1

مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

سینماروزان/حامد مظفری: شاهرخ شاهید خواننده ایرانی در ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

شاهرخ شاهید در دهم آذرماه ۱۳۳۲ در تهران متولد شد و در نوجوانی پدر و مادر را از دست داد و سرپرستی او به خواهرش سپرده شد. او تحصیلات موسیقی خود را در تالار رودکی و تئاتر جامعه باربد می‌گذراند.

شاهرخ در ۱۲ سالگی فعالیت هنری خود را در برنامه کودک رادیو ایران آغاز نمود و در همان سالها برای فراگیری ردیف‌های موسیقی ایرانی در کلاس‌های اسماعیل مهرتاش شرکت کرد.

شاهرخ بعد از ارائه دو قطعه #دوستت_دارم و #راه_بیفت در اواسط دهه پنجاه برای سریال تلویزیونی #غریبه ترانه‌ای به همین نام اجرا کرد که به مدت ۲ سال هرشب از شبکه یک تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد و سهم بسزایی در شهرت شاهرخ داشت. قطعه‌ای با این مطلع: یه مسافر یه غریبه یه شبم بی پنجره…
با اینکه قهرمان سریال #غریبه ساخته محمدعلی زرندی فر دختری با بازی تاج الملوک احمدی بود که برای تحصیل به تهران می‌آید ولی آهنگی که حسین واثقی بر روی ترانه مسعود هوشمند برای شاهرخ ساخت آن قدر با فضای سریال عجین بود که صدای خواننده مرد کاملا با سرنوشت قهرمان زن همپوشانی داشت…

مرگ شاهرخ شاهید خواننده
مرگ شاهرخ شاهید خواننده

شاهرخ سه سال پیش از انقلاب جهت ادامه تحصیل موسیقی و فعالیت در ارکستر فلارمونیک شهر لس آنجلس به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و به این ترتیب بعد از ویگن دردریان دومین آوازخوان مقیم لس آنجلس شد با این حال شاهرخ در بحبوحه روزهای منتهی به انقلاب، به ایران بازمی‌گردد تا در کنار خانواده خود باشد ولی خیلی زود به آمریکا بازگشت و تا لحظه مرگ در لس‌آنجلس بود.

از شاهرخ حدود بیست آلبوم و حدود سیصد قطعه به جا مانده که در میان آنها شماری از قطعات شش هشتم وجود دارد مانند #لعبت -با ترانه هما میرافشار، آهنگ خودش و تنظیم کاظم عالمی- و همچنین #عروسی-با ترانه ایرج رزمجو و آهنگ منوچهر چشم آذر-که در سال‌های اخیر بارها به عنوان موسیقی پس‌زمینه نماهای شاد آثار سینما و پلتفرم‌ها به کار رفته است.
#مرغوب با ترانه مسعود امینی و تنظیم شوبرت آواکیان که در فیلم ساکن طبقه وسط شنیده شد، #چاله با ترانه اسد تهرانی و آهنگ خود شاهرخ و #پاییز با ترانه رضا فیض آقایی، آهنگ منوچهر طاهرزاده و تنظیم آندرانیک، از دیگر قطعات پرطرفدار شاهرخ است.
شاهرخ قطعه ای را هم برای #جهان_پهلوان_تختی خوانده بود با ترانه و آهنگی از مسعود فردمنش و تنظیم آرمن هارونیان. جالب است که این قطعه در اواسط دهه هفتاد خورشیدی و تقریبا همزمان با اکران فیلم جهان پهلوان… افخمی عرضه شد.

شاهرخ شاهید دوستان سینماگر مختلفی هم داشت و ازجمله آنها سینماگری علاقمند به سوژه‌های مبتلابه دختران نوجوان و جوان!!! شاهرخ در سال‌های انتهایی عمر به شدت گلایه داشت از سیاست‌ورزی نادرست برخی شبکه‌های ماهواره‌ای لس‌آنجلسی که هیچ گاه قطعات اجتماعی او را مورد حمایت قرار نداده‌اند.