در دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد. شما در هر کشوری ماشین گرانقیمت می‌بینید درخواهید یافت که مرد مو نقره‌ای سن و سال داری  پشت رل نشسته است و دارد رانندگی می‌کند. یک عمری کار کرده و بالاخره سوار یک ماشین خوب می شود. این بچه پولدارها یکدفعه از کجا آمدند؟ به خاطر مالیات‌هایی است که نمی دهند! در ایتالیا برای ردگیری کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند، ردشان را با لامبورگینی و مازراتی‌هایی که سوار می شوند، می زنند، چنین مصدایقی را ما در برنامه «راز» به صورت صریح مطرح کردیم.