1

#محمد_هاشمی معاون حقوقی وزارت ارشاد مطرح کرد: وظیفه وزارت ارشاد است که از هنرمندان حمایت کند!/ پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان رخ ندهد!/آیین‌نامه پروانه نمایش و اکران فیلم مربوط به دهه شصت بود و نیاز به بازبینی داشت/آیین ‌نامه تازه پروانه نمایش ایستگاه‌های نهایی تصویب را طی می‌کند/آیین‌نامه تازه تا دو ماه دیگر وارد فاز اجرایی می‌شود!/صداوسیما قبول کرده که نمایندگان ارشاد در شوراهای نظارتی #ساترا مستقر شوند

سینماروزان/محمد صنیعی: مجموعه وزارت ارشاد وظیفه صیانتی از هنرمندان دارد. توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان رخ ندهد.

سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی وزیر ارشاد با بیان مطلب بالا به خبرگزاری تسنیم گفت: این وظیفه ما بوده که از هنرمندان حمایت کنیم و سعی کردیم انجام بدهیم و ادامه هم خواهد داشت. هم با هنرمندان وارد مذاکره می‌شویم و هم از سوی دیگر با نهادهای رسمی وارد گفت‌وگو می‌شویم.

وی ادامه داد: البته متأسفانه برخلاف خیلی از دلسوزی‌ها، برخی از هنرمندان تصمیم می‌گیرند شأنیت دیگری غیر از شخصیت هنری‌شان پیدا کنند و در این مسیر گام بردارند. در این شرایط، وقتی قوه قضاییه با آنها برخورد می‌کند، خارج از فعالیت هنری‌شان به ماجرا نگاه می‌کنند. توجیه‌گری یا پادرمیانی‌های زیادی انجام شد تا اتفاقات وخیم‌تری برای برخی هنرمندان به دلیل موضع‌گیری‌هایشان رخ ندهد. این وظیفه ما بوده و سعی کردیم انجام بدهیم و ادامه هم خواهد داشت.

معاون حقوقی ارشاد اظهار داشت: در مورد سینما، آیین‌نامه پروانه نمایش و اکران فیلم را داشتیم که باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت. همان‌طور که می‌دانید، این آیین‌نامه که اکنون محل استناد قرار می‌گیرد، مربوط به دهه ۱۳۶۰ است که نیاز به بازنگری جدی داشت. سازمان سینمایی با مشارکت معاونت حقوقی وزارت ارشاد، بازنگری مفصلی روی این آیین‌نامه انجام داد و اکنون دستورالعمل واحدی در اختیار داریم. آیین‌نامه نمایش و اکران فیلم، اکنون ایستگاه‌های نهایی مسیر تصویب خود را طی می‌کند.

وی افزود: البته با تأکید آقای وزیر، با تعدادی از سینماگران مشورت‌هایی صورت گرفت و با تأکید دوباره ایشان با چند نفر دیگر هم در خصوص این آیین‌نامه مشورت و مصاحبت داشته‌ایم. به نظرم، آیین‌نامه جدید تا یکی دو ماه دیگر عملیاتی می‌شود. بازنگری مفصلی روی آیین‌نامه نمایش و اکران فیلم سینمایی انجام شده و در آستانه تصویب است؛ این آیین‌نامه تا دو ماه دیگر وارد فاز اجرایی می‌شود.

معاون حقوقی ارشاد درباره زعامت ارشاد بر شبکه خانگی گفت: توافق کلی با دوستانمان در سازمان صدا و سیما در موضوع صوت و تصویر فراگیر داشته‌ایم؛ عنوان و موضوع توافق هم تفکیک وظایف بین این دو دستگاه در حوزه صوت و تصویر فراگیر است. یکی از موارد هم همین است که دو نفر در شورای ساخت و اکران نمایش خانگی معرفی بشوند. برای معرفی آن دو نفر ناظر در شوراهای ساترا نیازمند یک جلسه مشترک بودیم که همین هفته انجام شده و تا چند روز بعد نفرات به صداوسیما معرفی می‌شوند. طی این توافق این مفهوم جا افتاد که در حوزه صوت و تصویر فراگیر، هم صداوسیما وظایفی دارد و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. حوزه‌هایی که اصالتاً تمشیت آنها با وزارت بوده است در حوزه صوت و تصویر فراگیر هم می‌بایست این تمشیت و راهبری و نظارت دنبال شود. البته ما و صداوسیما در بحث سلامت محتوای فرهنگی در فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر کاملاً هم‌نظر و هم‌رأی هستیم و نظارت‌پذیری پلتفرم‌ها دغدغه مشترک ما است. البته شیوه‌های نوتری هم می‌شود در نظارت و همراه‌سازی تولیدکنندگان محتوا در صوت و تصویر فراگیر پیش گرفت تا سلامت محتوا و نظارت‌پذیری و اقتصاد پلتفرم‌ها را توأمان تضمین کرد.

وی تاکید کرد: البته ما در وزارت فرهنگ به این باور داریم که کسب و کارهای حوزه صوت و تصویر فراگیر و اقبال مردم که با توجه به ذائقه جهانی در استفاده از فضای مجازی، طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده و هست، یک فرصت برای فضای فرهنگی و هنری امروز جامعه ایرانی هستند. مسئله، هم از منظر اقتصاد دیجیتال مهم و قابل رهگیری است و هم از منظر سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی.

معاون حقوقی وزارت ارشاد از اجرای عنقریب آیین‌نامه تازه شورای پروانه نمایش خبر داد
معاون حقوقی وزارت ارشاد از اجرای عنقریب آیین‌نامه تازه شورای پروانه نمایش خبر داد