1

#محمد_عسکری کارگردان فیلم تحسین‌شده #اتاقک_گلی بیان کرد: اعتقاد دارم فیلم من هیچ تفاوتی با آن فیلمی که هیچ جایزه‌ای نگرفته، ندارد!/فیلم اگر فیلم باشد، راه خودش را پیدا می‌کند/اینکه فیلمنامه #اتاقک_گلی نامزد نشد ابهام دارد!/چرا نگاه ویژه‌تری به فیلمبرداری‌اش نشد؟/بهترین قاضی، مردم هستند که می‌توانند بگویند جوایزی که گرفتم حقم بوده یا نه؟

سینماروزان: فیلم #اتاقک_گلی که با حمایت بنیاد روایت، بنیاد شهید و باغ موزه دفاع تولید شده از معدود آثار ارکانی قابل توجه جشنواره فیلم فجر۴۱ بود که علیرغم دریافت چهار جایزه، قابلیت این را داشت که جوایز دیگری هم دریافت کند‌‌.

محمد عسکری کارگردان اتاقک گلی درباره کیفیت داوری های فجر  گفت:  بهترین قاضی مردم‌ هستند؛ حتی مردم می‌توانند بگویند این جایزه‌ای که من گرفتم حقم بوده یا نبوده است، اما به هر حال اینکه حتی فیلمنامه این فیلم نامزد نشد یا نگاه ویژه‌تری به فیلمبرداری‌اش نشد، برای من کمی ابهام دارد. مطمئنا داوران هم دلایل خاص خودشان را داشته‌اند. چیزی که مهم است، رضایت مردم است. داور و سیمرغ و جشنواره مهم هست، اما نگاه مردم از همه اینها مهم‌تر است.

وی ادامه داد: البته در نهایت اعتقاد دارم فیلم من هیچ تفاوتی با آن فیلمی که هیچ جایزه‌ای نگرفته، ندارد. فیلم اگر فیلم باشد، راه خودش را پیدا می‌کند. فیلم باید راه خودش را مثل رود پیدا کند. من و تهیه‌کننده مدام نمی‌توانیم کنار این رودخانه راه برویم و مراقب مسیرش باشیم. فیلم اگر فیلم باشد، هم مردم و هم مسئولان پشتش درمی‌آیند و حمایت‌های لازم از آن شکل می‌گیرد و احتمالا در اکران هم با موفقیت مواجه خواهد شد.‌

عسکری درباره خط داستانی فیلمش بیان داشت: داستان یک فیلم می‌تواند بر مبنای یک عملیات باشد؛ یعنی تمام اوج و فرودها و گره‌های فیلم، با هدف اینکه قهرمان شکست می‌خورد یا پیروز می‌شود، تعریف شود و با ایجاد تعلیق سینمایی تماشاگر را تا انتها با فیلم همراه کند. البته باید از صحنه‌های اکشن آنچنانی در فیلم استفاده کرد که تماشاگر را نگه دارد، اما از آنجایی که در فرهنگ شرق و به‌ویژه ایران علاقه شدیدی به قصه شنیدن وجود دارد، ما آمدیم قصه عشقی را که وسط این جنگ گرفتار شده به فیلمنامه اضافه کردیم؛ اینکه شخصیت از مرحله عاشق بودن فراتر می‌رود و به عشق به وطن، اهالی روستا و افرادی که به روستا آمده‌اند، می‌رسد که در راستای تعالی شخصیت در روند داستان‌ اتفاق می‌افتد؛ بنابراین تصمیم بر این شد که این قصه عاشقانه به بخش جنگی ماجرا اضافه شود تا تماشاگر با علاقه بیشتری فیلم را دنبال کند؛ ضمن اینکه من به هر حال به‌کار برای کشورم، برای خاک، برای مرز و بوم و برای مردمم علاقه وافری دارم. بنابراین، زاویه نگاه را چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی آوردیم کنار مردم؛ یعنی قهرمان‌مان شد شخصیتی از جنس مردم، دوربین همیشه کنار مردم بود و تمام مصایب و سختی‌های مردم را در دوران جنگ نشان دادیم.

این کارگردان افزود: امروزه بخش عمده بودجه یک فیلم به دستمزد بازیگران چهره اختصاص می‌یابد. قاعدتا بازیگران چهره هم معتقدند که در فروش این هزینه را برمی‌گردانند، ولی واقعیت این است ؛قبل از اینکه فروشی اتفاق بیفتد، باید فیلمی ساخته شود. به‌نظر می‌رسد معرفی بازیگرانی که مستعد‌، ولی ناشناخته‌اند، کلید‌ طلایی برای فیلمسازی بسیاری از افراد است. من آدم‌های زیادی را می‌شناسم که شرایط ساخت فیلم را دارند، اما بودجه اساسی برای حضور بازیگر چهره در فیلم‌شان‌را ندارند. بعد باید به خودت اطمینان و به هدایت بازیگر اعتماد داشت‌ تا بتوان‌ از بازیگر غیرچهره استفاده کرد.

محمد عسکری کارگردان اتاقک گلی
محمد عسکری کارگردان اتاقک گلی