1

#محمدرضا_اصلانی کارگردان سینما متذکر شد: به عمل خلاقانه فکر می‌کنم حتی اگر آن عمل اشتباه باشد!/ بیکاری شانزده ساله من کمتر از ماجرای #حلاج نیست/عجبا که کسی از من نمی پرسد چرا دیگر فیلمی نساختید؟

سینماروزان: محمدرضا اصلانی کارگردانی که فقط دو فیلم بلند #شطرنج_باد و #آتش_سبز را ساخته، به تازگی ماجرای بیکاری خود را به ماجرای بر دار کردن منصور حلاج شبیه کرده!

محمدرضا اصلانی در نشست تحلیل مستند جام حسنلو در موزه سینما گفت: عادت یعنی ندیدن و ندیدن به معنی مرگ است. اشیا زندانی عادت ما هستند و ما باید بتوانیم رویه را تغییر دهیم و رسالت فیلم مستند، چنین چیزی است. من سال ۸۶ و سی سال پس از «شطرنج باد» فیلم سینمایی دیگری -آتش سبز- ساختم و تا امروز دیگر کار نکردم و اگر با حساسیت به این مسئله نگاه کنیم، خود کم‌تر از ماجرای حلاج نیست. عجبا کسی از من نمی پرسد چرا دیگر فیلمی نساختید؟

اصلانی درباره شیوه کاری خود گفت: به جز فیلمی که درباره بانک ساختم، هیچ وقت کسی سوژه فیلم‌های من را انتخاب نکرده است و تنها خودم درباره آن تصمیم می‌گیرم. من با موضوعات فیلم‌هایم زندگی می‌کنم.

محمدرضا اصلانی
محمدرضا اصلانی

او ادامه داد: جهان دائما در حال تغییر است و اخلاق باید خود را با به صورت منظم با شکل جدید جهان تطبیق دهد. توصیه می‌کنم فراسوی امید و ناامیدی حرکت کنید و تنها به فکر عملی خلاق و سازنده باشید، حتی اگر آن عمل اشتباه باشد. انسان تنها موجودی است که اشتباه می‌کند و هنگامی که مرتکب اشتباه می‌شود، یعنی هنوز زنده‌‌ است انسان تنها موجودی است که اشتباه می‌کند و خود را به سمت ناشناخته‌ها پرتاب می‌کند. اگر در چاله بیفتید بهتر از حرکت در مسیری مستقیم است. راه صاف برای افرادی است که راه رفتن بلد نیستند. راه رفتن برای افرادی است که به بی راهه می‌روند و باید این نکات را آموخت.

اصلانی بیان داشت: تمام تلاش من این است که دین خود را به جهانی که من را مادرانه پرورده و نگه داشته است ادا کرده و بتوانم وجوه شاعرانه این جهان را کشف کنم.