1

معروفی، #سمفونی_مردگانش را نواخت

سینماروزان: عباس معروفی، نویسنده و روزنامه‌نگار در آلمان درگذشت.

عباس معروفی متولد ۱۳۳۶ خورشیدی در تهران و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تهران در رشته ادبیات دراماتیک بود و حدود یازده سال معلم ادبیات در دبیرستان‌های هدف و خوارزمی تهران بود.

نخستین مجموعه داستان او با نام «روبروی آفتاب» در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستان‌های او در برخی مطبوعات به چاپ می‌رسید اما با انتشار «سمفونی مردگان» بود که نامش به عنوان نویسنده تثبیت شد. سال بلوا، پیکر فرهاد، فریدون سه پسر داشت و نام تمام مردگان یحیی است از دیگر رمان‌های معروفی بود.

معروفی که از شاگردان هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو بود، مجموعه داستان‌هایی چون «آخرین نسل برتر» داشت اما او را به عنوان رمان‌نویس در ادبیات ایران می‌شناسند.

معروفی سابقه مدیریت نشریاتی همچون آهنگ و گردون را هم در کارنامه داشت ولی بعد از توقیف مجله گردون، از طریق پاکستان به آلمان مهاجرت کرد. معروفی در آلمان برای گذران زندگی دست به کارهای مختلف زد؛ مدتی به عنوان مدیر شبانه یک هتل کار کرد و سپس کتاب‌فروشی «خانه هنر و ادبیات هدایت» را در برلین، بنیاد نهاد.

عباس معروفی سابقه نگارش نمایشنامه و فیلمنامه هم داشت و ازجمله در نگارش فیلمنامه #دوران_سربی در کنار خسرو معصومی بود.
داریوش مهرجویی نیز مدتها به دنبال اقتباس از رمان #سمفونی_مردگان – اولین و معروف‌ترین رمان معروفی- بود ولی به نتیجه نرسید.

عباس معروفی نویسنده رمان سمفونی مردگان فوت شد
عباس معروفی نویسنده رمان سمفونی مردگان فوت شد