1

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سینماگران بوشهری متذکر شد: در سال‌های اخیر مبنای ورود به سینمای حرفه‌ای جریان سرمایه داری بود!/کاری کردند که به جای لیاقت و استعداد فقط #سرمایه عامل ورود به سینما باشد!/اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه برای فرهنگ و هنر از ضعیف‌ترین بودجه‌ها است!/بودجه فرهنگ سه درصد افزایش یافته، در حالی که تورم در عرصه تجهیزات سینمایی ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است!!/ کشورهای منطقه نیروی انسانی کافی برای سینما ندارند اما سرمایه گذاری کلان دارند!/در کشور ما پول و سرمایه کافی نیست ولی تا دلتان بخواهد استعداد سینمایی داریم!/ نگاه ملی برای حل مشکلات اقتصادی سینما وجود ندارد!/سیاستمداران ما اگر به‌دنبال توسعه فراگیر هستند چاره‌ای ندارند جز توجه ویژه به سینما!!!

سینماروزان/مسعود احمدی: امروزه سینمای ما ملی است اما نگاه ملی به آن وجود ندارد، طوری که اغلب مردم سینما را دوست دارند، مسئولان از سینما صحبت می‌کنند اما نگاه ملی برای حل مشکلات سینما، سینماگر، ورود به بازار جهانی و اقتصاد سینما وجود ندارد.

محمد خزاعی رئیس سینمای دولت سیزدهم با بیان مطلب فوق در دیدار با سینماگران بوشهر گفت: همه دنیا برای حوزه سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند چون معتقدند این حوزه ابزار مهم و قدرتمندی در پهنه جامعه است و می‌شود از آن به عنوان دیپلماسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای حل بسیاری از مشکلات و تبیین مسائل استفاده کرد.

رئیس سینما ادامه داد: امروز سینما در تمام دنیا مورد اتفاق نظر همه سیاستمداران است و برای آن، وقت، انرژی و اعتبار تخصیص می‌دهند ولی ما هنوز درگیر اثباتیم. سیاستمداران ما باید به‌روز باشند و به‌دنبال ارتقای عملیاتی سینما باشند. سیاستمداران ما اگر به‌دنبال توسعه فراگیر هستند چاره‌ای ندارند جز توجه ویژه به سینما!

خزاعی تاکید کرد: در کشورهای منطقه نیروی انسانی وجود ندارد اما سرمایه گذاری کلان وجود دارد این در حالی است که در کشور ما پول و سرمایه نیست اما نیروی انسانی بالا در سینما تا دلتان بخواهد، وجود دارد. در شرایط کنونی برخی از کشورهای منطقه که صاحب صنعت سینما نیستند از نیروهای کشورمان استفاده و برعکس خودمان که نیروی انسانی داریم تجهیزات کافی و مناسب نداریم که این کمبود باید برطرف شود.

خزاعی اظهار داشت: در چهار دهه اخیر ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال بود که بخشی از آنها دچار مشکل و یا تعطیل شدند و این نشان دهنده این است که نسبت به جایگاه سیزدهم جهانی ایران در حوزه سینما در بخش زیرساختی شرایط مطلوبی وجود ندارد.

خزاعی ادامه داد: اکنون ۲۲۵ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور فاقد سالن سینما هستند و این در حالی است که حتی شهرستان‌های فراتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر جمعیت نیز باید از سالن سینما برخوردار باشند. این کمبود بیانگر نگاه نکردن به حوزه سینما با نگاه ملی است چراکه در صورت وجود نگاه ملی بسیاری از مشکلات برطرف می‎‌شد.

رییس سینما گفت: برخی از استان‎‌ها از لحاظ زیرساخت‌های سینمایی بسیار ضعیف هستند که برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های آنها انجام شده است.

وی یادآور شد: کفه فرهنگ و هنر در ایران بسیار کوچک است و اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فرهنگ و هنر از ضعیف ترین بودجه‌ها است. بودجه فرهنگ وهنر سالانه سه درصد افزایش یافته، این در حالی است که تورم در عرصه تجهیزات تولیدات سینمایی ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

خزاعی گفت: در هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه ای جریان سرمایه داری بود و کسی که شرایط مالی خوب داشت می توانست فیلم سینمایی خود را تولید کند که این مبنای لیاقت و استعداد نبود و کاری کردند که به جای لیاقت و استعداد فقط #سرمایه عامل ورود به سینما شود! ما به دنبال این هستیم که به سمت سرمایه‌‌گذاری بر روی استعدادها برویم و البته مسیری دشوار پیش‌رو داریم اما تلاش خود را می‌کنیم.

او ادامه داد: در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان ایران برای استان‌ها و مابقی برای تهران بوده است تا بشود کمک کرد به رشد استعدادهای شهرستان. در توسعه زیرساخت ها هم سعی داریم با وجود همه کمبودها، شرایط را عادلانه‌تر کنیم.

محمد خزاعی در سفر به بوشهر از کمبود اعتبارات سینما گلایه کرد
محمد خزاعی در سفر به بوشهر از کمبود اعتبارات سینما گلایه کرد