1

مرگ کیومرث پوراحمد؛ خالق #قصه‌های_مجید و #شب_یلدا

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: کیومرث پوراحمد فیلمساز باسابقه سینما و تلویزیون در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد استان اصفهان بود و از اوایل دهه پنجاه با دستیاری نادر ابراهیمی در سریال آتش بدون دود کار حرفه ای خود را شروع کرد.

پوراحمد فعالیت مستقل خود به عنوان کارگردان را از اوایل دهه شصت و با فیلم‌هایی نظیر تاتوره و  بی‌بی‌چلچله استارت زد و سپس لنگرگاه و شکار خاموش را ساخت.

پوراحمد از جمله نویسندگان سالهای دور مجله فیلم بود و این سابقه باعث شد اغلب آثار اولیه‌اش و حتی کمدی شکست خورده شکار خاموش، توسط این مجله مورد توجه قرار گیرد یا فیلم میانه لنگرگاه او انتخاب منتقدین شد در جشنواره ای که فیلم سرب کیمیایی را داشت!!!

به جز این فعالیت هایش در گونه کودک نوعی قرابت حرفه‌ای میان او و فرشته طائرپور ایجاد کرد و به یکی از فیلمسازان محبوب فارابی دهه شصت، بدلش نمود.

شهرت برای پوراحمد با ساخت سریال قصه های مجید رقم خورد و هم او و هم مادرش پروین دخت یزدانیان را شهره ایران کرد. پوراحمد یک دهه بعد از قصه های مجید بار دیگر با ساخت فیلم عاشقانه شب یلدا توجهات را به خود جلب کرد و پس از آن نیز با فیلم جنگی اتوبوس شب.

سریال‌های سرنخ و پرانتز باز و فیلم‌های نوک برج، خواهران غریب، به خاطر هانیه، تیغ و ترمه و کفشهایم کو از جمله آثار پوراحمد بوده‌اند.

پوراحمد سال گذشته فیلم پرونده باز است را ساخت که در جشنواره فجر شرکت داشت ولی متاسفانه از سوی هیات داوران فجر۴۱ کاملا بایکوت شد و نه بازی های نوجوانان فیلم تقدیر شد و نه نگاه نوی سازنده به مقوله‌ قصاص!

منوچهر پوراحمد بازیگر سینمای قبل از انقلاب و کارگردان، برادر بزرگتر کیومرث پوراحمد بود. پوراحمد یک دختر به نام مریم پوراحمد داشت با دامادی فرانسوی!

درباره علت مرگ پوراحمد حرف و حدیث فراوان است؛ تهیه‌کننده فیلم‌های متاخر پوراحمد از سکته قلبی گفته ولی برخی از نزدیکان، شبهه انتحار را طرح کرده‌اند؟؟!!

مرگ کیومرث پوراحمد
مرگ کیومرث پوراحمد