1

مرگ بیتا فرهی؛ که از مدلینگ در آمریکا به نقش یک #هامون مهرجویی رسید

سینماروزان/حامد مظفری: بیتا فرهی بازیگر باسابقه سینما در ۶۵ سالگی مرحوم شد.

بیتا فرهی با نام اصلی بیتا لهارخانی دینبلی متولد ۱۳۳۷ بود.

فرهی فارغ‌التحصیل رشته هنر از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا بود و در عین حال در آمریکا کار مدلینگ هم کرده بود و بعد از بازگشت به ایران، برای بازی در هامون توسط ناصر چشم‌آذر به مهرجویی معرفی شده و به سرعت مورد پسند او برای بازی در نقش مهشید قرار گرفت.

پیش از بیتا فرهی، این افسانه بایگان از ستارگان سینما و تلویزیون دهه شصت بود که کاندیدای اصلی بازی در هامون بود ولی مهرجویی در اولین برخوردها با فرهی، مسحور پرنسیب این بانوی بازیگر شد؛ همان عنصری که افتراقی ایجاد کرد میان این بازیگر با انبوه بازیگران دیگر.

بعد از هامون داریوش مهرجویی، این فیلم کیمیا ساخته احمدرضا درویش بود که توانایی های بازیگری فرهی در قامت زنی مستاصل میان منطق و احساس را به تصویر کشید.

مرگ بیتا فرهی در ۶۵ سالگی
مرگ بیتا فرهی در ۶۵ سالگی

فرهی با حفظ پرنسیب اجتماعی و پرهیز از آلودگی در گعده‌های مرسوم و تاکید بر اصول حرفه‌ای، در سال‌های بعد فعالیت خود را با کارگردانان مختلفی مثل احمدرضا درویش، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد،  محمدهادی کریمی، علیرضا رییسیان و سیروس الوند ادامه داد و در آثاری همچون هتل کارتن، اعتراض، خانه‌ای روی آب، خون بازی، خاک آشنا، بشارت به یک شهروند هزاره سوم و دوران عاشقی ایفای نقش کرد.

بیتا فرهی به دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط بود و از ازدواج خود با حسن قریشی یک فرزند دختر به نام مهسا دارد که در فرانسه زندگی میکند.