1

معنای حقیقی وارونگی⇐حذف «وارونگی» از فهرست ۴فیلمه اسکار بخاطر تسهیل کار محصول ۲ارگانی فارابی؟؟

سینماروزان: فهرست چهار گزینه نهایی ایران برای معرفی برای اسکار در حالی از سوی فارابی اعلام شده است که ورای حضور دو فیلم مشارکتی فارابی در این فهرست نام یکی از مطرح‌ترین گزینه‌های فهرست ابتدایی یعنی «وارونگی» هم حذف شده است.

به گزارش سینماروزان حذف «وارونگی» که تنها فیلم فهرست اولیه بوده که توانسته در جشنواره کن2016 حضور داشته باشد و به جایش ورود فیلمهایی مانند «نفس» و «ویلاییها» که با مشارکت ویژه فارابی تولید شده‌اند و حتی در اکران داخلی هم چنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند، به شدت پرسش‌برانگیز  است.

«وارونگی» فارغ از حضور در بخش «نوعی نگاه»جشنواره کن، در بیشتر از 30 جشنواره مختلف جهانی حضور داشته و امتیاز پخش در برخی کشورهای سرشناس جهان را هم داشته است

 در ماههای گذشته «وارونگی» در 80 سینمای فرانسه و 40 سینمای سوئد روی پرده رفته است. نروژ، سوئیس، انگلستان، ترکیه و چین از دیگر کشورهایی هستند که «وارونگی» در آنها اکران شده یا در برنامه اکران قرار دارد.

آیا حذف «وارونگی» برای راحتتر کردن کار در انتخاب یکی از محصولات فارابی برای اسکار است؟ به خصوص برای تسهیل راه یکی از این گزینه ها یعنی «نفس» که فیلمی 2ارگانی است و علاوه بر حمایت فارابی حمایت نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان را داشته و در روزهای اخیر هم مدام سیاهه جشنواره‌های بی‌نام و نشانی منتشر می‌شود که در آنها حضور داشته و تازه‌ترین آنها یک جشنواره فیلمهای «عربی»(!) که این فیلم فارسی‌زبان در آن حضور داشته!!!

شکی نباید داشت که بعد از حذف شبهه آلود «وارونگی» از فهرست 4 گزینه نهایی اسکار اگر یک محصول ارگانی فارابی که حضور جهانی قابل قبولی نداشته، به عنوان گزینه نهایی اسکار معرفی شود آن گاه پرسشهایی جدی درباره اعتبار هیأت انتخاب فیلم جهت اسکار که معاون بین الملل فارابی هم در آن حضور دارد، شکل خواهد گرفت.

آقایان سیروس الوند، مجید انتظامی،محمد بزرگ نیا، کمال تبریزی، سیدجمال ساداتیان، رسول صدرعاملی، جواد طوسی، رضا کیانیان و امیر اسفندیاری که مسئول انتخاب گزینه ایرانی اسکار شده‌اید! یادتان نرود آلوده کردن روابط بر ضوابط در بزنگاههایی همچون اهدای سیمرغ مردمی فجر و رساندن جایزه مردمی به فیلمهایی که بعدتر قعرنشین گیشه‌ها شدند فقط و فقط عاملی شد بر کم شدن اعتبار این جوایز.

پس مراقب باشید اعتبار هیأت انتخاب فیلم برای اسکار بیش از اینها زیر سوال نرود.